:

Szerző: Bodnár Ádám

2010. július 16. 08:36

Az Apple tudott az iPhone 4 hibájáról

Az Apple ma rendkívüli sajtótájékoztatón próbálja meg tisztázni az iPhone 4 antennájával kapcsolatos helyzetet. A Wall Street Journal úgy tudja, a cég tervezőmérnökei már egy éve tudtak a vételi problémáról, de Steve Jobsnak túlságosan tetszett a formaterv, ezért maradt a külső antenna.

Tudták hogy baj lehet

A Wall Street Journal által megszólaltatott belsős források szerint az Apple mérnökei már egy évvel az iPhone 4 megjelenés előtt tudtak arról, milyen kockázatokat rejthet magában, ha az antenna egyben a készülék külső borítása is. A Bloomberg úgy tudja, Ruben Caballero, az Apple antennaszakértője és vezető mérnöke már tavaly tájékoztatta az Apple vezetését a hibáról, azonban Steve Jobsnak, a vállalat mindenható urának annyira tetszett a formaterv, hogy végül a funkcionalitást feláldozták a design oltárán. Az eredmény: az okostelefon vásárlói közül sokan vételi problémákról, megszakadó hívásokról számoltak be, amikor kezükkel egyszerre megérintették a két külső antennát.

Ha a felhasználó a bal alsó sarokban, a két külső antennát elválasztó ponton hozzáér a telefonhoz, amikor kezébe veszi, az olyan mértékű csillapítást eredményez a lehető legmagasabb nyereségű vétel érdekében a keretben vezetett antennában, hogy a készülék által érzékelt térerő elgyengül, és akár teljesen el is tűnhet. "Ha bármikor tapasztalnál ilyet az iPhone 4 kapcsán, ne fogd meg a bal alsó sarkánál úgy, hogy a fémpánton lévő fekete csíkot mindkét oldalon letakarod, vagy egyszerűen használj egyet a sok elérhető tok közül" - ez volt a vállalat hivatalos reakciója.

Az Apple arrogáns válaszával hatalmas öngólt lőtt, ugyanis az általa nyilvánosságra hozott fotókon a felhasználók pont úgy tartják az iPhone 4-et ahogy elvileg nem is lenne szabad, sőt, a készülék bemutatóján maga Steve Jobs is "tiltott módon" fogta. Az iPhone 4 premierjén egyébként több apró baki is történt, amelyek mind a vezeték nélküli kommunikációt érintették.

Később az Apple azzal magyarázta a hibát, hogy az iOS4 rosszul számolja ki a térerőt kijelző "pálcikákat", amik még viszonylag jó jelerősség mellett is gyenge vételt jeleznek. A vállalat tegnap kiadott egy szoftverfrissítést (iOS 4.0.1), amely elvileg ezt a problémát orvosolja ("A térerőt jelző sávok megjelenítendő számát kiszámító képlet továbbfejlesztése"), de ez valójában csak tüneti kezelés, szakértők egybehangzó véleménye szerint az iPhone 4 antennájának hibáját semmilyen szoftverfrissítés nem oldja meg. Az Apple mára rendkívüli sajtótájékoztatót hívott össze, ahol minden bizonnyal a telefonnal kapcsolatban kialakult helyzetet fogja tisztázni. A Wall Street Journal úgy tudja, visszahívásra nem kerül sor.

A probléma a szolgáltatóknál végzett tesztek során azért nem került a felszínre, mert az Apple ilyenkor "álcázott" készülékeket biztosít, amelyek egészen másképp néznek ki mint a végleges termék, nehogy idő előtt kitudódjon a tényleges design. Az iPhone 4 esetében a helyzetet súlyosbította, hogy a vállalat a szokottnál jóval rövidebb időt hagyott kizárólagos amerikai partnerének, az AT&T mobilszolgáltatónak a tesztek elvégzésére, ráadásul viszonylag kevés készüléket bocsátott a rendelkezésére - állítja tűzhöz közeli forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal.

Dühödt iPhone-vásárlók azóta már közérdekű csoportos pereket is indítottak az Apple ellen azt állítva, hogy a cég annak tudatában vitte piacra és adta el a iPhone 4-et, hogy az a funkcionalitását jelentősen csökkentő tervezési hibát tartalmaz. Az egyik legbefolyásosabb amerikai fogyasztói lap, a Consumer Reports a napokban olyan jelentést tett közzé, amelyben kimondottan nem javasolja az iPhone 4 megvásárlását a vételi problémák miatt. Az iPhone 4-gyel kapcsolatos problémák hullámai olyan magasra csaptak már, hogy Charles Schumer New York-i demokrata szenátor levélben sürgette Steve Jobs-ot, álljon elő olyan tartós javítással, amely a fogyasztóknak nem jelent extra költséget.

A legsikeresebb termékrajt

Az iPhone 4 antennájával kapcsolatos probléma láthatóan nem befolyásolja az eladásai adatokat, a készülékből a bolti megjelenést követő hétvége alatt 1,7 millió darabot vásároltak, amivel nem csak az Apple hanem valószínűleg az egész elektronikai ipar történetének legsikeresebb rajtját produkálta. Gene Munster, a Piper Jaffray elemzője szerint a vevők több mint háromnegyede az Apple-rajongók közül került ki és korábbi iPhone-ját cserélte az új modellre. A készüléket előrendelő vagy a boltok előtt az első napokban sorban álló vevők tesztek, tapasztalatok híján nem tudhattak az antennával kapcsolatos gondokról, vagy csak egyszerűen nem érdekelte őket.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról