:

Szerzők: Bodnár Ádám, Bizó Dániel

2010. augusztus 13. 10:28

Összeestek a GeForce-kártyák eladásai

Gyatra negyedévet zárt az NVIDIA, a vállalat a PC-piac látható bővülése ellenére alig tudta növelni bevételét és csúnya veszteséggel zárt. Még mindig kísértenek a két éve forgalomba hozott hibás grafikus processzorok.

Az NVIDIA tájékoztatása szerint a professzionális felhasználásra szánt Quadro vonal, a Tesla és a Tegra chipek egyaránt jól teljesítettek az augusztus 1-én lezárt második pénzügyi negyedév során, gyengén muzsikált ugyanakkor a GeForce termékcsalád. A vállalat forgalmának több mint negyedét teszik ki a Quadro és Tesla chipek, ezek eladásai 13,4 százalékkal erősödtek szekvenciálisan. A Tegra-vonal 46 százalékkal erősödött.

Michael Hara, az NVIDIA befektetői kapcsolatokért felelős vezetője az elemzők számára rendezett konferenciahíváson elmondta, az emelkedő memóriaárak és a gyengülő euró okozta áremelkedés miatt a vevők az olcsóbb grafikus megoldások felé fordultak, ezért a GPU-k terén gyenge teljesítményt mutatott fel a vállalat. A cég ezt az európai és kínai fogyasztói PC-piac gyengeségével magyarázza, amelyek a legnagyobb piacai. Az NVIDIA-nál a GPU-üzletág közel 30 százalékos bevételcsökkenést szenvedett el.

Az IDC második negyedéves adatai és a rivális AMD számai azonban látszólag cáfolják az NVIDIA magyarázatát. Az IDC szerint a második negyedévben több mint 21 százalékkal bővült az EMEA régió PC-piaca, Nyugat-Európában 15 százalékkal, Kelet-Közép Európában pedig több mint 53 százalékkal ugrottak meg az eladások. A Kínát is tartalmazó távol-keleti régióban 25,4 százalékos PC-piaci növekedést mért az IDC. Az NVIDIA első számú versenytársa, az AMD grafikus részlege a második negyedévben több mint 87 százalékkal növelte videochipek bevételét  és 7,5 százalékkal felül tudta múlni az első negyedévet is.

Kilóg a sorból

Ezzel éles kontrasztban áll a GeForce eladásokból származó bevétel közel 30 százalékos zuhanása. Igaz, az NVIDIA egy hónappal csúsztatva határozza meg pénzügyi negyedévét a naptári negyedévhez képest, így a három hónapjába már július is beletartozik. Valószínűtlen azonban, hogy miközben mindenki más erősödő forgalomról és normális készletszintekről adott számot egy hónappal ezelőtt, addig mostanra ilyen mértékű változás történt volna a keresletben. Az NVIDIA vélhetően kicsit rájátszik a makrogazdaság és a piaci kereslet egészségességével kapcsolatos aggályokra, miután a napokban több elemzőcég is visszaminősítette a PC-ipar rövidtávú kilátásait, aminek hatására meredek zuhanásba kezdtek a technológiai cégek papírjai.

Azt azonban még így is elismeri az NVIDIA, hogy a nehéz gazdasági környezet aránytalanul érintette a többiekhez képest, mivel portfóliója a drágább árszegmensre koncentrált, miközben a kereslet az egyre olcsóbb termékek felé rendeződik át. Az NVIDIA szerint ráadásul éppen ott jelentkeznek piaci gondok, ahol a legnagyobb volt eddig a részesedése, vagyis globális léptékben itt is a riválisoknál nagyobb mértékben érintik a gazdasági problémák.

A cég nehézségeinek valódi oka inkább azonban sokkal inkább a tömegpiacot gazdaságosan elérni képtelen termékeiben keresendő, a Fermi kódnéven ismert GF100 chipre épülő GeForce GTX 470, 480 kártyák ára magas, előállításuk költséges, miközben teljesítményük sem igazolja mindezt. A Jon Peddie Research jelentése szerint a naptári második negyedévben az NVIDIA grafikus chipszállításai 32 százalékkal zuhantak vissza a tavalyi volumenhez képest, miközben az AMD 32 százalékkal növekedett, ami jól jelzi, mennyire erőtlenné vált az NVIDIA a tömegpiacon. Ennek hatására a vállalat 9,5 pontnyi részesedést vesztett a világpiacon, és 19,7 százalékra zuhant vissza, miközben az AMD 6 ponttal 24,4 százalékra növelte területét.

Az NVIDIA mindezt a már módosított, hatékonyabb és olcsóbb GTX 460 kártyákkal igyekszik orvosolni, amelyek a 200 euró alatti, itthon akár már 50 ezer forintos szegmenst is meg tudják szólítani, erős grafikus teljesítménnyel. A termék júliusban került piacra, így erős hatást már nem tudott kifejteni a negyedévre.

Kísért a múlt

Az NVIDIA 193 millió dollár költséget könyvelt el a korábban piacra dobott hibás grafikus chipek cseréjével kapcsolatban. Amint az ismert, a vállalat 2008-ban kénytelen volt beismerni, hogy egyes, notebookokba szánt grafikus chipjei és chipkészletei a tokozáshoz használt anyag hibája miatt túlmelegedhetnek és a tokozásuk a hőstressz miatt megrepedhet. A vállalat több alkalommal is százmillió dolláros nagyságrendű költséggel cserélte ki a hibás darabokat, illetve komoly összegeket költött a jogi ügyek rendezésére.

A negyedév során az NVIDIA mindössze 811 millió dollár bevételt ért el az augusztus 1-én zárult második pénzügyi negyedévben, ami csupán 4,5 százalékos emelkedés a válság sújtotta 2009-es szinthez képest és 19 százalékos visszaesés az első negyedévvel összehasonlítva. A nettó eredmény 141 milliós veszteség, amely nagyobb az egy évvel korábbi 105 milliós mínusznál és meg se közelíti az idei első negyedévben elért 137,6 milliós profitot.

A StarCraft-faktor

Jen-Hsun Huang elnök-vezérigazgató szerint a fogyasztói PC-piacon a vegyes makrogazdasági adatok miatt továbbra is erős a bizonytalanság, ennek ellenére bizakodó hangot ütött meg. A StarCraft II megjelenése szerinte pozitív hatással lesz a GPU-piacra, a milliók által várt stratégiai játék az idei év egyik legsikeresebb megjelenésének tűnik. A Blizzard kultikus stratégiai játékának hatására százezrek dönthetnek új PC vagy videokártya vásárlása mellett, akik közül sokan hagyományosan már nem is tartoznak a pécés játékosok táborába, de a Starcraft II legalább átmenetileg visszahozza őket.

A játék a konzolpiaci számokhoz szokott elemzők várakozásai alatt fogy, az első 48 órában azonban így is 1,5 millió fogyott, és a következő hónapok során várhatóan további milliók fognak. Erre az NVIDIA próbál rájátszani, hogy külön kihangsúlyozza, hogy a játék a GTX 400-as kártyákon fut a legjobban, a legszebben és a legnagyobb képfrissítési rátával - igaz, gyakorlatilag bármilyen modern videokártyán folyékonyan mozog a játék a legnagyobb részletességgel is.

a címlapról