A vártnál nagyobb a kereslet az okostelefonokra
Megemelte az okostelefonok idei eladásával kapcsolatos előrejelzését az IDC, mivel azok a vártnál jobban fogynak. A frissített prognózis azt mutatja, hogy idén közel 100 millióval több okostelefont vásárolnak a fogyasztók és vállalatok, mint tavaly.
Az Android faktor
Az IDC a korábbi előrejelzését mintegy 10 százalékkal emelte meg, miután az idei első féléves adatok a vártnál nagyobb forgalmat mutatnak. Az év első hat hónapja során közel 120 millió készüléket szállítottak le a gyártók, ami 55,5 százalékkal haladja meg a tavalyi féléves mennyiséget. Az IDC azzal magyarázza a vártnál erősebb számokat, hogy számos új modell jelent az időszak alatt.
A piackutató által megnevezett modellek közt található a BlackBerry Torch, a HTC Evo 4G, vagy az iPhone 4, bár az első kifejezetten gyengén muzsikál, az iPhone 4 megjelenése pedig biztos volt, így bizonytalanságot leginkább az androidos modellek rendkívül sikeres szereplése hozhatott. A Google közlései alapján az Android operációs rendszert használó mobilok eladásai hatalmasak, és erősen növekvő pályán mozognak, májusban elérték a napi 100 ezer darabot, míg júniusra már a napi 160 ezret.
A Canalys piackutató szerint a második negyedévben világszerte eladott közel 63 millió okostelefonból 11 millió androidos volt, ami 9-10 millióval több a tavalyinál, köszönhetően a Motorola, a HTC, legújabban pedig a Samsung és a Sony Ericsson vonzó modelljeinek. Maga az IDC is azt várja, hogy a következő évek során az Android rengeteg teret fog nyerni a Symbian és az iPhone kárára.
Az IDC az első féléves számok alapján úgy kalkulál, hogy idén 270 millió okostelefont fognak a gyártók leszállítani az üzletekbe, ami 55 százalékkal és 96 millió darabbal haladja meg a tavalyi mennyiséget. "Idén az okostelefon a mobiltelefon világpiac fellendülésének katalizátora" - fogalmazott az IDC vezető elemzője, Kevin Restivo. A piackutató azt várja, hogy az év második felében megjelenő új modellek és az élénkülő kereslet hatására a piac magasan felülmúlja majd a korábbi elképzeléseket. Az IDC emiatt a teljes mobiltelefon piac növekedési előrejelzését is megemelte, 1,5 ponttal 14,1 százalékra.
Lassulás?
Ezzel együtt is az IDC az okostelefonok iránti kereslet növekedésének erőteljes lefékeződését várja a következő évekre, 2011-re mindössze 24,5 százalékos bővüléssel, 2014-re pedig már csak 13,6 százalékossal számol, ahogyan telítődik a piac. Kétségtelen ugyanakkor, hogy mindez azon is múlik, hogyan definiáljuk az okostelefon és az okos mobil operációs rendszer fogalmát, valamint a gyártók mennyire alacsony árszegmensig terjesztik ki a készülékek jelenlétét, és mennyire tudják azokat eladni az árérzékenyebb szegmensek számára, különösen az alacsony vásárlóerővel rendelkező fejlődő piacokon.
A Nokia és a Samsung, mint a világ két legnagyobb tömeggyártója, egyaránt hajlandónak mutatkoznak arrak, hogy kifejezetten olcsó okostelefonokkal jelenjenek meg piacon. A Nokia az 5230 modell révén már jelenleg is rendelkezik olcsó, fiataloknak szánt Symbian modellel, amely szolgáltatóktól akár 30 ezer forint alatt is elvihető, és üzleti modelljeinél is kizárólag az árcsökkenés az egyetlen fegyvere a riválisokkal szemben, hogy nagy mennyiségben tudjon értékesíteni.
A Samsung a saját fejlesztésű Bada platformot kívánja kiterjeszteni a jövőben a tömegpiacra, hogy azzal okosítsa fel a jelenleg "butának" tartott alsóbb, de még funkciógazdag szolgáltatásokat nyújtó kínálatot. A Samsung adja el a világon a legtöbb érintőképernyős mobiltelefont, azok többsége azonban nem okostelefon. Egyelőre, a Samsung badás csapata ugyanis titkon azt reméli, hogy néhány éven belül a cég készülékeinek többsége Badát futtat majd, ami évi akár százmilliós volument is jelenthet, önmagában - az IDC ugyanakkor láthatóan nem számol a Badával, mint tényezővel.