:

Szerző: Koi Tamás

2010. szeptember 20. 12:38

Kevésbé mernek trükközni a netes kereskedők

Hatott a "söprögetésnek" nevezett tavalyi akció, az Európai Unió tagállamaiban működő fogyasztóvédelmi hatóságok összehangolt vizsgálata rákényszerítette az internetes kereskedőket arra, hogy megfelelően tájékoztassák a vásárlókat.

A 2009 májusában kezdődött "nagytakarítást" a nemzeti hatóságok 26 tagállamban, valamint Norvégiában és Izlandon végezték. A feltárt problémák többek között a fogyasztói jogokra vonatkozó félrevezető tájékoztatás, a helytelenül feltüntetett árak, valamint a kereskedők hiányzó elérhetőségi adatai voltak. A vizsgálat tavaly az elektronikai termékeket árusító webáruházakra korlátozódott, az akció idén kezdeményezett folytatása pedig a kulturális és sporteseményekre jegyeket értékesítő honlapok szabálytalanságainak feltérképezését szolgálta.

Hatott a söprögetés

Az elektronikai cikkeket értékesítő honlapok idei ellenőrzése során a kereskedőhelyek 84 százaléka megfelelt uniós jogszabályoknak (ez az adat 2009-ben csak 44 százalék volt). Az ellenőrzés eredetileg 369 honlapra terjedt ki, amelyek közül mára 310 az előírásoknak megfelelően működik - az igazolt jogszabálysértések szankciói pénzbírságot és a weboldal bezárását foglalták magukban.


Egy jó webáruház-minta az EU szerint...

Az uniós vizsgálat szerint a tájékoztatás mindhárom kritikus ponton javult a webáruházak esetében. Így a vizsgált weboldalak 86 százaléka ma már pontos tájékoztatást nyújt a fogyasztói jogokról (például elállási jog), míg tavaly májusban csupán 64 százalék volt ez az arány. A webáruházak 94 százaléka részletes és pontos tájékoztatást ad a termékek fogyasztói áráról, szemben a 2009-es 75 százalékkal, míg a kereskedők adatai és elérhetősége ma már a weboldalak 95 százalékán megfelelő módon van feltüntetve - ezzel a területtel volt tavaly a legkevesebb probléma, hiszen a kereskedők 82 százaléka már egy évvel ezelőtt is jogkövető volt.


...és egy rossz

A felmérésnek egyelőre nincsenek országokra lebontott statisztikái, pedig minden bizonnyal érdekes lenne összevetni a mostani magyarországi helyzetet akár csak a tavalyi számokkal, vagy más országok eredményeivel. Tavaly hazánkban tízből kilenc webáruház esetében további vizsgálatot írt elő az Unió, a szabálytalanságok száma itthon kiemelkedőnek számított az uniós átlaghoz képest.

Fogyasztóvédelmi szakértők szerint a magyar webáruházakra leginkább jellemző probléma, hogy előszeretettel korlátozzák a fogyasztó elállási jogát, ráadásul a szabálysértőkkel szemben nem tud kellő hatékonysággal fellépni a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, részben erőforráshiány miatt, részben pedig azért, mivel a bírság összege nem rettenti el a kereskedőket.

Idén a jegyárusítókon a sor

Az Európai Uniói idei "söprögetése" a kulturális rendezvényekre és sporteseményekre jegyeket árusító weboldalakat vizsgálta. Az ellenőrzött 414 honlap közül csupán 167 (40 %) felelt meg a szabályoknak, és 247 honlapot (60 %) további vizsgálatra jelöltek meg a fogyasztóvédelmi szabályok megszegésének gyanúja miatt. A nemzeti hatóságok a jelenleg zajló végrehajtási szakaszban kapcsolatba lépnek az érintett kereskedőkkel, és felkérik őket, hogy tisztázzák álláspontjukat, illetve szüntessék meg az észlelt problémákat.

A mostani vizsgálat rámutatott: az EU-ban működő online jegyértékesítők 74 százaléka nem tájékoztat megfelelően az árról, 73 százalékuk tisztességtelen szerződési feltételeket szab (például a jegy időben történő szállítását nem garantálták, vagy kizárták a vételár visszatérítését az esemény elmaradása esetén), 48 százalékuk pedig félrevezetően tájékoztat a kereskedővel kapcsolatban (például valótlanul állítja, hogy a kereskedő meghatalmazott képviselő).

a címlapról