:

Szerző: Bizó Dániel

2010. augusztus 11. 18:11

A vártnál gyorsabban terjednek az elektronikus könyvolvasók

Meglódultak az elektronikus könyvolvasók eladásai, miután erős árverseny alakult ki, és az év második felében az eladások további drasztikus gyorsulása látszik, közölte az elektronikus kijelzők piacát uraló E Ink. A vállalat és az elemzők szerint a vártnál gyorsabban terjed az új olvasási forma.

Az E Ink a meghatározó szereplők, az Amazon, a Barnes & Noble és a Sony közti árverseny hatására úgy véli, az év második felében meglódulnak az elektronikus olvasók eladásai, ahogyan az iskolakezdési, majd ünnepi szezonban egyre többen fogják választani a könyv- és újságolvasás eme új formáját. Az Amazon legújabb, hathüvelykes Kindle olvasója immár 139 dollárért is elérhető az Egyesült Államokban, aminek hatására az E Ink közölte, jelentősen növelnie kell a legújabb technológiájú elektronikus papírkijelzők termelését, hogy teljesíteni tudja az igényeket.

A piacvezető Amazon előbb a nagy, 9,7 hüvelykes Kindle DX új generációjával csökkentett árat, aminek hatására megháromszorozódtak az eladások, erre válaszul a Barnes & Noble árcsökkentő lépésére jelentősen faragott a kisebb olvasójának árából is. Nem telt el azonban sok idő, mikor az új hathüvelykes Kindle generációval bemutatott egy 3G csatlakozás nélküli, kizárólag Wi-Fi kapcsolódással rendelkező változatot is, amelynek ára az így megtakarított modem és roamingköltségeknek köszönhetően mindössze 139 dollárt kóstál. Az új modellek hatására az Amazon gyorsan kifogyott a készletekből, és átmeneti hiány alakult ki, a vállalat azonban nem közli, valójában mennyi Kindle olvasót ad el.

Mindez azonban még csak a kezdet. A jelek arra mutatnak, hogy az elektronikus olvasók most kezdik elérni azokat az árszinteket, valamint azt a könyv- és újságkínálatot, amely már a tömegeket is képes megszólítani. Az iSuppli szerint tavaly a gyors terjedési ütem ellenére is csak 5 millió elektronikus olvasó fogyott, ez a szám azonban idén könnyedén meghaladhatja a 11 millió darabot is, köszönhetően a kialakult árversenynek, és annak, hogy az elektronikus olvasók egyre inkább köztudatba kerülnek. Az év második felében az E Ink a bevételek 40-50 százalékos növekedését várja az első félévhez képest, így a második féléves bevétele megközelítheti az 500 millió amerikai dollárt is.

Felismerve, mennyire érzékenyen reagál a piac az árcsökkentésre, a gyártók most versenyt futnak, hogy ki éri el előbb a 100 dolláros lélektani árszintet, amivel a termék már bekerül az impulzus vásárlások sodrába is az olyan piacokon, mint az Egyesült Államok, Nyugat-Európa és Japán. Ebben ugyanakkor partnernek kell lennie az E Inknek is, amely az elektronikus papírkijelző  piacának 90 százalékát birtokolja, így nagy ereje van az árazás alakításában. A kijelzőkön keresztül az olvasók előállítási költségének egyik fő tényezője.

Az iSuppli becslése szerint egy Kindle árának nagyjából harmadát teheti ki az E Ink kijelzőjének költsége, ami alapján egy Kindle DX esetében ez az arány akár az 50 százalékot is meghaladhatja. Az E Ink úgy látja, tartalmi háttér nélküli "noname" gyártók hamar ki fognak hullani a versenyből, ugyanis nemcsak kevesebb értéket szállítanak a vevőknek, de árazásban is nehezen veszik majd fel a verseny a nullszaldóval értékesítő könyvkereskedőkkel, amelyek a könyveken keresnek profitot. Jövőre már 15 millió e-könyvolvasó fogyhat, mondja az iSuppli, miközben a használatban lévő készülékek száma meghaladja a 30 milliót is.

A Magyarországra is rendelhető Amazon Kindle és Sony Reader mellett a hazai piacon ringbe száll a Magyar Telekom is, ehhez a Bookline és a Líra Könyv szolgáltatja a tartalmi hátteret az ekonyv.hu oldalon - egyelőre szegényes választékkal, ha magyar nyelvű tartalomra vágyunk, angol vagy más idegennyelvű tartalomban pedig nem tud versenyezni az Amazonnal és társaival. A Telekom a német Wizpac cég txtr névre hallgató, 6 hüvelykes olvasóját hozza majd forgalomba, ősszel, egyelőre ismeretlen áron.

a címlapról