:

Szerző: Koi Tamás

2010. szeptember 14. 13:15

Átaludták a nyarat a telekommunikációs cégek

Alig változott valami itthon a vezetékes és a vezeték nélküli telekommunikációs szolgáltatások piacán a nyár egy részét átölelő második negyedévben - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal friss jelentéséből.

Az áprilistól június végéig tartó időszakban tíz internetszolgáltató zárt be, vagy olvadt be más cégekbe, így összesen 403 vállalkozás nyújtott Magyarországon valamilyen internethozzáférést lakossági és üzleti ügyfeleknek. A piac az összesítés tanúsága szerint ezzel együtt koncentráltabbá is vált, hiszen az előfizetések kilencven százalékát immár csupán tizenhat cég tartja kézben, szemben az egy negyedévvel ezelőtti húszas listával.

Az internetpiac fejlődése továbbra is két faktorhoz, az egyre fejlettebb szolgáltatások térnyerésének, valamint a szolgáltatók közt élesedő versenynek köszönhető a KSH szerint. Bár az előző évhez képest mind a vezeték nélküli, mind a vezetékes területen jelentős bővülés volt tapasztalható, ennek mértéke az első negyedévhez képest lassult, így a friss statisztikák szerint éves szinten már csak 63 és 55 százalékos volt a növekedés, szemben az egy negyedévvel korábbi 79 és 67 százalékkal. Az év első három hónapjában az összes internetelőfizetés nagyjából harmada a mobil kategóriába tartozott, részaránya egy év alatt 9 százalékponttal növekedett.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szintén ma tette közzé a vezetékes piacról szóló aktuális gyorsjelentését, melyből az eddigi trendeknek megfelelően ezúttal is a kábelmodemes internetelérések erősödéséről számol be, teljes xDSL-stagnálás mellett. A kábeles piac telítődésére utaló jel lehet mindazonáltal, hogy a második negyedévben már a jelentésben szereplő kábelszolgáltatók is csupán 24 ezer új ügyfelet tudtak gyűjteni

A második negyedévben csökkent a szolgáltatók bevétele is: Az internetszolgáltatásokból származó nettó árbevétel az II. negyedévben meghaladta a 33,7 milliárd forintot, ami az előfizetői akciók (például ingyenes hónapok) és a díjak mérséklődése miatt folyó áron 6 százalékkal volt kevesebb az egy évvel korábbinál. Egy negyedévvel korábban a cégek 35,1 milliárd forint nettó árbevételt realizáltak, ami 2 százalékos csökkenést jelentett akkor éves szinten.

A piac telítődésére, valamint a készülékcserék eltolódására és a céges, illetve háztartási költések visszafogására utal, hogy a mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt 24 ezerrel csökkent: az állomány 2010 II. negyedévének végén 11,9 millió volt. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, de ez sem tudta ellensúlyozni a feltöltőkártyás szegmens 452 ezres visszaesését. 100 lakosra 119 mobil-előfizetés jutott - áll a KSH jelentésében.

a címlapról