Rengeteg tabletet fognak eladni
A Gartner szerint idén 19,5 millió média tabletet adnak el, ebből 15,6 millió lesz az Apple iPad. Fél évvel korábban, május végén ugyanez az elemzőcég még úgy becsülte, 10 millió darabos lesz idén a piac.
Minden korábbinál optimistább előrejelzést tett közzé a tabletpiaccal kapcsolatban a Gartner, az elemzőcég szerint 2010-ben 19,5 millió ilyen készüléket adnak el a gyártók. A piacvezető az Apple, az iPad részesedése 80 százalék körül lesz. és az elemzőcég szerint Steve Jobsék elsősége legalább 2013-ig megmarad.
2014-re 200 milliós piac
Az elkövetkező pár évben a tabletek forgalma hatalmas ütemben fog nőni, a Gartnernél úgy számolnak, 2012-ig évente megduplázódik a forgalom, jövőre 54 millió, 2012-ben pedig 103 millió készülék leszállítása várható, 2013-ben 154 millió, 2014-ben pedig 208 millió tablet fogy. Hogy a tabletpiac nagyságát érzékelhessük, összehasonlításképp érdemes megnézni, hány PC vagy fogy majd. Az IDC előrejelzése szerint 2014-re 531 millió darabra nő a PC-piac, vagyis akkorra 10 eladott PC-re már 4 tablet jut. Okostelefonból 4 év múlva 875 millió darab eladását várja az elemzőcég.
Forrás: Gartner, IDC
A tabletek nem annyira a PC-k, inkább más fogyasztói elektronikai eszközök piacát veszélyeztetik elsősorban, például az elektronikus könyvolvasókét, valamint a hordozható játékkonzolokét, véli a Gartner. A tabletek legfeljebb az egyébként is második vagy harmadik PC-ként, kimondottan a könnyű hordozhatóság és hosszú akkus üzemidő miatt vásárolt netbookoktól vehetnek el vevőket, de az olcsó lakossági noteszek gyártóinak egyelőre nincs mitől tartaniuk. A jelenleg kapható legnépszerűbb tablet, az iPad például nem is használható PC nélkül.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A vállalatoknál egyelőre nem sok sikert jósol a tableteknek a Gartner, mivel azok nem képesek kiváltani a PC-ket és az okostelefonokat sem és csak kevés cég lesz hajlandó dolgozóinak egy harmadik elektronikus eszközt vásárolni. Persze lesznek olyan alkalmazottak, akik számára fontos a tabletek bekapcsolást követő azonnali használhatósága, könnyű hordozhatósága, de ők minden bizonnyal saját zsebből veszik meg ezeket a készülékeket.
A mobilszolgáltatókon a sor
Fauszt Gábor, az IDC Magyarország hardverpiaci elemzője szerint a magyar vásárlók kiábrándultak a netbookokból, ami egyértelműen érezhető az eladásokon. Egy éve még az noteszgép-piac 20 százalékát adták a netbookok, ez mára a10 százalék közelébe esett és folyamatosan csökken. A netbookok által megcélzott használati területekre, azaz webezésre, e-mailezésre, tartalomfogyasztásra a tabletek sokkal jobban használhatók, így ezeket a feladatokat lassan át fogják venni a lassan és nehézkesen kezelhető, pici és olcsó noteszektől.
A tabletek sikerében jelentős részt vállalhatnak a hazai mobilszolgáltatók, amelyek a beépített 3G modemmel rendelkező készülékeket biztosan felveszik a kínálatukba, hogy serkentsék a mobil szélessávú előfizetések terjedését. Vonzó akciókkal, részletfizetési lehetőséggel, vagy az előfizetésre vállalat hűségért cserébe nyújtott árkedvezménnyel a mobilszolgáltatók a tabletek kulcsfontosságú értékesítési csatornáivá válhatnak Magyarországon, főleg azon modellek esetében, amelyek gyártója a mobilpiacon is érdekelt (pl. Apple, Samsung, RIM) és jól bejáratott szolgáltatói kapcsolatokkal rendelkezik.
8 millió iPad egy negyedév alatt?
Az Apple ma este, a tőzsde zárása után teszi közzé a harmadik naptári negyedév eredményeit, az elemzők várakozásai szerint 4,7 millió iPad eladásáról számol be a cég. A második negyedévben 3,3 millió tabletet adott el az Apple, vagyis a becslések szerint eddig 8 milliónál tarthatnak az eladások. A Gartner számításai szerint a vállalat a karácsonyi negyedévben majdnem ugyanennyi iPadet fog eladni, ami nem kis teljesítmény lenne a korlátozott hozzáférhetőséget figyelembe véve. Még a világszerte több mint 70 országban elérhető iPhone eladásai sem haladták meg a 9 millió darabot egyetlen korábbi negyedévben sem.