Internetes hidegháborúvá fajult a webes technológiák harca
Steve Jobs, az Apple első embere kiátkozta a Flasht, az Adobe viszont ezért elvakult HTML5 fanatikusnak tartja. Az érzelmek megvannak, de ettől még nem derül ki, hogy melyik multimédia platform a jobb. Figyelembe véve a funkcionalitást, a fejlesztői támogatást, kiderül, hogy a két szélsőség egymás felé konvergál.
A New Yorkban megrendezett Web 2.0 Expo egyik nyitóelőadásában Eric Meyer, a Complex Spiral Consulting alapítója szerint "ez a harc egyre inkább egy hidegháborúra hasonlít, holott a két fél nem különbözik túlzottan egymástól". Meyer szerint a Flash és a HTML5 egyaránt részei az úgynevezett "web-kazalnak" (szénakazal után szabadon). Mindkettő támogatja a CSS-t és a JavaScriptet, mindkettő igyekszik széles körben terjeszteni az interaktivitást a weboldalakon.
Az egyik vagy a másik iránt érzett erősebb preferencia mindig az adott webfejlesztőn múlik, illetve azon, hogy milyen kompromisszumokat vállal valaki az egyik felület kiválasztásával. Az egész játszma leginkább a digitális vagy analóg tévé problémára hasonlít: a Flash a digitális televíziózás, ahol a képminőség sokkal jobb, de csak addig, amíg a jel rendben van. Steve Jobs egyik alapérve a Flash ellen például az, hogy a Mac rendszereknél a fagyás leggyakoribb oka valamilyen Flash tartalom. Persze nem emiatt kellett kitiltani a megoldást az iPhone és az iPad világából, s maga az Adobe is azt állítja, hogy Jobs uralni szeretné a webet.
Nincs rossz platform, csak rossz választás
Meyer nem foglalt állást egyértelműen, s azt mondta, hogy mindkét félnek le kellene nyugodnia, hiszen a Flash és a HTML5 is ugyanannak a problémának a megoldására született. Az előadó megemlíti például, hogy a Google nemrégiben mutatta meg, hogy sikeresen átportolta a Quake II játékot böngészőbe. Az élmény egyelőre még nem az igazi, de eljutottunk oda, hogy a HTML5 segítségével natív módon fut egy 3D-s játék egy böngészőben WebGL grafikus gyorsítással. Igaz ez megvalósítható lett volna már 5 évvel ezelőtt is, de körülbelül 1 fps sebességgel. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az új Java fejlesztői keretrendszerek, mint a Capuccino is felemelkedés előtt állnak, s a platformfüggetlenség sokat jelenthet még nekik, igaz a támogatottságuk elég alacsony.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Mindkét példa valamilyen szempontból kiemelkedő, mégis komoly kompromisszum. Bármelyikre is essen a választás, valamit kapunk, valamiről lemondunk. Meyer szerint a fejlesztőnek látnia kell maga előtt a végső célt, ami felé halad, s annak megfelelően dönteni. Nem szabad bedőlni a csúcscégek egyoldalú kommunikációjának, hanem törekedni kell az univerzalitásra. A HTML sokoldalúságot, nagy szélességet biztosít a fejlesztéskor, míg a Flash a konzisztenciát biztosítja platformokon átívelve is.
Egybeérnek
Persze idővel a Flash is képes lesz lefedni minden extra funkciót jó minőségben, s a HTML5 is egységesedik majd. A Web 2.0 Expo előadója szerint a különbségek elhalványulnak majd, s hamarabb egymásba ér a két véglet, mint gondolnánk. Ha valakit alaposabban érdekel a téma, s a további előadásokról is szeretne információt gyűjteni, az látogassa meg a konferencia hivatalos oldalát itt.