Piacvezetővé válhat az Android Kínában
Az Android egyre jelentősebb szerephez jut az okostelefonok versenyében, és meglepetésre úgy tűnik, hogy az amerikai és az európai piacok helyett elsőként Kínában válik domináns szereplővé. Ebben segíthet az alacsony árú készülékek megjelenése, illetve számos, más platformon nem elérhető, kifejezetten a kínai felhasználóknak szánt egyedi alkalmazás.
Idén év elején Kínában 233 millió mobilinternet-felhasználó volt, ami már önmagában is megdöbbentő szám, de 2014-re ez 957 millióra nőhet az elemzések szerint. Ekkora a nyugati világot már biztosan maga mögött hagyja az ázsiai ország, ugyanis az Egyesült Államok és az Európai Unió lakossága összesen alig 810 millió fő. Ekkora piacon pedig érdemes jelen lenni és vezető pozíciókat szerezni akkor is, ha a fogyasztók vásárlóereje egyelőre átlagban jóval alacsonyabb, mint nyugaton, illetve akkor is, ha a Kínai kormány szigorú szabályai szerint nem könnyű játszani.
Az elmúlt évben a Google ujjat húzott Kínával, amikor a kereső szűrése kapcsán feszegetni kezdte a határokat, és fel szerette volna rúgni a cenzúrázott Google keresővel kapcsolatos korábbi megállapodást. Elemzők már akkor azt mondták, hogy a Google számára nem a kereső miatt, hanem egyéb területeken jelenthet ez a magatartás hátrányokat, többek között éppen az Android terjedését féltették egyesek.
A Google-t elnyomják, de az Android jöhet
Idén januárban sokan azt jósolták, hogy a Google teljesen elvágta magát Kínában, s ezt a feltevést csak erősítette, hogy júniusban két napra elérhetetlenné vált az Android Market és a Gmail is az országban. Ennek ellenére a sötét jóslatok nem váltak valóra, sőt, az Android a gyorsan fejlődő felhasználói felületének, a Google szolgáltatások alapos integrációjának köszönhetően a kínai piacon egyre erősebben kapaszkodik fel az Apple és a piacvezető Nokia után - írja a Techcrunch vendégszerzője Richard Yu.
Pedig látszólag Kína mindent megtesz, hogy ellehetetlenítse a Google-t és az Androidot. Márciusban például az androidos mobilokról is kitiltották a Google keresőt, igaz eközben a China Unicom, a legnagyobb helyi szolgáltató is elkezdett androidos készülékeket forgalmazni. A platform egyik legnagyobb gyártói nyertese, a Motorola kifejezetten a kínai piacra tervezett készülékekkel jelent meg, melyeken az alapértelmezett kereső természetesen a Baidu.
A pekingi kormányzat azonban nem elsősorban az Android rendszer képességeit sajnálja a lakosságtól, hanem a Google szolgáltatásainak túlzott integrációja tör borsot az orra alá. Épp ezért egy sereg fejlesztő dolgozik azon, hogy az alapértelmezett Google funkciók Kínai mását hozzák létre, és helyettesítsék az eredeti verziókat. Így a kínai felhasználók ugyanúgy élvezhetik a gyors e-mail, internet és csevegőprogram elérést, de többségében a helyi alkalmazások révén. Az ilyen verziók terjedését viszont már támogatja a pártállam, s a kontrollált operációs rendszer terjesztését nem akadályozzák, sőt támogatják is. Ezzel viszont komoly összeget vesznek ki a Google zsebéből, hiszen az alkalmazásainak helyettesítése egyben azt is jelenti, hogy a hirdetési felületeik is kikerülnek a mobilokból.
Motorola XT701 - Az első csak Kínába tervezett androidos okostelefon
Természetesen feketén hozzá lehet jutni a teljes értékű Google mobilokhoz is, ahogyan iPhone-okhoz is, ezeket többnyire Hong Kong-ból csempészik az országba, de ez csak a kiváltságosok játékszere lehet csupán, a többség nem képes ezekhez hozzájutni. Kínában a legelterjedtebb megoldás a nyugaton is népszerű mobilok másolása, hamisítása. Létezik olyan iPhone, ami kinézetre még hasonlít is, de valójában csak JAVA alkalmazások futtatására képes. Egy eredeti iPhone Kínában közel 1300 dollár, míg egy hasonmást már 100 dollárért meg lehet kapni. Egy 3,2 hüvelykes érintőképernyős mobil, Wi-Fi és GPRS/EDGE kapcsolódási lehetőséggel pedig akár 60 dollárból is kijön Android operációs rendszerrel.
Android 2.2 China Edition
A kínai felsőbb akarat számára is elfogadhatóbb 2.2-es Android verzió, illetve a 100 dollár alatti készülékár viszont könnyen le fogja törni a 600 dollár feletti áron értékesített “szürke iPhone” piacot. Főleg amiatt, hogy az egyébként hivatalosan engedélyezett kínai iPhone-ból ki van tiltva a Wi-Fi. Másrészt pedig az Android Flash támogatása révén a fejlesztők is sokkal könnyebben helyezkedhetnek az ottani piacon, anélkül, hogy az Android Marketre is nehezedő cenzúra nyomás ellehetetlenítené őket.
Az új, hatékonyabb platform az elemzők szerint gyorsan lenyomja a domináns Nokia, illetve a kalóz Windows Mobile telefonokat, sőt, várhatóan az Android a tablet piacon is erős indulásra számíthat Kínában. A közeljövő tendenciái mindössze az OEM-eken múlnak, illetve a szolgáltatókon, hogy a rugalmas, ingyenes és Flash-képes Android platformot hogyan használják ki a jelenlegi 739 millió mobiltelefon felhasználó mobilinternetre terelésében.
Jelenleg egyes szolgáltatóknál a 3G-elérés havidíja már 3 dollár körül alakul, így a felhasználók várhatóan nagyon gyorsan fejlődnek majd, és megtanulják egy új módját annak, hogy játsszanak, kommunikáljanak és multimédiát fogyasszanak a mobiljukon keresztül. A tömegek bekapcsolódása pedig közvetetten azt is okozhatja, hogy az Apple és a többi cég kénytelen lesz átgondolni a földrajzi elszigetelés stratégiáját.