Az Android az okostelefon-piac motorja
A leszállított készülékek száma alapján is rohamosan csökken a Nokia részesedésbeli fölénye az okostelefonok piacán, annak ellenére, hogy a vállalat rendkívül agresszív árazással igyekszik lépést tartani az iPhone, de még inkább a piacvezető szerepére törő Android platformmal szemben.
A Canalys piackutató másoknál sokkal magasabb ütemű növekedést regisztrált az okostelefonok területén. Míg a Nokia 44, a Gartner pedig 49 százalékos bővülésről számolt be az eladott készülékek tekintetében, addig a Canalys szerint a tavalyinál 64 százalékkal több okostelefon fogyott, ez alapján pedig a darabszám megközelíthette a 63 millió darabot - ez 25 millióval több az egy évvel ezelőttinél.
886 százalék
A feszített tempójú növekedésből mindegyik gyártó kivette a részét, ugyanakkor nem kétséges, hogy az Android platform eladásainak felpörgése segítette elérni ezt az ütemet. A Canalys becslése szerint a Google mobil operációs rendszerével szerelt mobilokból 886 százalékkal több fogyott, a piackutató által közzétett számok alapján világszerte közel 11 millió darab. Mindez nem meglepő, miután a Google május során közölte, hogy a napi aktivációk átlagos száma elérte a 100 ezer darabot, majd június második felére a 160 ezer darabot - a 11 milliós negyedéves szám átlagosan napi 120 ezret jelent. Mindez jól jelzi az Androidban rejlő lendületet, az eladások a harmadik negyedévben a 15 millió darabot is könnyedén meghaladhatják.
Az Android tehát mintegy 9-10 millió darabbal bővítette az okostelefonok piacát, amivel a teljes piaci növekmény közel 40 százalékát adta. Az Android platform legsikeresebb gyártója a tajvani HTC, amely csúcskategóriás modelljeinek köszönhetően a gyártók versenyében is remekül szerepelt, miután több mint kétszer annyi, 5,4 millió okostelefont adott el mint egy éve. Ez a produkció toronymagasan felülmúlja az egykészülékes stratégiát folytató Apple iPhone platformjának teljesítményét, amelyekből a Canalys szerint 61 százalékkal többet adtak el éves összehasonlításban. Az Android globális piaci részesedése a Canalys számai alapján meghaladhatta a 17 százalékot, míg az iPhone 13 százalékot szerzett meg. Az Egyesült Államokban az Android már 34 százalékon áll, amivel átvette a vezetést a Blackberry platform előtt. Mindezt a HTC mellett főként a Motorolának köszönhet, amely jelentős szakmai és piaci sikereket könyvelhet el a Droid által vezetett androidos felhozatalával.
Nem elég gyorsak az élen állók
A piacrészesedésben két legnagyobb, ugyanakkor rohamos ütemben teret vesztő két gyártó, a Nokia és a Research In Motion is jól szerepelt, ha az eladott mennyiséget nézzük, ugyanakkor nem tudtak lépést tartani kihívóikkal. A Nokia 41 százalékkal 23,8 millióra növelte a Symbian által dominált okostelefonos eladásait, aminek hatására 5 pontnyi részesedést vesztett egyetlen év alatt, és már csak 38 százalékot szerzett meg.
A Nokia egyetlen fegyvere jelenleg a rendkívül agresszív árazás, a második negyedév során 143 euróért adott el átlagosan egy okostelefont, ami 8 százalékos árcsökkenés egyetlen negyedév alatt, és 21 százalékos egy év alatt. Összevetésképpen az Apple átlagosan 470 euró körüli összeget zsebel be egy iPhone-ért, míg a RIM 250 eurót. A Nokia emiatt kifejezetten az árérzékeny fejlődő piacokon sikeres, a negyedéves kínai eladások 77 százalékát szerezte meg.
A Canalys azonban arra figyelmeztet, hogy riválisai megkezdték a benyomulást a világ legnépesebb mobilpiacára, élükön az androidos modellekkel, amelyek egyből 7 százalékot kaparintottak meg, miután a Motorola, majd a Samsung, valamint az olyan helyi gyártók, mint a Dopod és a Lenovo megkezdték az Android lokalizált verzióival szerelt, megfizethető készülékek forgalmazását. A Nokia hatalmas problémája, hogy egyelőre nem látni, mikorra lesz képes versenyképes szoftverplatformmal ellátni okostelefonjait.
A BlackBerryk szintén a Nokiáéhoz hasonló ütemű növekedést produkáltak, és 18 százalékot szereztek meg, amivel éppen hogy sikerült még az Android előtt maradni. A kanadai vállalat ma jelenti be operációs rendszerének új generációját, és az arra épülő készülékeket, amelyektől eladásainak további dinamikus növekedését várja a következő egy évre, és negyedévente átlagosan 15 millió darab feletti értékesítéssel kalkulál gyártópartnerei számára. Ez arra utal, hogy a cég bízik abban, képes lesz felvenni a harcot az androidos telefonok hadával.