:

Szerző: Bodnár Ádám

2012. április 24. 16:55

A régióban nőtt, itthon stagnált a PC-piac az év elején

Az elhúzódó gazdasági bizonytalanság ellenére nőttek a PC-eladások az Európát, Közel-Keletet és Afrikát tartalmazó régióban az első negyedévben, jelentette az IDC. Magyarországon ezzel szemben lényegében stagnált a piac.

A tavalyi első negyedévhez képest 7,6 százalékkal nőttek a PC-eladások az EMEA régióban, így három hónap alatt összesen 25,7 milló személyi számítógép fogyott derül ki az IDC friss adataiból. A piackutató cég ugyanakkor megjegyzi, az összehasonlítás a valósnál kedvezőbb színben tünteti fel a piaci igényeket, mivel 2011 elején viszonylag kevés gép érkezett  kereskedőkhöz, akik az év végi rohamra számítva 2010 végén feltöltötték raktáraikat, de a készletektől sokáig nem tudtak szabadulni. Az IDC megjegyzi továbbá, a tavaly őszi thaiföld áradások okozta merevlemez-hiány csak mérsékelt hatással volt a PC-eladásokra, a gyártók valahonnan mégis össze tudták kaparni a számukra szükséges HDD-mennyiséget.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A szűkebb régióban, vagyis Kelet-Közép-Európában 18,3 százalékkal növekedett a PC-forgalom 2012 első három hónapjában, és mintegy 6 millió darabot tett ki, állítja az IDC. A desktop gépek eladásai csökkentek, a notebookok iránt azonban erős volt a kereslet, 35 százalékkal több laptop fogyott mint egy évvel korábban.

Magyarországon ezzel szemben stagnálak az eladások, kevesebb mint 130 ezer PC fogyott itthon 2012 elején, míg egy évvel korábban közel 131 ezret adtak el az IDC szerint. Itthon a piac mozgása más tekintetben is eltért a regionális trendektől, a desktop PC-k szegmensében enyhe erősödés volt megfigyelhető, míg a noteszgépek forgalma kissé csökkent - ennek hátterében az állhat, hogy a lakosság a gazdasági körülmények miatt felhagyott a PC-vásárlásokkal, a vállalatok azonban egyre kevésbé tudják odázni a gépeik cseréjét. Az itthon eladott PC-knek még így is háromnegyede mobil, és csak negyede asztali kivitelű.

Az emelkedő desktop-eladások azt mutatják, a hazai PC-forgalmat továbbra is az intézményi kereslet határozza meg. Erre utal az is, hogy a piac élén megszilárdította pozícióját a két nagy "vállalati" PC-gyártó, a HP és a Dell, őket csak messze leszakadva követte az ASUS, valamint a lakossági piacra koncentráló és annak pangása miatt régóta szenvedő Acer, amely elsősorban netbookjaival vívott ki magának korábban előkelő helyet a gyártói rangsorban. Az Acer harmadával kevesebb PC-t adott el az idei első negyedévben mint tavaly, míg a legnagyobb növekedést a Lenovo érte el, több mint kétszer annyi gépet értékesített Magyarországon az első negyedévben mint egy évvel korábban. Feltűnő volt a Samsung gyenge teljesítménye, a cég kiesett az öt legnagyobb hazai PC-forgalmazó közül.

a címlapról