Közösségi vásárlási szolgáltatót vett a Google
A hírek szerint a Google befejezte a Groupon felvásárlását, s egy belső informátor szerint a Google 2,5 milliárd dollárt fizet a közösségi kereskedelmi szolgáltatásért. Ez az összeg messze meghaladja a YouTube felvásárlására szánt összeget, ami 1,65 milliárd dollár volt négy évvel ezelőtt.
Az akvizícióról szóló pletykák már november 19. óta keringenek az amerikai sajtóban, s már akkor is 2-3 milliárd dollár közti összegről szóltak a hírek. A Groupon ugyan messze nem olyan ismert mint a YouTube, ennek ellenére komoly előnye van a videómegosztóval szemben, mégpedig az, hogy nyereséges, illetve van működő üzleti modellje. A Google a YouTube esetében stratégiai döntést hozott, mikor megszerezte azt, de a vételt követő években folyamatosan küzdött azzal, hogy pénzt termeljen a szolgáltatásból. A Groupon idei becsült bevétele 350 millió dollár, de hogy mekkora nyereséget termel, azt nem tudni.
A Groupon ezzel szemben egy aranytojást tojó tyúk lehet, amit bizonyít az is, hogy a Google előtt a Yahoo is megpróbálta megszerezni a céget, s a Google-nél többet, 4 milliárd dollárt is hajlandó lett volna fizetni érte, miután az 1,7 milliárdos ajánlatból visszakozott a Groupon. A vállalatba áprilisvban 135 millió dollárt fektetett az orosz Digital Sky Technologies, amely többek között tulajdonosa az ICQ-nak és résztulajdonos a Facebookban, valamint a FarmVille-fejlesztő Zyngában.
A céget 2008-ban alapították, de mostanra már 20 millió regisztrált felhasználóval 29 országban van jelen Európában, Észak- és Dél-Amerikában, illetve Ázsiában. A Groupon szolgáltatásának lényege, hogy minden nap különböző, igen kedvező vásárlási ajánlatokat jelenít meg, s amennyiben elegendő felhasználó gyűlik össze, akkor mindenki kedvezménnyel kaphatja meg az adott árut, ha viszont nem sikerül elérni a szükséges vevőszámot, akkor senki nem tudja megvenni az akciós terméket.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A közösségi vásárlási formát a felhasználók imádják, s a Groupon sikerét látva világszerte közel 500 klónja született, többek közt hazánkban is. Egy ideig az eBay is szóba került, mint lehetséges felvásárló, de akkor még a Groupon függetlenként képzelte el a cég jövőjét. Az eBay kikosarazása viszont nem jelentette azt, hogy ne működnének együtt, s október óta a Groupon tálal az amerikai eBay felhasználóknak helyi, környékbeli kedvezményes vásárlási lehetőségeket a felhasználók aktuális földrajzi helyzete alapján.
A felvásárlás hiteles és hivatalos bejelentésére még előfordulhat, hogy napokat kell várni, de a Google-t ismerve biztosak lehetünk benne, hogy a következő 1-2 év webes trendjének egyik meghatározó eleme lesz majd a közösségi vásárlás és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások.