:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. június 23. 11:21

A webkeresők kinyírnák a tévéket és a rádiókat

A keresők eredetileg csak kapcsot teremtettek a felhasználó és a tartalomszolgáltatók között, de mára egyre inkább behatolnak idegen területekre, s saját maguk szolgálják ki látogatóikat. A Google és a Bing szinte egymással versengve igyekszik a zenehallgatás és szórakozás témában is erőpozíciókat felvenni.

A Google-ről már egy ideje tudható, hogy behatolni készül az online zeneszolgáltatások piacára. Nemrégiben már együttműködést kötött több amerikai online szolgáltatóval, aminek eredményeképp a zeneszámokra irányuló keresésekkor az első helyen linket kapunk a zeneszám lejátszásához az iLink vagy a Pandora felületén keresztül. Ez azonban csak az első lépés, s a tervek szerint 2011-től a Google előfizetéses rendszerű zenei szolgáltatásba fog. Egyes források szerint a cég már dolgozik a kiadókkal való szerződéseken.

A Google 2011-re ígér

A keresőbe is integrált zenei szolgáltatás azonban nem áll meg az asztali rendszerek meghódításának tervénél, ugyanis ez a rendszer elérhető lesz az Android operációs rendszereket futtató mobilokon is. A hivatalos bejelentésig, illetve az indulásig viszont még több hónap van hátra - mondják a zeneipari források. A magyar felhasználók számára azonban lehet, hogy a végtelenségig is elhúzódhat ennek a szolgáltatásnak a bevezetése, legalábbis a korábbi példák azt mutatják, hogy a zenekiadók továbbra sem gondolkodnak globálisan, leginkább az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában szeretnek jelen lenni, annak ellenére, hogy nálunk is lenne igény az előfizetéses szolgáltatások iránt.

A Google nyomulása inspirálta a Microsoftot is. A Bing hamarosan egy új “szórakozás” oldalt kap, ahol a felhasználók televíziós sorozatokat, filmeket nézhetnek, online játékokat játszhatnak, vagy zenét hallgathatnak, anélkül, hogy elhagynák a keresőt. A szolgáltatás gyors bevezetésével a Microsoft fogást találhat a Google-ön, hisz a felhasználók egyébként is a szórakozási lehetőségek felkutatására használják leginkább a keresőket. Egy kutatás szerint a Bing felhasználóinak 76 százaléka szívesen használna egy dedikált felületet ilyen funkciókkal.

A Bing egyébként is keres az online filmes tartalmak, játékok és zenék között, innen csak egy lépés, hogy ezeket rendszerezze és egységes felületen jelenítse meg. A Zune zenei szolgáltatáson keresztül ráadásul már most 5 millió zeneszámhoz nyújt egyszeri hallgatási lehetőséget. Ez egészülhet ki valamilyen üzleti modellel, s a jövőben elképzelhető, hogy a keresők mögött lévő funkció a multimédiával is kibővül, csakúgy, ahogy a térképek esetében történt.

Multimédia + minden más

A multimédia tartalmakat a keresők pedig szépen ki tudják színezni a szintén rendelkezésre álló szöveges leírásokkal, cikkekkel, kritikákkal, továbbá közösségi tartalmakkal, Facebook- és Twitter-bejegyzésekkel akár valós időben is, illetve a kereső könnyedén ajánl a felhasználóknak koncertjegyeket, további sorozatokat vagy bármilyen más releváns kereskedelmi terméket.

Az újoncnak számító zenei vagy videós szolgáltatókkal szemben a Google és a Microsoft is hordozza azt az előnyt, hogy nem csak egy különálló szolgáltatást tud készíteni, hanem az eddig is népszerű kereső és tartalomrendező funkciói közé integrálja a multimédiát, újabb szöget verve a lineáris média koporsójába. A Hulu, Last.fm, Spotify és egyéb online szolgáltatók helyett leginkább a klasszikus tévétársaságoknak és tévészolgáltatóknak van félnivalójuk, mert az előbb sorolt online cégek ebben az üzletben partnerként jelenhetnek meg, míg a “nem visszatekerhető tévé” kiiktatandó konkurenciaként.

a címlapról