Egymásnak feszül a Google Maps és a Facebook Places
A Google szerint havonta több mint 100 millió ember használja a Google Maps mobil alkalmazást okostelefonján. A Maps és a Facebook Places között óriási harc várható a helyalapú szolgáltatások és az ahhoz kapcsolódó hirdetések piacán.
Maps vs. Places
A már jó ideje a navigációs, térkép és helyi keresési piac meghatározó szereplőjeként elkönyvelt Google Maps alig jutott eszébe konkurensként a közvéleménynek, mikor a Facebook bejelentette a Places-t. A Foursquare-rel való összevetés technológiai szempontból helytállóbb, üzletileg azonban a Google és a Facebook a két igazi ellenfél.A Maps alapfunkcióján, a térképek megjelenítésén túl, képes útvonaltervezésre, navigációra, érdekes pontok keresésére, a Latitude-dal pedig a felhasználó megoszthatja aktuális helyzetét, útvonalát ismerőseivel vagy akár az összes internetezővel.
Az elsősorban a térképek oldaláról közelítő Maps-szel szemben a Facebook Places eleve a közösségi kommunikációra helyezi a hangsúlyt. Ugyanez a Maps-szel is elérhető, sőt a lokális keresés, az üzletek, érdekes pontok adatbázisa miatt hasznos alapfunkcióvá vált szinte minden okostelefon-felhasználó számára. Így nem meglepő, hogy ma már havi szinten több mint 100 millió felhasználó él a lehetősséggel, hogy megtaláljon utcákat, boltokat, útirányokat a mobilos Google Maps segítségével.
A szoftver fejlődése viszont messze nem állt meg, sőt, folyamatosan újabb, okostelefonokra és a mobil felhasználásra optimalizált funkciók jelennek meg. Az első, már jó ideje elérhető apróság a My Location, ami a térképszoftverekkel kapcsolatos leggyakoribb igényt elégíti ki, tehát megmondja, hol vagyunk éppen. Ezen felül a Google Maps berkein belül is megjelenő Labs lehetőséget ad a legfrissebb újdonságok kipróbálására is.A 4.4-es androidos Google Maps már kapott egy hatékonyabb keresőt, ami egyébként szintén Places névre hallgat. A kezdőképernyőre is kihelyezhető alkalmazásban előre eltárolt keresések futtathatóak le az adott környékre vonatkozóan, így gyorsan lehet például éttermeket, benzinkutat vagy ATM-et találni. A Places önmagában is tartalmaz pár lehetőséget, de főleg a nem angol nyelvű vidékeken érdemes saját keresésekkel is bővíteni a listát.
A hirdetési piac a tét
A Facebook és a Google közti harc nem a szolgáltatások minőségéről és színességéről szól, hanem a hirdetési pénzekről. A Facebook egyelőre nem hozta nyilvánosságra, hogy milyen modellben gondolkodik, míg a Google Maps esetében már jó ideje működik a helyi üzletek reklámozásának lehetősége. A felhasználók által indított keresésre megjelenő találati lista elején gyakorta hirdetések tűnnek fel, amik természetesen szintén odaillőek, s formátumban sem térnek el a találati listától. Az üzletek tulajdonosai a webes adminisztrációs felületen keresztül állíthatják be, hogy milyen keresések mellett szeretnének megjelenni, illetve ugyanitt vizsgálható meg, hogy a hely hányszor jelent meg a térképen, hányszor kattintottak le a bővebb információkat, vagy hányszor mentek át a térképről a weboldalra.
A Google 200 újabb dolgozót vesz fel dublini központjába, akiknek a feladata a Google Maps fejlesztése lesz. Ez a bővítés nem csak azt jelenti, hogy a helyalapú szolgáltatások gyorsuló piacán a Google felveszi a kesztyűt, hanem egyben jó hír az európai felhasználóknak is, hiszen az itteni személyzet jelentős részének a feladata a földrajzi adatok pontosabbá tétele, a szolgáltatás minőségének javítása lesz.
A Google üzleti modellje tehát egyértelmű, a Facebook esetében viszont, ahol a koncepció a felhasználói megosztásra, a bejelentkezésre épít, valószínűleg más módszerek lesznek sikeresek. A mindössze 2,7 milliós felhasználói bázissal rendelkező Foursquare olyan neveket nyert meg fizetős partnernek mint a Starbucks kávézólánc, biztosak lehetünk benne, hogy a Facebook 510 milliós felhasználói tábora is komoly hirdetői figyelmet vonz.