Nav N Go: üzleti alapon akarunk jelen lenni a mobilokon
Nem sok nemzetközi szinten is jegyzett hazai szoftvergyártó van, ezek egyike az iGO My Way-ről ismert Nav N Go. A vállalat figyelme az elmúlt időben a navigációs készülékek felől az okostelefonok és az autóipar felé fordult, a cég terveiről Szilágyi Zoltán termékmarketing-vezetővel beszélgettünk.
HWSW: Az elmúlt években számos változás történt a Nav N Go háza táján, beszélnél ezekről?
Szilágyi Zoltán: A legfontosabb dolog, ami az elmúlt néhány évben történt velünk, hogy meglovagoltuk a PND-piac fellendülésének hullámát. Aztán a 2008-ig tartó nagyon dinamikus növekedés 2009-ben újratervezéssé alakult, ahogy a PND-piac nagy hullámai elcsitultak, stratégiát kellett váltanunk, amelynek nyomán létrejött a mobiltelefonos megoldásokkal foglalkozó wireless üzletág, illetve elkezdtünk azon dolgozni, hogy autóipari beszállítóvá váljunk.
A Nv N Go megszenvedte a válságot is, de azt mondhatom, szerencsés helyzetből szemléltük az eseményeket. A költségstruktúra és a partnerbázis átalakítása meghozta a kívánt eredményeket, nem volt szükség drasztikus átalakításokra, a dolgozói létszám 2008 óta nagyjából állandó, 250 fő körül alakul.
Az árbevételünk 2007 óta lassan, de folyamatosan csökken. Ez két okra vezethető vissza, egyrészt a piaci folyamatokra és a válságra, másfelől pedig arra, hogy a bevételeink jelentős részét tette ki korábban a tartalom-viszonteladás. A partnereink közül azonban már sokan közvetlenül a Navteq-től és a TeleAtlastól vásárolják a térképeket. Az árbevételnél azonban fontosabb a bruttó eredményhányad, amelyről azt gondolom, egészséges szinten áll.
2010-ben 7 milliárd forint körüli bevétellel számolunk, ennek túlnyomó többsége a PND-szoftverekből folyik be, de a befektetések zöme már az autóipari tevékenységbe megy, magyarán a hagyományos üzletünkből finanszírozzuk az új fejlesztéseket. Az autóipari beszállítóvá válás egy hosszú folyamat, itt minden tevékenység, az értékesítés, fejlesztés, tesztelés és gyártás egyaránt hosszabb. Amit a tavalyi év közepe óta fejlesztünk, jövő év közepén kerül piacra, azoknak a projektek, amikre most árajánlatot adunk, 2013-2014 körül lesz eredménye.
HWSW: Mi az oka annak, hogy már nem a PND-piac a fókusz?
Szilágyi Zoltán: A PND-piac változásait már évekkel ezelőtt előre láttuk, éreztük. Vannak olyan területek, ahol továbbra is dinamikus a növekedés, gondolok itt elsősorban a fejlődő piacokra, Latin-Amerikára vagy a távol-keleti régióra, ahol még gyerekcipőben jár a navigáció, de szép sikereket aratunk Törökországban és Ausztráliában is.
A fejlett piacokon, például Nyugat-Európában ugyanakkor hanyatlanak a PND-eladások. Ez több okra vezethető vissza, amelyek közül az egyik legfontosabb az újautó-eladások csökkenése. Magyarországon is döbbenetes mértékben visszaestek az autóeladások, a válság előtti évi 170 ezerről 50-55 ezer környékére. A PND-k forgalma korrelál az újautó-eladásokkal, itthon is sok navigációs készüléket adtak el a dealerek az autókkal együtt. Nyugat-Európában a roncsprémium-programoknak köszönhetően az autópiac úgy-ahogy szinten maradt, de az eladások az olcsóbb modellek irányába tolódtak el, a piac értéke összességében jelentősen csökkent.
A másik oka a PND-piac csökkenésének, hogy a navigációs készülékek a megszületésük óta nem igazán tudtak megújulni, nem lettek izgalmasabbak a vevők számára.
HWSW: Már évek óta lehet hallani arról, hogy a navigációs készülékekbe SIM-kártya kerül és ez mennyire ki fogja bővíteni a funkcionalitásukat. Hol tartanak ma a gyártók ilyen törekvései?
Szilágyi Zoltán: Az adatkommunikációra alkalmas, úgynevezett connected PND-k a piacelemzők szerint idén már mérhető részét, 5-10 százalékát adják az eladásoknak. A nagy gyártók mindegyike kínál már ilyen készülékeket, de az iGO Primo 1.2 verziója is támogat már connected funkciókat. A connected PND-k azonban még nem terjedtek el, mert egyrészt nem kínálnak igazán átütő megoldásokat, másrészt a teljes rendszer a SIM-kártyával és az adatkapcsolat díjával túl drága ahhoz képest, hogy mennyit kínál. A nagy gyártók számára is kihívást jelent hogy a vevőknek elmagyarázzák az újdonságokat, és a készülékek is drágák, a Garmin például nem is vezette be Kelet-Európában a connected eszközeit mert a kis, árérzékeny piacokról nem tud akkora megrendeléseket összeszedni, hogy megérje.
A connected PND-k elterjedésében áttörést hozhat az a roamingdíjak csökkenése, illetve a szolgáltatások fejlődése, utóbbira jó példa a Google Local Search megjelenése ezeken az eszközökön, ami szerintem egy olyan mértékű újítás a hagyományos POI-kereséshez képest, amiért sokan már hajlandók lesznek fizetni. A folyamatos kapcsolódásból emellett olyan előnyök származhatnak még mint a valós idejű forgalmi adatok megjelenése, amelyek révén az útvonaltervezés sokkal precízebb, megbízhatóbb lesz. Emellett ahogy nő az ilyen termékek volumene, úgy csökkennek majd az árak is.
HWSW: Mi a Nav N Go legfontosabb előnye a két nagy szereplővel, a TomTommal és a Garminnal szemben?
Szilágyi Zoltán: A Garmin az elmúlt években nem is sokat változtatott az üzleti modelljén, a TomTom ugyanakkor elment a vertikális integráció irányába a TeleAtlas felvásárlása révén. De a Garmin és a TomTom egészen más üzleti modellben gondolkodik mint mi, mind a ketten a hardverekből élnek, ez adja a bevételeik jelentős részét, ami miatt a mobilos megoldások vagy az autóipari termékek terén komoly belső érdekellentét is kialakul.
Mi független szoftverszállítók vagyunk, ezért tudunk eladni a legnagyobb autóipari beszállítóknak, például a Harman Beckernek, akiknek csak a szoftver kell, miközben a TomTomnak, Garminnak az az érdeke, hogy saját hardvert adjon el. Egy másik előnyünk, hogy platformfüggetlenek vagyunk, dolgozunk Windows CE-re, QNX-re, iPhone-ra, Androidra is. Az ügyfélkörünk számára előny, hogy a megoldásunkat igény esetén testre szabjuk, akár a kezelőfelület és a márka szintjén is.
HWSW: A navigációs szoftverek képességeit tekintve van különbség?
Szilágyi Zoltán: Őszintén szólva azt kell mondjam, nagy csodák nincsenek, jelenleg nincs a piacon senkinek olyan versenyelőnye, amelyet ne lehetne megfelelő erőforrásokkal ésszerű időn belül utolérni. Funkcionalitásban legalább azt tudjuk biztosítani amit bárki más, ugyanakkor vannak területek ahol előnyben vagyunk, például a 3D megjelenítés, a keresés, hangfelismerés terén, amik ugyanúgy megjelennek nálunk is mint máshol, de gyorsabban vagy éppen olcsóbban, ami közvetetten a termékek árában is megjelenik. Ráadásul mi 70 szolgáltatótól 100 ország térképeit tudjuk kínálni, a TomTom által használt TeleAtlas vagy a Garmin által használt NavTeq-térképek nem minden piacra jók, a Távol-Keleten például létező vevői igény a közösségi alapú helyi térképek használata.
HWSW: Milyen terveitek vannak az okostelefon-piacon?
Szilágyi Zoltán: A Nav N Go iGO egy PDA-s plug and play navigációs szoftvernek indult, de a piac változása miatt a mi üzleti modellünk is megváltozott, ahogy rájöttünk hogy az OEM-eladásokban sokkal több licenc fogy. Aztán a PND-piac elkezdett rohamosan nőni, ezért átcsoportosítottuk az erőforrásainkat de mindig is volt mobilos megoldásunk Windows CE-re vagy Windows Mobile-ra, itthon is lehetett látni, hogy például a Samsung Omnián és a Galaxy Spicán elérhető volt az iGO navigáció, ezek megjelentek más piacokon is. A tavalyi év nagy újdonsága pedig az iPhone-os termék megjelenése volt, illetve az együttműködés a Motorolával.
Azt gondoljuk, hogy okostelefonos navigáció egy zavaros piac sok szereplővel, ráadásul a Google és a Nokia ingyenes navigációjának megjelenése sem töltött el minket különösebb örömmel. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a mobilos piac az, ahonnan mi a legnagyobb szeletet fogjuk kihasítani. A célunk, hogy a meglevő technológiánkat kamatoztassuk, de csak olyan fejlesztésekbe megyünk bele, ahol látszik a megtérülés. Éppen ezért nincs például az Android Marketen egy önállóan elérhető iGO navigációs szoftver, pedig tudjuk hogy erre megvan az igény, mi is szeretnénk hogy legyen, de a költségeket és az üzleti potenciált figyelembe véve ez jelenleg nem éri meg.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Bárki bármit gondol, az Androidra fejlesztés költségei magasak és a készülékbázis szegmentáltsága miatt ugyanazokkal a problémákkal szembesülünk mint annak idején a Java-fejlesztők: sok gyártó sok készüléke van a piacon eltérő operációsrendszer-verziókkal és képernyő-felbontásokkal. Az iPhone-nal összevetve jelentősen több erőforrást igényel Androidra fejleszteni, miközben a piac kisebb.
HWSW: Ezek szerint nem is várható androidos iGO navigáció, amit a Marketről le lehet tölteni?
Szilágyi Zoltán: Most is van androidos megoldásunk és fejlesztünk olyan, nem okostelefonos terméket is, ami androidos, tehát képesek vagyunk támogatni ezt a platformot, de csak üzleti alapon akarunk jelen lenni a mobilos világban. Az Android még nem érte el a kritikus piaci tömeget, de lehet hogy ez fél éven belül megváltozik, ugyanakkor az is elképzelhető, hogy fél éven belül elindul Magyarországon is az ingyenes Google-navigáció. Azt is látni kell, hogy hosszú távon az autóiparban képzeljük el a jövőnket, aminek nagy vonzereje, hogy nem kell ingyenes konkurenciával küzdenünk.
HWSW: Az ingyenes Google-navigációval árban nem lehet versenyezni de szerintem sok olvasónk szívesen fizetne egy androidon futó, önálló iGO navigációért.
Szilágyi Zoltán: Nem tartom kizártnak hogy lesz önálló androidos termékünk, de szűkösek az erőforrásaink és a wireless az üzletünknek csak egy kis része. Úgy vagyunk vele, hogy ha csinálunk valamit, akkor csináljuk rendesen, és most az iPhone a legjobbnak tűnő lehetőség.
HWSW: Az iPhone-on futó iGO My Way beváltotta a hozzű fűzött reményeket?
Szilágyi Zoltán: Túl is teljesítette. Nem gondoltuk volna, hogy az App Store-ban 70-80 euróért el lehet adni egy önálló navigációs szoftvert. Azt vártuk, hogy az idő előrehaladtával jelentősen csökkenni fog a navigációs szoftverek ára, de ez nem következett be, a piac stabil és gyorsan növekszik, ráadásul a navigációs szoftverek folyamatosan ott vannak a legjobban teljesítő alkalmazások között.
HWSW: Hány példányban fogyott az App Store-ból az iGO My Way?
Szilágyi Zoltán: A pontos adatokat nem szeretnénk felfedni, nincs szó döbbenetesen nagy számokról egyébként. De ha az App Store-t egy ügyfélnek tekintjük, akkor árbevétel alapján benne van a tíz legnagyobb ügyfelünk között, tehát jelentős bevételt termel.
HWSW: Szerinted milyen változások várhatók az okostelefonos navigáció terén a közeljövőben?
Szilágyi Zoltán: Láthatóan nagy az izgatottság a piacon, egyre többen szeretnék a navigációt alapfunkcióként beépíteni a készülékekbe, gondoljunk például a HTC bejelentésére, de ezt valószínűleg követni fogják mások is, például a Sony Ericsson vagy a Samsung. Az okostelefonokba bele fognak épülni a térképalapú helyfüggő szolgáltatások, a navigáció, vagyis az útvonaltervezés A-ból B-be alapfunkció lesz. Ehhez azonban az is kell, hogy a térképek ára csökkenjen, jelenleg duopólium van a piacon a Navteq és a TeleAtlas révén, de ezek minőségét közösségi alapokon elérni nagyon távolinak tűnik. Örvendetes, hogy milyen sok kezdeményezés van, akár az OpenStreetMap vagy más alternatív térkép formájában, nekünk is van egyébként ingyenes OpenStreetMap-böngésző szoftverünk, a DirectU.
A piaci töredezettség azonban láthatóan nem csökken, már a Samsung is belépett a piacra a Badával, ennek ellenére az iPhone az egyetlen egységes, kritikus tömeggel bíró piac, ami megtérülést biztosít.
HWSW: Annak idején a Windows Mobile sem volt egységes, számtalan készülék volt a piacon, eltérő teljesítménnyel és felbontással, mégis futott rajtuk az iGO. Mi változott azóta?
Szilágyi Zoltán: Akkor sokkal kevesebb volt a piaci szereplő, ráadásul nem volt meg a marketplace-modell, ami megoldja a disztribúciót, így akkor nagy hozzáadott érték volt a disztribúció. Minden mobilos fejlesztésnél a kompatibilitás biztosítása az egyik legdrágább, nem véletlen hogy a Microsoft is az alapoktól újraírta a Windows Phone-t, ahol elő van írva egyféle felbontás, három gomb, kötött a layout is. A cél az, hogy a fejlesztőknek ne kelljen harminc különféle készülékre portolni és tesztelni.
HWSW: Terveztek Windows Phone 7-en futó iGO My Way-t?
Szilágyi Zoltán: Ehhez újra kellene írni a szoftverünket, ráadásul a piac mérete és a kritikus tömeg, amiről korábban már beszéltünk, itt még kevésbé biztosított. Mi pedig olyan területekre szeretnénk koncentrálni, ahová biztosan érdemes invesztálni.
HWSW: Elemzők szerint jövőre a tabletpiac már akkora lehet mint a PND-ké, 40-45 millió darab. Ezeken a készülékeken van helye a navigációnak?
Szilágyi Zoltán: Igény láthatóan van rá, sok megkeresést is kapunk, ugyanakkor azt gondolom hogy a professzionális felhasználáson kívül nem sok terület igényelhet ilyen nagy kijelzős navigációt – nem hiszem hogy valaki egy Reanult Clióban iPaddel akar majd navigálni mert egyszerűen túl nagy oda. Azt gondolom, a navigáció ezekben a készülékekben is elvárás lesz, de elsősorban a rá épülő, helyfüggő, térképalapú alkalmazások miatt. Az Apple iPad egyébként ezen a piacon egy „könnyű préda”, hiszen a fejlesztés nem igényel nagy erőfeszítést, szinte csak a felbontást kell módosítani.
HWSW: Beszélnél az autóipari terveitekről?
Szilágyi Zoltán: Elég korán észleltük, hogy elindult egy konvergencia a PND-k, a mobiltelefonok és az autós elektronika területén. Szoftverszállítóként számos partnert szereztünk az úgynevezett automotive aftermarket gyártók közül, mint amilyen a Pioneer, a Clarion, az Alpine. A PND-piacon nagy előnyünk volt a kiváló ár-érték arány, ezt szeretnénk az autóiparban is kamatoztatni.
Nemrég elindult egy trend, a low-cost, ultra-low cost navigációké, ami azt jelenti, hogy a gyártók célul tűzték ki, hogy elfogadható szintre csökkentsék a navigáció felárát vagy alapfelszereltség részévé tegyék azt a kis- és középkategóriás autók szegmensében is. Olyan robbanásszerű fejlődés előtt áll az autós navigáció piaca mint annak idején az elektromos ablakemelőké vagy a légkondicionálóké, amelyek ma már minden autóban megtalálhatók.
A mi megoldásunk tökéletesen megfelel erre a piacra mert testre szabható funkcionalitás és megjelenítés terén is, és tetszőleges tartalommal tudjuk szállítani. Ha például teszem azt a KIA úgy dönt, hogy szeretne egy megfizethető végfelhasználói árú, mondjuk 500 eurós eszközt beépíteni az autóiba, arra az iGO navigációs engine tökéletes választás. Sőt, néha még túl sok is a funkcionalitás erre a piacra, és csökkenteni kell, mert az autógyártók is kínosan vigyáznak arra, hogy a piacot szegmentálják, nem véletlen hogy a nagyobb autókban van "kis navigáció" meg "nagy navigáció".
A felső kategóriás autókban már most is 75-80 százalék a navigáció penetrációja, de ezek nagyon nagy tudású, multiszenzoros, az autó egyéb rendszereivel szorosan integrált, kifinomult készülékek, amelyeknek az ára nem véletlenül 3-4 ezer euró. Az A, B, C szegmensben, vagyis a kis- és középkategóriában jelenleg 5-8 százalék ez az arány, de rövid időn belül 25-30 százalékra nőhet, 5-8 éven belül pedig itt is elérheti a 75-80 százalékot. Ebben a kategóriában már most is megfizethető árban vannak a navigációk, 150-200 ezer forint körül, ami messze van a korábbi 3-4 ezer eurótól.
Van olyan gyártó, ami egy meglepően alacsonyra pozicionált autójánál célul tűzte ki, hogy legyen benne navigáció és térkép arra az országra, ahol az autót el fogják adni, és lehessen vele menni A-ból B-be.
HWSW: Mikorra várható, hogy a Nav N Go PND-szoftvergyártóból elsősorban autóipari beszállítóvá alakul át?
Szilágyi Zoltán: A tervünk az, hogy jövőre már kimutatható árbevételünk származzon ebből a szektorból, 2013-ra markánssá váljanak ezek a bevételek, 2014-re pedig várhatóan meg is haladhatják a PND-bevételeket. Azonban a PND-t sem szeretnénk hanyagolni, sok lehetőség van még benne, gondoljunk csak a connected készülékekre, ezekkel még lehet növekedni, szóval nem írjuk le a PND-piacot sem.