A papírkönyvek után a lineáris TV-nek is hadat üzent az Amazon
Az Amazon sikeresen megreformálta a könyvpiacot, és mostanra már több e-könyvet ad el, mint amennyi keménykötésű könyvet értékesít, emellett pedig a multimédia és műszaki cikkek kereskedelme terén is jelentős szereplővé vált.
A jelek szerint mindezzel nem elégszik meg a cég, mely bejelentette, hogy előfizetéses IP-alapú tévészolgáltatást indít, ahol az Apple, Hulu, Netflix és egyéb szolgáltatók mellett megjelenve erős nyomást gyakorol majd a lineáris TV-szolgáltatás megbuktatásáért.
Az online kereskedelem által naggyá váló amerikai Amazon webalapú előfizetéses multimédia szolgáltatása már induláskor olyan tartalomszolgáltatókat tudhat maga mögött, mint az NBC Universal, Time Warner, News Corp vagy a Viacom. A szolgáltatás nem újszerű, mégis komoly veszélyt jelent a Netflix-nek és a Hulu-nak, melyek ugyan egyre népszerűbbé kezdenek válni, de messze nincs olyan erős kereskedelmi hátterük, mint az Amazonnak. Sőt, még az Apple iTunes hasonló szolgáltatása és a Google YouTube videókölcsönzői is okkal tarthatnak a piacvesztéstől. Az Amazon kínálata ugyan nem okoz meglepetést, főként sorozatok, tv- és mozi-filmek lesznek elérhetőek, csakúgy, mint a konkurenseknél.
PC-n, TV-n, Xbox-on
A platform elérhető lesz bármely böngészőből, így akár asztali gépnél is használható, de az igazi lehetőség az okostévékre telepített alkalmazásokban van. A vezető gyártók legtöbb új modelljében már lehetőség van arra, hogy külső alkalmazások kapjanak helyet a készülékben, legyen szó egy egyszerű RSS-olvasóról, YouTube kliensről vagy éppen egy ilyen Video-on-Demand alkalmazásról. Nyilván az Amazon célja az, hogy minél több készüléken legyen gyárilag előretelepítve a programjuk, ami szinte garantálja a folyamatos forgalmat.
A siker kulcsa a tartalom minősége is, ami az egyetlen gyenge pontja az Amazon projektjének. Kiszivárgott információk szerint a kiadókkal kötött megállapodások nem a premier filmeket helyezik a fókuszba, a kínálat gerincét inkább a régebbi tartalmak adják majd, hasonlóan a tematikus kábelcsatornák palettájához. Ezzel szemben az Apple éppen a frissességre alapoz, és az iTunes bővülő kínálatát pontosan a legújabb sorozatokkal és filmekkel kívánja feldobni, amik a premier után közvetlenül már nézhetőek lennének az iTunes felületén keresztül is.
Nagy a harc
Így az Apple egy kívülálló lehet a versenyben a különleges ajánlatával, míg az Amazon a Netflix és a Google konkurenciájává válik elsősorban. A szórást az árak jelenthetik majd, illetve bizonyos platformok, márkák választása lökheti a fogyasztót egyik vagy másik szereplő ölébe. Az Amazon egyébként a normál webes elérésen és a tévés alkalmazásokon túl megjelenik majd Blu-Ray lejátszókban is, illetve az Xbox360 konzolon is ez lesz az elérhető VoD szolgáltatás. A jelenlegi 1,99 dolláros sorozat epizód ár viszont kissé magasnak tűnik, szemben a Hulu átalánydíjas megoldásával ($10) vagy az Apple által tervezett 99 centes árhoz képest.
Azonban a néhány webes szereplő megjelenése még nem számít tumultusnak ezen a piacon, főleg úgy, hogy a médiacégeknek is kényszeresen át kell térni az online felületekre. Habár jelenleg az Egyesült Államokban 30 milliárd árbevételhez jutnak a a tartalomelőállítók az előfizetési díjakból, de ez a jövőben biztosan csökken majd vagy többet kell hozzátenniük a szolgáltatáshoz, s elérhetővé kell tenni a filmeket VoD-ra is, ahogyan például az HBO Digital működik Magyarországon is.
Az Amazonos szolgáltatás pedig könnyedén integrálódhat a cég egyéb termékeivel, s lehetnek közös előfizetések, oda-vissza kedvezmények. Ha valaki például előfizet egy prémium VoD szolgáltatásra, az jogosulttá válhat kedvezményes termék kiszállításra, vagy éppenséggel olcsóbban vehet könyveket akár. Ez a filozófia biztató a nagyobb horizontális cégeknek, így az Apple-nek is, de ronthatja az újoncok esélyeit, mint például a Hulu.