:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. november 23. 10:23

Google: a közösségi web nem minden

Mostanában egyre többször állítják szembe a Google-t a Facebookkal, s a közvélemény úgy látja, hogy a Facebook kiütötte a Google-t. A keresőcég szerint nem eszik olyan forrón a kását.

Pont az egyik leglátványosabb, legérdekesebb és legjobban előtérben lévő piacon, a közösségi hálózatok terén veszített el csatákat a keresőóriás. Ha azonban a cégek becsült értékét vagy a felhasználók számát nézzük, akkor a Facebook még nem is szorongatja a Google-t.

Számháború

A Web 2.0 Summit alatt a Facebookot 41 milliárd dollárra értékelték (a Google piaci értéke körülbelül 180 milliárd dollár), ami irreálisnak hangzik, de ha valaki a statisztikai módszerekkel képzett összegek helyett a valós számokat szereti jobban, az az 560 millió regisztrált felhasználóból indulhat ki. Ez utóbbival kapcsolatban gyakori kritika, hogy ez a regisztráltak száma és nem a valós használóké. Múlt héten ezzel kapcsolatban kiderült, az 560 millióból több mint 250 millió felhasználó minden nap belép a profiljába. A Google esetében ez a kérdés érdekesebb, ugyanis a Google/Gmail fiókját havonta 194 millióan használják bejelentkezve, viszont az európai és amerikai internetezők szinte mindegyike találkozik a Google szolgáltatásaival a kereső, a YouTube, a különböző weboldalakon elhelyezett Google AdWords vagy az okostelefonokon futó AdMob hirdetések révén.

A Google pedig pontosan tudja, hogy területeinek csak egy része a közösségi hálók világa. "A digitális világ robbanás előtt áll, de ennek a világnak nagyon sok része van. Ott a cloud computing, a mobil, a keresés és persze a közösségek is" - mondta Patrick Pichette, a Google pénzügyi vezetője tegnap az ausztrál köztévében készült interjún. "Igen, a közösségek abszolút részei lesznek a stratégiánknak, be lesznek ágyazva a legtöbb termékünkbe, de ugyanakkor nem felejtjük el, hogy az egész könyvnek ez csak egy fejezete" - tette hozzá.

Ki nyer ma?

A Google bevételeit egyelőre nem veszélyezteti a Facebook sikere, s a két szolgáltató nem "vagy-vagy", hanem inkább "és" viszonyban van, de ennek ellenére az internetes szuperhatalom címért folyó versenyben egyre inkább Zuckerberg cége látszik befutónak. Ennek oka, hogy mostanság a Facebook eredeti üzletága, a közösségi hálózat, sokkal erősebbnek és hatalmasabbnak tűnik, mint a Google magját adó keresés. A Google könyvekről és fejezetekről szóló okfejtése pedig igaz lehet a Facebookra is, ahol az alapfunkciók mellett egyre több szolgáltatás jelenik meg, például az előbb is említett üzenetküldés.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Google mentsvára jelenleg a mobil iparág lehet, ahol két év alatt  erős pozíciót épített ki az Androiddal. "Most, hogy mindenki okostelefonokat használ, mindenki keres is a mobilos környezetben, ami azt jelenti, hogy az a pár száz mérnök, aki az Androidot létrehozta, felgyorsítja azt a piacot, aminek 10 év kellett, hogy a mostani állapotába kerüljön." Pichette csak ismételni tudta Eric Schmidt szavait, amelyek szerint naponta 200 ezernél is több androidos mobilt aktiválnak a világon. Ez utóbbi tény pedig a Google malmára hajtja a vizet, igaz az Android licencelési gyakorlatában semmi nem indokolja, hogy egy gyártó a jövőben is bent hagyja a Google-t az Android kínálatában.

A technológiai világ, főként a web és a mobil iparág jelenleg gyorsabban változik annál, hogy bárki is messzemenő következtetéseket és kalkulációkat tudjon végezni. A Google is csak annyit mer mondani, hogy a fejlesztések elsődleges mozgatórugója jelenleg nem a pénz, hanem az, hogy a Google minél jobban megértse azt, hogyan változtatja meg az internet a világot.

a címlapról