:

Szerző: Bizó Dániel

2010. július 29. 12:52

A vártnál gyorsabban alkalmazkodott a Sony

Alkalmazkodni látszik az új gazdasági realitáshoz a Sony. A japán óriás a válság kirobbanásával brutális mértékben megerősödött jennel szemben úszva eredményesen vette fel a versenyt a piacon, termékei jól fogytak, nyereségessége drasztikusan javult. A cég a pénzügyi év egészére megemelte nyereségvárakozását.

A Sonyt, és a többi japán exportőrt továbbra is sújtja a pénzügyi piacok idegessége, ami a menedékvalutaként funkcionáló jent rendkívül erősen tartja a többi valutához képest, leértékelve ezzel a külföldi bevételek értékét, és az exportpiacok szempontjából megdrágítva a cég  működésének költségeit. Egy japán cég minden egyes euróért, amelyet ma könyvel az európai eladásai után, mintegy 33 százalékkal kevesebb jenhez jut mint két évvel ezelőtt, a válság kirobbanását megelőzően. Ezzel párhuzamosan a piaci kereslet is visszaesett sok szegmensben, igaz, az elektronikai termékek, legfőképpen az LCD-tévék iránt lankadatlan az érdeklődés.

Térnyerés a tévépiacon

Úgy tűnik, a Sony alkalmazkodni tudott az új realitáshoz, és a nehéz körülmények közepette is jó eladásokat produkált. Az elmúlt három hónap alatt, idei első pénzügyi negyedévében a cég 5,1 millió LCD-tévét tudott értékesíteni, ami 60 százalékkal, közel 2 millióval több mint egy évvel ezelőtt, ami az éves növekedési célkitűzés ütemének megfelelő. Ez arra utal, hogy a cég részesedést szerezhetett riválisaival szemben. A dél-koreai LG 45 százalékkal több, 5,5 millió LCD-tévé eladásáról számolt be a negyedév kapcsán, a piacvezető Samsung Electronics pedig holnap jelenti eladási mutatóit. Az év hátralévő részében a Sony a Braviák designjára, 3D és online képességeire helyezi a hangsúlyt, amitől a pénzügyi év egészében 25 millió LCD-tévé értékesítését prognosztizálja.

A tévék mellett népszerűnek bizonyultak a Cyber-shot fényképezőgépek is, aminek eredményeként a szórakoztatóelektronikai termékekért felelős részleg bevételei 7 százalékkal növekedtek a tavalyihoz képest, az árfolyamhatások kiszűrésével pedig 12 százalékkal növekedtek volna. A magasabb eladásoknak, valamint az értékesítés magasabb nyereségtartalma döntő szerepet játszottak abban, hogy a részleg a tavalyi veszteséget követően idén 572 millió dollárnak megfelelő üzemi nyereséget ért el.

Felszámolta veszteségét a PlayStation-részleg

Szintén javított nyereségességén a PlayStationökért és VAIO PC-kért felelős részleg. A PlayStation 3 gyártásának nullszaldóssá tételével a Sony eltüntette a hardverértékesítés korábban jelentkező veszteségeit, így a konzol eladásainak felpörgésével az nem okoz immár súlyos pénzügyi terhet a cég számára, ellenkezőleg, egyre inkább profittermelővé alakul át. Három hónap alatt 2,4 millió PS3 fogyott, több mint mint kétszer annyi mint tavaly, ezzel másfélszeresen felülmúlta az Xbox 360 produkcióját. Ezzel párhuzamosan a PS3 szoftvereladások is jelentősen megugrottak a tavalyihoz képest, amit elsősorban az év során eladott 14 millió új gép magyaráz. Összességében azonban gyengén fogytak a játékok a hagyományosan legkevésbé aktív szezonban, ez azonban természetes.

Régi vélekedés, hogy az Xbox 360 platformra több szoftver vásárolnak, így jobban megéri fejleszteni rá, az elmúlt két negyedévben azonban már jóval magasabb eladásokat produkált a PS3, miután tavaly év végére beérte a rivális eladásait. Az idei első félévben 54,1 millió PS3 szoftver áll legfeljebb 35 millió Xbox 360 játékkal szemben - a Microsoft pontosan nem közli a számokat, a platformeladások és az egy gépre jutó eladott szoftverszámból kikalkulálható egy-egy negyedév is.

Jól mentek a tipikusan a prémium kategóriában versenyző VAIO PC-k, az 1,9 milliós eladás közel 75 százalékkal múlja felül a tavalyi 1,1 milliót. A PS3 hardver nyereségessé tétele, valamint az eladások növekedése által a tavalyi veszteségből nyereségessé válhatott volna a cég, ugyanakkor a megnövekedett központi költségek, amely valószínűleg a kutatás-fejlesztési erőforrások növekedését takarja, valamint a jen további erősödése miatt végül enyhe, nullszaldó közeli veszteséget könyvelt el a részleg.

Megemelt kilátások

Mindennek, valamint a Sony Ericsson javuló teljesítményének köszönhetően a Sony csoportszinten is nyereségessé vált, és a tavalyi 294 millió dollárnak megfelelő veszteségből 766 millió dolláros üzemi profitra tudott fordítani, amiből a pénzügyi műveleteket, kamat- és adófizetést követően 294 millió dolláros nettó profit maradt, ami felülmúlta a Bloomberg által megkérdezett elemzők konszenzusát. A kedvező tendenciák hatására a rendkívül fájdalmas költségcsökkentési programon átesett Sony megemelte egész éves nyereség-előrejelzését, a számokon azonban jól látszik az óvatosság, a cég láthatóan kalkulál veszteséges negyedévvel is.

a címlapról