:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. november 11. 10:28

Elrajtolt a magyar eBay

Az eBay International Market (eIM) végleges verziója startol el ma, mellyel a magyar felhasználók bekerülnek egy 9 országot tömörítő közösségbe az eBay nemzetközi piacterén belül. A beosztás ezúttal nem feltétlenül földrajzi, hanem az adott ország online és e-kereskedelmi viszonyait tükrözi.

Az eBay Nemzetközi Piactér segítségével a magyar vásárlók végre lokalizált formában jutnak hozzá a világ legnagyobb aukciós szolgáltatásához, így nem kell a brit vagy valamely más országban működő szolgáltatáson keresztül regisztrálni. A lokalizáció ez esetben nem csak a szövegek fordítását jelenti, hanem az itthoni vásárlási szokásokhoz, illetve a jogszabályokhoz igazított kínálatot kapunk, amiben kizárólag azok a termékek jelennek meg, amiket Magyarországra ki is szállítanak.

Vegyes társaság

A korábbi hírekkel ellentétben a magyar eIM felületén minden terméktípus megtalálható, kivéve azok, melyek kereskedelme a hazánkkal egy csoportban lévő országok bármelyikében törvényileg korlátozott, vagy ami a normál eladási procedúrán felül extra adminisztrációt igényel. Így értelemszerűen nem lehet az eBay Nemzetközi Piactéren autót vagy ingatlant venni, illetve olyan termékek is bekerültek a tiltólistára mint a táplálékkiegészítők, hiszen Európában ezekre országonként eltérő szabályok vonatkoznak. A többi termékcsoport közül viszont bátran csemegézhetnek a magyar oldalon regisztrálók is, a megszorítás mindössze annyi, hogy csak az eIM-körbe tartozó országokból feladott ajánlatok látszanak. Így például az Egyesült Királyságból, Németországból, Olasz- vagy Oroszországból, Norvégiából illetve az USA-ból vásárolhatunk, de a "nagy" eBay-en jelen levő távol-keleti régióból nem.

A felület minden esetben magyar nyelvű lesz az ebay.hu oldalt felkeresőknek, az árak is forintban lesznek kiírva, az egyetlen nem lefordított tartalom a termékek neve és a leírása. Ezzel kapcsolatban az eBay véleménye az, hogy azon felhasználóktól, akik külföldi országból rendelnek, elvárható, hogy rendelkezzenek legalább alapvető angol nyelvtudással, hogy a termék definícióját megértsék. Aki mégis segítségre szorul, azok számára a felület felajánl Google Translate alapú fordítást, de ennek helyességért a szolgáltató érthető okokból nem vállal felelősséget.

A PayPal nem lett magyar

A lokalizáció első körébe viszont a PayPal nem került be, annak ellenére, hogy korábban volt erről szó - igaz határidő megjelölése nélkül. Azt gondolhattuk volna, hogy az eBay tulajdonában lévő fizetési szolgáltató, a PayPal is csatlakozik a magyarításhoz, de erre még várni kell. Ezzel a probléma mindössze annyi, hogy a szkeptikus online vásárlók egyik legnagyobb problémája a fizetési rendszerektől való félelem. A PayPal-regisztráció egyébként is aprólékos folyamat, odafigyelést és megértést követel, az átlag magyar felhasználó viszont nem feltétlenül rendelkezik ehhez szükséges nyelvtudással, az angol szövegek, felhasználási feltételek pedig riasztóak lehetnek.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Pedig az egyetlen fizetési mód az eIM-en belül a PayPal, sem utánvétes opcióra, sem kártyás fizetésre nincs lehetőség. Sőt, a magyar eBay nem támogatja az aukciókat sem, kizárólag a fix áras ajánlatokat. Ennek oka, hogy a különböző országokban a licitálásnak egész más kultúrája van, s a Nemzetközi Piactér összeállítása mindig egy mindenki számára elfogadható közös nevező kell legyen. Egyébként az eBay-en belül központilag is egy olyan trend látszik felülkerekedni, ami a licites aukciók helyett az egyszerűbb fixáras megoldást preferálja. A licitálással sok országban akadt probléma, több esetben a felhasználók nem voltak képesek eldönteni, hogy mikor vették meg a terméket vagy mikor nem nyertek.

A helyi változat általában sikeres

Az eBay Nemzetközi Piactér bevezetése óta egyébként sikeresnek mondható, a márciusi piacra lépés óta Csehországban, Dániában, Görögországban, Oroszországban és Svédországban 40 százalékkal nőtt a vásárlások, és 50 százalékkal a regisztrált új felhasználók száma. Az oldal látogatottsága ezekben az országokban 150 százalékkal lett magasabb, és 1 millió fölé nőtt a fenti országokból kezdeményezett letöltések száma az elmúlt év azonos időszakához képest. Nálunk annyiból speciális a helyzet, hogy eddig elhanyagolható számú magyar felhasználó volt, aki a brit vagy amerikai verziót használta, a lokalizált változat így látványos növekedést hozhat, illetve a béta verzió aktiválásával már hozott is.

Érdekes lesz majd követni a hazai online piacterek trendjeit, hiszen az immáron egy cégként is működő Vatera és Tesz-Vesz nyilván mindent megtesz majd azért, hogy megtartsa közönségét, de az eBay jelenlét is erős lesz, hogy megismertesse a márkát a magyarokkal. Ezt többek közt már idén év végéig is több nyereményjátékkal igyekszik a cég bizonyítani. Végül pedig nem szabad elfeledkezni a fix áras aukciók legnagyobb konkurenciájáról, az apróhirdetési oldalakról, mint amilyen a nemrégiben a magyar piacra lépett jófogás.hu is.

a címlapról