Máris temethetjük a Foursquare-t?
A Facebook 500, a Twitter 100 millió felhasználót halmozott fel indulása óta, a Foursquare viszont csak 2,5 millióig jutott. Úgy tűnik, nem is fog sokkal tovább.
A világ nagy részének fogalma sincs arról, hogy mi az a Foursquare, s úgy tűnik ez így is marad. Ugyan az ötlet zseniális, a megvalósítás elfogadható, a felhasználói élmény korrekt, de mégis elég annyi a halálos ítélethez, hogy a gigantikus Facebook is bemutatja saját lokációs szolgáltatását. Az amerikai szaksajtóban már napok óta izgatottan várják a szerdát, amikor is várhatóan a Facebook belép a Foursquare életterébe, s a várakozások szerint agyontiporja azt.
Gőzhenger
Korábban már voltak információk arról, hogy Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója tárgyalt a Gowalla és a Foursquare vezetőivel, de arra nem derült fény, hogy együtt vagy külön képzelte el a közösségi óriás a helyfüggő szolgáltatások bevezetését. Egyelőre annyi biztos, hogy a Facebook egy ideje leszerződött a Localeze nevű céggel, ami webes keresési módszerekkel épít ki egy óriási adatbázist különböző üzletekből, vendéglátóhelyekből és egyéb helyszínekből. A Techcrunch újságírói megjegyzik, hogy a Facebook, mint minden nagyvállalat arra törekszik, hogy házon belül, saját megoldással lásson el stratégiai feladatokat, ugyanakkor jól jönne a cégnek a Foursquare és a Gowalla által létrehozott helyszín-adatbázis, illetve a kereskedőkkel kiépített akció, illetve kuponhálózat. Így előfordulhat az is, hogy egy saját megoldás helyett partneri viszonyt létesít a Facebook az egyik ismert szereplővel, esetleg felvásárolja valamelyiket.
Ha a Facebook mégsen a Foursquare megvásárlása vagy a partneri kapcsolat mellett dönt, akkor egy érdekes párhuzamosság jöhet létre. A modell egyértelműen megvan, amire fel lehet építeni egy meglévő közösségi hálózat lokációs és check-in szolgáltatását, nem lennénk meglepve, ha kísértetiesen hasonlítana több funkció a Foursquare és Gowalla megoldásaihoz, ugyanúgy, ahogy a Facebook lemásolta a Twitter üzenetfolyamát és beépítette hírfolyam néven.
Most mindenki rájön, hogy vannak check-in szolgáltatások
A Foursquare ezek után kaphat akár egy nagyobb lökést, hiszen az 500 millió Facebook- felhasználó hirtelen rájön, hogy létezik ilyen szolgáltatás is és lehetséges, hogy elkezdi használni azt, amit a webes járatos ismerősei ajánlanak. Hosszútávon viszont nehezen képzelhető el, hogy azonos funkcionalitású szolgáltatások globálisan megférjenek egymás mellett, ez viszont nem a Foursquare-nek kedvez. A Facebook pedig pontosan jó időben lép rá erre szőnyegre, hiszen 2010-2011 jellemzően az okostelefon eladások ugrásszerű növekedése miatt lesz majd emlékezetes. A sok százmillió okostelefon-használó pedig most kezd rájönni arra, többek közt a Facebook révén, hogy a mobiltelefon többre képes már.
Ráadásul a Foursquare önmagában nem képes megállni, s nem csak azért, mert egy nagyon fiatal cég, hanem azért is, mert a funkció, amit árul, valójában teljesen haszontalan, főleg azokon a helyeken, ahol nincs elég felhasználó. Az USA egyes városaiban igen nagy népszerűségnek örvend a Foursquare, s talán ott éri meg a vendéglátósoknak kalkulálni vele, s akciókat, ajánlatokat hirdetni. Magyarországon, s tapasztalataink szerint Nyugat-Európában viszont hiába van egyre több (még mindig nagyon kevés) felhasználó, s hiába kezdenek szaporodni a helyszínek, a legtöbb felhasználó lemorzsolódik. Pár hétig, pár hónapig mókás mindenhová bejelentkezni, de éppen amiatt, hogy csak az ismerőseink nagyon szűk rétegéhez jut el az információ, értelmetlenné válik az egész.
Lehetséges fordítani?
A Facebook ezen tud fordítani, hiszen ott már megvan a kritikus tömeg, s ez hatalmas előny a Foursquare-rel szemben. Ha a pici és fiatal startup nem csavarja el nagyon gyorsan a kormányrudat, s az eddigi jelentkezz be, kapj kedvezményt és gyűjts trófeákat üzleti modell helyett nem talál ki sebesen valami érdekesebbet, akkor biztosan befellegzett a cégnek. Elképzelhető, hogy éveken keresztül elvegetál majd, s lesznek rajongók, s kitartó felhasználók, de a nagy robbanástól elvágja magát a cég. A Twitter hasonló cipőben járt, s szintén feleslegesnek tűnt, de még időben túlhaladt a popularitás küszöbén, s megtalálta a saját arcát. Meglátjuk, hogy sikerülhet-e ugyan ez a Foursquare-nek, vagy pár év múlva már csak történelem lesz.