Az Android nagyon megverte az iPhone-t
Az Android gőzhengere tovább dübörög, az Egyesült Államokban már szinte minden szempont szerint megveri a Google platformja az Apple iPhone-t. Az USA-ban használat szempontjából ugyan még a RIM és az Apple is előtte van, de globálisan már csak a Nokia előzi meg.
A harmadik negyedévben a Canalys jelentése szerint az Egyesült Államokban az okostelefon-eladások 44 százalékát vitte el az Android, az Apple pedig csupán 26 százalékot szerzett. Ez pedig már nyílt sisakos küzdelem, ugyanis a harmadik negyedévben már nem lehet azzal sem védekezni, hogy az iPhone 4-re váró vásárlók miatt alacsonyak voltak az Apple eladásai. Június és szeptember között az USA-ban 9,1 millió androidos mobil fogyott, iPhone-ból pedig csak 5,5 millió.
1309 százalékos növekedést produkált az Android
A Canalys jelentése vizsgálja a globális adatokat is, amiből az derül ki, hogy a Nokia továbbra is vezető pozícióban van, de egyre csökkenő részededéssel. A harmadik negyedévben az eladott okostelefonok pontosan egyharmada volt Nokia (Symbian), minden negyedik mobil Androidot futtat, az iPhone pedig csak 17, a RIM Blackberry pedig 15 százalékát adja a piacnak. Az Android viszont a mezőny legfiatalabb játékosa, s ha százalékban mérjük a növekedését, akkor azt bármelyik platform megirigyelné, hiszen 2009 harmadik negyedévében még alig 1,4 milliós volumenről egy év alatt közel 20 millióra ugrott, 1309 százalékos növekedést összehozva.
A fogyasztói piacot vizsgáló NPD Group is közzétett egy friss jelentést a napokban, ami a Canalys eredményeihez nagyon hasonló számokat muta. Az amerikai vásárlók 44 százaléka androidos mobilt választott, 23 százaléknyian iPhone-t és 22 százaléknyian BlackBerry-t vettek. Abban sokan egyetértenek, hogy az Android sikere nem egyedül a felületben és a funkciókban rejlik, hanem abban, hogy több gyártó nagyon sok modelljével elérhető, ráadásul az árkategóriák minden szintjén találunk androidos mobilt. A csúcsmodellek között ott van a HTC Desire vagy a HTC EVO 4G, a Samsung Galaxy S vagy a Motorola Droid, esetleg a Sony Ericsson X10, de bátran lépdelhetünk lefelé, s a felső-közép, közép és belépő-szinten is találunk tucatnyi androidos okostelefont. A középső kategóriára jó példa a HTC Wildfire, a Samsung Galaxy Spica vagy a Galaxy 3, az alsó szegmensben pedig a Huawei olcsó modelljei és a Sony Ericsson X10 Mini, amit említeni érdemes.
Már csak a perekben bíznak
A többi platform gyártója is érzi, hogy az Androiddal ilyen formán nem lehet versenyre kelni, s érezhető, hogy mindenki igyekszik kijátszani az erősebb ütőkártyákat is. Nem meglepő, hogy az Apple és a Microsoft is pereket indított például a Motorola ellen az androidos mobiljai miatt, sőt, még az Oracle is a Google ellen küldte jogi osztályát, mivel jogszerűtlennek tartja a Java alkalmazását az Androidon belül. A perek azonban évekig is eltarthatnak, s addigra az Android megeszi reggelire az összes többi platformot, annak ellenére, hogy az iPhone eladások is csúcsokat döntenek, illetve a Windows Phone 7 is jól kezdett. Egyedül a Nokiának van félnivalója, ugyanis a Symbian^3 gyenge próbálkozásnak tűnik a másik négy vezető okostelefon-platform árnyékában, s valószínű, hogy egy év múlva globálisan is elveszti a finn gyártó az elsőséget.
A Nielsen szintén most publikált adataiból egyébként jól látszik, hogy az Android növekedése leginkább a RIM és a Windows Mobile kárára történt, miközben az Apple tudta tartani a részesedését. Eladási számokban 2010 első felében már megtörtént az áttörés, s az Android megelőzte az iPhone-t, de ennek ellenére az Apple okostelefonja párhuzamosan képes volt együtt nőni a piaccal. Ugyanez nem sikerült a BlackBerry-nek és a Windows Mobile-nak, mindkettő komoly zuhanásba kezdett, eközben a kisebb szereplők, mint a Palm webOS, szinte teljesen eltűntek.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az iPhone utolsó kapaszkodója a már meglévő felhasználók. Ha nem az eladásokat, hanem a felhasználói bázist nézzük, akkor a RIM 30 százalékos részesedésével vezet az Egyesült Államokban, az Apple még mindig második 28 százalékkal ,az Android viszont még csak 19 százalékot tudhat magáénak. A nagy platformok közül azonban az Android az egyetlen, amely folyamatos növekedést tudott felmutatni a Nielsen által vizsgált időszakban és ha a trendek az eddigiek alapján folytatódnak, jövő tavaszra az Android lehet a legszélesebb körben használt okostelefon-platform az USA-ban.
A fiatalok bírják az Androidot
A HWSW-n is tarol az Android
A Nielsen adatsorából viszont érdekes demográfiai következtetéseket lehet levonni. A jelentés szerint az Androidot választók 50 százaléka 35 évesnél fiatalabb, s csak 29 százaléka 45 évesnél idősebb. A RIM a 45 évesnél idősebbeket jobban meg tudja szólítani, felhasználóinak 38 százaléka ide tartozik, s ugyanannyian a 35 alatti korosztályba. Ez utóbbi szám a szöveges üzenetfüggő tinikkel magyarázható, ami a RIM számára az üzleti felhasználók mellett a legjelentősebb bázis. Az érintőképernyő hanyagolása, illetve az alkalmazás környezet gyengesége viszont biztosan kiábrándítja ezeket a fiatalokat. Valószínűleg a RIM esése jelentős részben ennek a rétegnek köszönhető.
A következő negyedévre vonatkozó jóslatok szerint az iPhone a használatot figyelembe vevő statisztikákban átveszi az első helyet a RIM-től, viszont az Android megérkezik az iPhone mellé, s a következő év ennek a két platformnak a csatájáról szól majd. A fenti adatok ugyan főként az Egyesült Államok piacát vizsgálják, de az elmúlt időszak trendjeit figyelembe véve ezek Európára, sőt, némi korrekcióval Magyarországra is kivetíthetőek, ha most még nem is, de a közeljövőben mindenképp.