:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. július 5. 14:45

Nem tetszik az olvasóknak a személyesebb Google News

“Azt mondják minden hír helyi. Ugyanakkor minden hír személyes is. Attól függően tudjuk kapcsolni őket az életünkhöz, hogy hol lakunk, mi érdekel minket, mivel foglalkozunk” - állítja a Google. Ebben a szellemben újult meg a News, az új kialakítás a testre szabhatóság újabb dimenzióit hozza el, a felhasználók mégsem örülnek.

Azonnali ellenállásba ütközött a Google News felújítása a felhasználók, a közösségek és a média részéről. Ugyan egyelőre csak az amerikai verzióban érhető el a fejlesztés, de már látszik, hogy a felhasználók vagy megszokják, vagy megszöknek. A Google gondolatmenete szerint a változások fókuszában az áll, hogy a megjelenő hírek az eddigieknél is relevánsabbak legyenek az adott felhasználó számára. Sokkal jobban érzékelhető kiemeléseket kapnak azok az anyagok, amik a korábbi preferenciák alapján érdekesek lehetnek, de egyébként nem futna bele az olvasó, s még egyszerűbbé vált a News-ban talált elemek továbbosztása a közösségi csatornákon.

Az új felület középpontjában a “News for you” panel áll, amiben a Google automatikusan szortírozza a címeket minden felhasználónak az egyéni érdeklődése alapján, az automata találatokat viszont maga a felhasználó tudja manuálisan finomítani. Az eddig is létező dobozok specifikálása egyszerűbbé vált, s bármilyen hírkategóriát vagy kulcsszót beállítva megkapjuk a nekünk szóló híreket. Igaz, ez eddig is így volt, az újdonság nem a funkcióban, hanem a tálalásban van.

Mindenki másra kíváncsi?

Egy-egy klikkel lehet a dobozokba több vagy kevesebb hírt kérni, ezzel a hangsúlyokat lehet tologatni, illetve a szekciónézet mellett feltűnt egy listanézet is, ami már inkább hasonlít a Google Readerre. A rendezett találatok nem “rovatonként” vannak elhelyezve, hanem időrendi sorban láthatók, a kiemelésben szerepel a kiválasztott anyag címe és a lead, egy kép, illetve a közlés eredeti helye és ideje. Ha egy téma felkapott, akkor további 3-5 forrás linkje is kikerül, illetve egy link a Google News-on belülre arról, hogy hány további megjelenés található az adott témában. Ez sem újdonság, de az eddigi nagy kiemelésekben ez nem volt túl hangsúlyos. Mivel az azonos betűméretű sorok közül az utolsóban vannak a linkek, az is könnyen meglehet, hogy az olvasók automatikusan arra klikkelnek miután végigolvasták egy másik lap bevezetőjét.

A személyre szabás ugyanakkor egyszerűbb lett. Továbbra is létre lehet hozni egyedi dobozokat, viszont ha valamelyik fontosabb, akkor az “Edit personalisation” menüben könnyen lehet állítani a hangsúlyokat. Minden elemnél megadható, hogy mennyire gyakran érdekes számunkra az adott téma, s az automatikus besorolás eszerint alakul majd.

Kérned sem kell

Az új anyagok automatikusan töltődnek be az oldalon, nem kell frissíteni, és ha valamelyik témában többre vagy kevesebbre vágyunk, akkor a megfelelő gombokkal lehet bővíteni a kínálatot. Jobb oldalon emellett még ott a megújított Google Flip, amelyen nem csak szöveget látunk egy adott cikkből, hanem magát az oldalképet is egy képernyőmentés formájában. Láthatunk egy válogatást a közösségi népszerűség alapján is. Minden elemet lehet csillagozni, megosztani vagy elküldeni egyetlen kattintással. A preferált hálózatok természetesen a Google Buzz, a Reader, a Facebook, illetve a Twitter. Ha valaki pedig igazi Google News mágus szeretne lenni, akkor örülni fog, hogy a Gmailben megismert billentyűkombinációs kezelés is megérkezett a News-ba is.

A számos új funkció azonban éppen ellenkező hatást váltott ki a közvéleményből, mint amiben a Google bízott. Hiába lett sokkal személyesebb a híroldal, a felhasználók követelik vissza a régi változatot. Szinte természetes, hogy sokaknak nem tetszik az új News mert megszokták a régit, a negatív vélemények jelentős részében arra panaszkodnak a felhasználók, hogy egyáltalán nem szerettek volna személyre szabott újságot, s elégedettek voltak az eddigi algoritmus által szerkesztett tartalommal. Szakmailag kifogásolható valóban, hogy a felhasználók számára a hír újdonságokat, információs kihívásokat kell jelentsen, s nem egy eszközt, ami simogatja a már meglévő ismereteket.

Egyet előre, kettőt hátra?

A Google természetesen tesztelte az új dizájnt, s biztosak lehetnek az ellenzők is abban, hogy visszakozás nem lesz. Ugyanígy jelent kellemetlenséget a Google Docs sokaknak, akik eddig az egyszerűségét szerették, hiszen a legutóbbi frissítéssel ugyan funkciókban gazdagodott, de ezzel a kezelhetősége érezhetően romlott a dokumentum szerkesztő alkalmazásnak. A magyar felhasználók még jó ideig maradnak a régi verzióban, aki viszont szeretné kipróbálni már most az újat, annak a területi beállítások közül az amerikai angolt kell választania.

a címlapról