:

Szerző: Bodnár Ádám

2012. április 13. 12:55

Keresőszolgáltatást indít az Amazon

Keresővel bővítette Web Services szolgáltatáskínálatát az Amazon. A CloudSearch az Amazon webáruházában is használt kereső technológiai alapjaira építkezik és bármilyen adatban képes keresni.

Az Amazon számára nem új a keresőbiznisz, a vállalat a 2000-es évek közepén még saját webes keresővel is rendelkezett, az A9 néven működő leányvállalat azonban a versenytársak, elsősorban a Google nyomásának engedve egyre inkább feladta ezt a területet és a termékkeresésre specializálta magát. Ezt a technológiát e-kereskedelmi oldalak számára tette elérhetővé az A9, illetve kiszolgálta magát az Amazon webáruházat is.

Demokratizálja a keresést

A vállalat keresőtechnológiáját most bárki számára elérhetővé teszi szolgáltatásként, ezzel minden fejlesztő, legyen szó weboldalról vagy akár alkalmazásról, könnyen csatasorba állítható, skálázható keresőt vehet igénybe, amit tetszés szerint beépíthet saját rendszerébe. Az Amazon CloudSearch egy vállalati kereső appliance (pl. Google Search), vagy egy saját keresőszerver (pl. Apache Lucene) megvásárlásának, telepítésének és üzemeltetésének alternatívája lehet.

"Az Amazon CloudSearch demokratizál, mivel olyan képességekkel rendelkezik, amelyek sokak számára nem voltak hozzáférhetők korábban. A CloudSearch minden fejlesztő számára egy erőteljes keresőmotort ad alacsony áron, használat alapú számlázással. Lehetővé teszi a fejlesztők számára hogy javítsák termékeik funkcionalitását, alacsony áron, gyakorlatilag nulla adminisztrációval. Nagyon egyszerű használatba venni, az ügyfelek csak létrehoznak egy Search Domaint, feltöltik a dokumentumaikat és már indíthatják is a lekérdezéseket."

Használatalapú árazás

A CloudSearch két HTTP endpointtal rendelkezik, egy a dokumentumfeltöltéseket várja, a másik pedig a lekérdezéseket. Feltölteni persze nem csak HTTP-n keresztül lehet, hanem az AWS konzolról is vagy parancssori eszközökből - fejlesztők bővebb részleteket ebben a dokumentumban olvashatnak a szolgáltatás használatáról. Amint a dokumentumok megérkeznek az Amazon felhőjébe, a CloudSearch indexeli és kereshetővé teszi őket. Egy Search Domain legalább egy "kis" instance-ból áll, de az instance-ek mérete és száma is skálázható a terhelés (feltöltött dokumentumok, indított lekérdezések) függvényében.

A szolgáltatás árazása több tényezőtől függ. Egyrészt a használt instance-ek méretétől, egy kis instance ára óránként 12 dollárcent, a legnagyobbé 68 cent. Az instance-ek mérete és száma automatikusan változik, a cél az, hogy az index memóriában elférjen, így biztosítható a legalacsonyabb válaszidő a találatok visszaadásához. Először az instance méretét növeli meg a CloudSearch, amennyiben a felhasználó a legnagyobbat is "kinőtte", akkor elkezdi növelni a számukat és particionálja az indexet. Ha az adatok mennyisége, az index mérete csökken, azt is leköveti az Amazon. Amennyiben egy instance CPU-terhelése eléri a 80 százalékot, újabbat indít a CloudSearch, amely megszűnik működni, ha 30 százalék alá esik a terhelés.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A feltöltött dokumentumok után is számláz az Amazon. Egy "köteg" (batch) legfeljebb 5 megabájt méretű lehet, ezer kötegenként 10 dollárcenttel nő a számla. A tárolt adatok után 98 centet kér a cég gigabájtonként. A bemenő adatforgalomért fizetni nem kell, a kimenőért azonban igen, gigabájtonként 7-12 cent között mozog az ár, de a CloudSearch és az Amazon EC2-n futó virtuális gépek közötti adatmozgatás ingyenes.

Fizetős lesz a Bing Search API

Az Amazon mellett a Microsoft is szolgált hírrel: a cég közölte, fizetőssé teszi a Bing Search API-t, amelyen keresztül fejlesztők webkeresőt építhetnek be saját termékeikbe. A konkrét árakat a vállalat egyelőre nem közölte, csak közelítő becslésekkel szolgált, amelyek szerint havi 20 ezer keresés indítása körülbelül 40 dollárba fog kerülni - a Google ezer keresésenként 5 dollárt számláz a Search API használata után, bár napi 100 lekérdezést ingyen biztosít. Egyelőre nem tudni, a Microsoftnál lesz-e ingyenes "próbajárat".

a címlapról