Az Apple tudott az iPhone 4 hibájáról
Az Apple ma rendkívüli sajtótájékoztatón próbálja meg tisztázni az iPhone 4 antennájával kapcsolatos helyzetet. A Wall Street Journal úgy tudja, a cég tervezőmérnökei már egy éve tudtak a vételi problémáról, de Steve Jobsnak túlságosan tetszett a formaterv, ezért maradt a külső antenna.
Tudták hogy baj lehet
A Wall Street Journal által megszólaltatott belsős források szerint az Apple mérnökei már egy évvel az iPhone 4 megjelenés előtt tudtak arról, milyen kockázatokat rejthet magában, ha az antenna egyben a készülék külső borítása is. A Bloomberg úgy tudja, Ruben Caballero, az Apple antennaszakértője és vezető mérnöke már tavaly tájékoztatta az Apple vezetését a hibáról, azonban Steve Jobsnak, a vállalat mindenható urának annyira tetszett a formaterv, hogy végül a funkcionalitást feláldozták a design oltárán. Az eredmény: az okostelefon vásárlói közül sokan vételi problémákról, megszakadó hívásokról számoltak be, amikor kezükkel egyszerre megérintették a két külső antennát.
Ha a felhasználó a bal alsó sarokban, a két külső antennát elválasztó ponton hozzáér a telefonhoz, amikor kezébe veszi, az olyan mértékű csillapítást eredményez a lehető legmagasabb nyereségű vétel érdekében a keretben vezetett antennában, hogy a készülék által érzékelt térerő elgyengül, és akár teljesen el is tűnhet. "Ha bármikor tapasztalnál ilyet az iPhone 4 kapcsán, ne fogd meg a bal alsó sarkánál úgy, hogy a fémpánton lévő fekete csíkot mindkét oldalon letakarod, vagy egyszerűen használj egyet a sok elérhető tok közül" - ez volt a vállalat hivatalos reakciója.
Az Apple arrogáns válaszával hatalmas öngólt lőtt, ugyanis az általa nyilvánosságra hozott fotókon a felhasználók pont úgy tartják az iPhone 4-et ahogy elvileg nem is lenne szabad, sőt, a készülék bemutatóján maga Steve Jobs is "tiltott módon" fogta. Az iPhone 4 premierjén egyébként több apró baki is történt, amelyek mind a vezeték nélküli kommunikációt érintették.
Később az Apple azzal magyarázta a hibát, hogy az iOS4 rosszul számolja ki a térerőt kijelző "pálcikákat", amik még viszonylag jó jelerősség mellett is gyenge vételt jeleznek. A vállalat tegnap kiadott egy szoftverfrissítést (iOS 4.0.1), amely elvileg ezt a problémát orvosolja ("A térerőt jelző sávok megjelenítendő számát kiszámító képlet továbbfejlesztése"), de ez valójában csak tüneti kezelés, szakértők egybehangzó véleménye szerint az iPhone 4 antennájának hibáját semmilyen szoftverfrissítés nem oldja meg. Az Apple mára rendkívüli sajtótájékoztatót hívott össze, ahol minden bizonnyal a telefonnal kapcsolatban kialakult helyzetet fogja tisztázni. A Wall Street Journal úgy tudja, visszahívásra nem kerül sor.
A probléma a szolgáltatóknál végzett tesztek során azért nem került a felszínre, mert az Apple ilyenkor "álcázott" készülékeket biztosít, amelyek egészen másképp néznek ki mint a végleges termék, nehogy idő előtt kitudódjon a tényleges design. Az iPhone 4 esetében a helyzetet súlyosbította, hogy a vállalat a szokottnál jóval rövidebb időt hagyott kizárólagos amerikai partnerének, az AT&T mobilszolgáltatónak a tesztek elvégzésére, ráadásul viszonylag kevés készüléket bocsátott a rendelkezésére - állítja tűzhöz közeli forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal.
Dühödt iPhone-vásárlók azóta már közérdekű csoportos pereket is indítottak az Apple ellen azt állítva, hogy a cég annak tudatában vitte piacra és adta el a iPhone 4-et, hogy az a funkcionalitását jelentősen csökkentő tervezési hibát tartalmaz. Az egyik legbefolyásosabb amerikai fogyasztói lap, a Consumer Reports a napokban olyan jelentést tett közzé, amelyben kimondottan nem javasolja az iPhone 4 megvásárlását a vételi problémák miatt. Az iPhone 4-gyel kapcsolatos problémák hullámai olyan magasra csaptak már, hogy Charles Schumer New York-i demokrata szenátor levélben sürgette Steve Jobs-ot, álljon elő olyan tartós javítással, amely a fogyasztóknak nem jelent extra költséget.
A legsikeresebb termékrajt
Az iPhone 4 antennájával kapcsolatos probléma láthatóan nem befolyásolja az eladásai adatokat, a készülékből a bolti megjelenést követő hétvége alatt 1,7 millió darabot vásároltak, amivel nem csak az Apple hanem valószínűleg az egész elektronikai ipar történetének legsikeresebb rajtját produkálta. Gene Munster, a Piper Jaffray elemzője szerint a vevők több mint háromnegyede az Apple-rajongók közül került ki és korábbi iPhone-ját cserélte az új modellre. A készüléket előrendelő vagy a boltok előtt az első napokban sorban álló vevők tesztek, tapasztalatok híján nem tudhattak az antennával kapcsolatos gondokról, vagy csak egyszerűen nem érdekelte őket.