:

Szerző: Bizó Dániel

2010. július 5. 13:30

Megkezdődött a Motorola kettéválása

A Motorola jövő év elejére tervezi önmaga feldarabolásának lezárását, jelentette be a vállalat. Az elképzelések szerint a mobiltelefonos és a háztartási elektronikát gyártó részlegek egy új cégbe kerülnének, erős pénzügyi alapokkal a túléléshez.

Tiszta lappal

A valaha szebb időket is megélt amerikai Motorola év elején jelentette be, hogy hosszas halogatást követően elkötelezte magát egy gyökeres átalakítás irányába, amelynek során önálló vállalatba szervezi ki a halálközeli élményből visszatérő mobiltelefonos részleget. A tervek értelmében a mobilos részleggel tart a háztartási elektronikával foglalkozó divízió is, amely többek közt settop-boxokat és szélessávú modemeket gyárt.

Most a Motorola megtette a szeparáció első formális lépését, és benyújtotta az Egyesült Államok Értékpapír és Tőzsdefelügyelete számára a szükséges dokumentációt, amely részleteibe menően taglalja a terveket. Ennek részeként beregisztrálta a frissen létrehozott Motorola SpinCo holdingvállalatot is, amely a beadványt jegyzi, és többek közt a leválasztott részlegeket tömörítő Motorola Mobility cég stratégiai vezetését és tulajdonlását hivatott ellátni. A jelenlegi Motorolánál marad a vállalati kommunikációs és hálózati infrastrukturális megoldásokkal foglalkozó két részleg, a cég pedig a Motorola Solutions nevet veszi majd fel.

A Motorola vezetősége szerint ez a szétválasztás segíteni fog abban, hogy mindkét vállalat jobban tudjon összpontosítani saját területére, ami alatt a világos stratégia kidolgozása mellett a vezetői erőforrások fókuszáltabb alkalmazását is érti. A Motorola SpinCo azt kapja feladatául, hogy alkalmazkodjon a mobilitás, média és internet dinamikus területeihez, amelyet a konvergencia és egymásrautaltság jellemez, és újszerű termékeket követel meg. A beadvány szerint a kettéválasztás azt is könnyíti majd, hogy az egyes tevékenységek tőkeforrásokhoz jussanak, mivel az egységes vállalatban jelenleg egymással versengenek a projektek finanszírozásáért, aminek kárát láthatják egyes területek, ha alulmaradnak az érdekérvényesítésben. A tranzakciót 2011 első negyedévére zárják majd le.

A Motorola SpinCo és leánya, a Mobility deklaráltan tovább folytatja majd a Sanjay Jha elnök-vezérigazgató vezette korábbi stratégiát, amelynek értelmében az okostelefonokra és más fejlett eszközökre koncentrál, a lehető legszélesebb piaci lefedettséggel árszegmensek és földrajzi piacok szempontjából egyaránt. Ennek az építkezésnek az alapját jelenleg a Google Android operációs rendszere képezi, amelynek két legnagyobb előnye, hogy rugalmasan testreszabható, modern mobil platform, és ráadásul jogdíjmentes is, vagyis a fejlesztéseken túlmenően nem kell licencdíjakat fizetni érte az eladások után - kockázata viszont az, hogy a Motorolának nincs kezében a kontroll a platform jövője felett, így lényegében mástól teszi függővé termékeinek versenyképességét. Az Android jelenleg a leggyorsabban növekvő mobil platformnak tűnik, a Google állítása szerint átlagban immár naponta több mint 160 ezer új készüléket aktiválnak a vevők.

Az elképzelések részeként a Motorola Mobility rendkívül erőteljes pénzügyi pozíciókkal rajtolna annak érdekében, hogy minden lehetősége meglegyen a sikerre egy olyan környezetben, amelyet rendkívül éles piaci verseny és drága tőkeforrások jellemeznek. Erre szüksége is lesz, ugyanis jelenlegi formájában a Mobility működése veszteséges lehet, és erőfeszítései révén jelentős mennyiségű készpénzt is elogyaszthat, mire pénzt kezd termelni. A Mobility így hiteltartozások nélkül, legalább 3 milliárd dollárral fog útnak indulni, miközben az egészségesebb, nyereséges Solutions átvállalja a hitelek átstrukturálását és visszafizetését.

Elhalasztott tervek

A Motorola eredetileg már 2008 magasságában önállósítani akarta a mobiltelefonos tevékenységét, amely korábban a vállalat húzóerejét képezte a RAZR modellek elsöprő sikerével, azonban már évek óta válságmódban üzemelt. Ezt a szándékot azonban keresztülhúzta, hogy a mobiltelefon részleg önállóan biztosan nem élt volna túl a piaci versenyben, majd beütött a pénzügyi krach is, amely megdrágította a hiteleket, és a keresletet is felborította - a leválasztott mobilcégek történetét sok vér övezi, a Siemens Mobile például a BenQ segítségével sem tudott talpraállni, és 2007-ben felszámolták tevékenységét.

A Motorola keményen dolgozott az elmúlt két évben azon, hogy átszervezésekkel és új termékportfólióval stabilizálja a részleget, aminek eredményeként az első negyedéves bevétel mindössze 9 százalékkal csökkent, a veszteség pedig kevesebb mint felé, 192 millió dollárra mérséklődött,köszönhetően a Droid és más androidos modellek sikereinek. Ez sem tudta azonban megmenteni attól, hogy elbúcsúzzon a világ 5 legnagyobb mobilgyártójának elitklubjától, 8,5 millió eladott készüléke 2,5 százalék körüli részesedést jelentett mindössze - fénykorában elérte a 20 százalékot is. Univerzális szereplőből a Motorola okostelefon gyártóvá változott, részesedése itt már közelíti az 5 százalékot, ahogyan a Droid vezette készülékei ismét elnyerték a piac figyelmét, erre alapozva pedig az új céget tovább vezető Jha nem kevesebbet ígér, minthogy év végére nyereségessé teszi a működést, így a Mobility valóban stabil alapokkal indulhat csatába.

a címlapról