:

Szerző: Koi Tamás

2010. december 21. 12:00

Javítja díjcsomagjának számlázási hibáját a Telenor

Javítja a percdíjasan használható Internet Praktikum mobilnet-díjcsomag számlázási problémáját a Telenor. A cég részben fejlesztésekkel, részben jobb tájékoztatással akar elébe menni a problémának, mely egyébként a szolgáltató szerint csak keveseket érint.

A HWSW november közepén írta meg, hogy a Telenor tavasszal bevezetett percalapú, feltöltőkártyás mobilnet-csomagja, az Internet Praktikum használata során olyan számlázási anomália tapasztalható, melynek hatására a ténylegesen "fogyasztott" perceknél adott esetben lényegesen több vonódik le az ügyfél egyenlegéből. A probléma a kapcsolat "nem szabályos" bontásából ered, vagyis például ha a mobilinternet-modemet eltávolítják a számítógépből, vagy a PC lefagy, netán a hálózat műszaki hibájából adódóan hirtelen elmegy a térerő.

"Nem szabályos" bontás

Ha a modem így "szakad le" a mobilnet-hálózatról, a rendszer nem tudja eldönteni, hogy az eszköztől várható-e még adatcsomag, vagy vár-e bejövő csomagra, ezért fenntartja a kapcsolatot - elvileg legfeljebb 30 percig. Csakhogy ha kéretlen bejövő adatforgalom érkezik a rendszerbe, a hálózat akár ezt követően is fenntarthatja a kapcsolatot, vagyis elméletileg akár több órát is kiszámlázhat a cég az ügyfélnek a semmiért.

Lapunk saját tesztjében mindkét esetet sikerült reprodukálnunk: Amikor a modemet eltávolítottuk a PC-ből (ez egyébként a hagyományos, csomagkapcsolt mobilnet-csomagoknál semmilyen számlázási problémát nem okoz), a Telenor tovább számlázott - volt amikor az óra csak hatvan perc elteltével állt meg. A szolgáltató akkor azt közölte lapunkkal, tudnak a problémáról és dolgoznak a megoldáson, mely részben a számlázási rendszer fokozatos továbbfejlesztését, részben a részletekbe menő tájékoztatást takarja.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Telenor ennek megfelelően december 12-től weboldalán részletesen leírja, hogy a kapcsolat bontását a modem szoftverével kell elvégezni, nem elég a modemet kihúzni a számítógépből. A cég ezzel együtt a január közepétől érvényes Általános Szerződési Feltételeiben is kitér arra, hogy a kapcsolatot a modemhez mellékelt szoftverrel kell kezdeményezni és megszüntetni.

A vállalat a tájékoztatás mellett több lépcsőben módosítja a számlázási rendszerét, valamint a hálózati elemeket, így a cég ígérete szerint mától él az az IP-szűrési algoritmus a rendszerben, mely érzékeli a felhasználó felé érkező kéretlen IP-csomagokat, és blokkolja őket, így az inaktív időszak - legalábbis elméletileg - semmiképpen nem lehet hosszabb ezentúl fél óránál. Az operátor várhatóan január végére további fejlesztéseket végez a rendszerben, így a hálózat ezt követően már 15 percenként ellenőrzi majd a modem állapotát, vagyis legfeljebb 15 percet (ez egyébként 75 forintba kerül) számlázhat túl a cég ha a kapcsolat nem rendeltetésszerűen lett bontva.

Jobb lesz, de nem tökéletes

A Telenor sajtóosztályán lapunknak elmondták, hogy a számlázási probléma a cég szerint alapvetően kis számú előfizetőt érint, ezzel együtt a szolgáltatásra, valamint annak számlázási módjára nem érkezett az átlagosnál több panasz az ügyfélszolgálatra. A cég továbbra is kivizsgál minden, az Internet Praktikum számlázásával kapcsolatos panaszt, melyeket gyakorlatilag minden eseteben az ügyfél számára pozitívan bírál el.

A fentiekkel együtt egyelőre nem tudni, hogy az Internet Praktikum számlázási problémáját mikor fogja teljes mértékben felszámolni a Telenor, illetve a rendelkezésre álló technológiával egyáltalán van-e lehetőség arra, hogy a modem leszakadásából következő túlszámlázást teljes mértékben megszüntessék.

a címlapról