A Google bevásárolja magát a Farmville készítőjébe?
A Google újabb frontot nyit a Facebook ellen, ezúttal a játékok irányából közelít. A Facebook egyik legismertebb mozgatórugója az online közösségi játék, ezek közül is a legismertebb a FarmVille. A Google most 100 millió dollárnál is több pénzt fektetett be ennek fejlesztőjébe, a Zynga nevű cégbe.
A befektetéssel kapcsolatban sem a Zynga, sem a Google nem nyilatkozott hivatalosan, a hírt a Techcrunch szerzői hozták nyilvánosságra, s állítják, hogy több különböző forrást ellenőrizve is megbizonyosodtak az információ hitelességéről. A Zynga tavaly már kapott két nagy összegű kockázati tőkebefektetést, melyből a másodikhoz a Google-nek közvetetten lehetett köze. Egy még nem bejelentett, de már állítólag lezárult megállapodás értelmében a Google közvetlenül is finanszírozza a Zyngát egy stratégiai megállapodás keretében.
A hírt egyelőre nem erősítette meg semelyik fél, de a Google biztosan komoly projektet tervez játék fronton, ugyanis egy sor álláshirdetése fut játékfejlesztéssel kapcsolatos projektvezetői pozícióira. Az angolszász I- sajtón mindenesetre végigfutott a hír, de érdemes minden találgatást némi szkepticizmussal fogadni, mert nem ez lenne az első eset, hogy a Techcrunch óriási árnyékra vetődik.
A Google-nek egyébként is kapóra jönne, ha a Facebook platformon fejőstehénnek számító Zynga felett kontrollt szerezne, de ennél fontosabb, hogy idén az év vége felé indulna a Google Games projekt, ami közösségi játékok komoly gyűjtőhelye szeretne lenni. A Zynga kulcsfontosságú lehet a Google számára, a jelenlegi és jövőbeni termékeivel lehetővé teszi, hogy a Google is felépíthessen a Facebookhoz hasonló aktív, közösségi szolgáltatást. Erre irányuló törekvései eddig kudarcba fulladtak, mind a Google Wave, mind a Google Buzz mondhatni megbukott, egyedül a YouTube-bal büszkélkedhet. A játékok, illetve a szintén beígért online zenei szolgáltatások viszont talán sikeresek lehetnek a Google kerítésén belül is.
Az online közösségi játékok piaca még fiatal, de már most megdöbbentően nagy. Egyes források szerint 2010 első felében 350 millió dollár vándorolt csak a Zyngához, jövőre pedig már éves szinten 1 milliárd feletti árbevétellel számolnak. A Google számára fontos szempont lenne a PayPal helyett a Google Checkout támogatása, hiszen ha a játékoknál rá tudja szoktatni a felhasználókat a saját fizetési rendszerére, akkor más felületeken is könnyedén megugorhat a használat mértéke. A játékok így gyakorlatilag szinte minden területre kihatással vannak, s ahogy a Facebook esetében is kritikus szerepe volt a Mafia Wars és a FarmVille robbanásának a szolgáltatáson belül eltöltött idő megsokszorozódásában, úgy a Google számára is jelentős előrelépés lenne a Zynga segítségével sikerre vitt Google Games.