:

Szerző: Bizó Dániel

2010. június 21. 12:34

A HP trónjára tör az Acer

A világ legnagyobb notebookszállítójává fog válni idén, állítja magabiztosan az Acer. A mutatványhoz a tajvani vállalatnak a HP-t kell megelőznie, ami a cég igazgatótanácsának elnöke szerint sikerülni fog. Európában az Acer valószínűleg a teljes PC-piacra vetítve megelőzi majd a HP-t.

A megállíthatatlan növekedés

Az Acer ambícióiról J.T. Wang elnök pénteken nyilatkozott a cég rendes éves részvényesi közgyűlésén. A Gartner becslése alapján az Acer és a HP hibahatáron belül viaskodnak a világ legnagyobb laptopmárkája címért, a tajvani céggel már az élen, amely az első negyedév során mintegy 200 ezerrel több, 9,49 millió notebookot szállított le az értékesítési csatornákba. A piackutató szerint az Acer az év első három hónapja során összesen 54 százalékkal több PC-t adott el, mint egy évvel korábban, miközben a HP 19 százalékos növekedést tudott csak felmutatni.

Az Acer ezt az egyébként rá jellemző lendületet fenntartva igyekszik tartósan megszerezni a notebookpiac első helyét, és 2010 egészében is a világ legnagyobb laptopmárkájává válni - a cég az eladott PC-k számának 50 százalékos növelésével kalkulál. A európai notebookpiacon az Acer már 2008 során átvette az elsőséget a HP-tól, sőt az idei az első negyedévben a teljes európai PC-piacon is, és 21,5 százalékos részesedést szerzett. A HP és a Dell erősségének számító Egyesült Államokban is öles léptekkel kapaszkodik fel az Acer, amely három éve szerezte meg a Gatewayt és eMachines-t. A Dell megelőzése gyakorlatilag borítékolható a második negyedévre, a különbség az első negyedévben fél százalékpont körül volt.

Gyártói részesedések alakulása a globális notebookpiacon; Forrás: Gartner, Acer

Wang szerint a jelenlegi lendületet az is magyarázza, hogy az Acer  riválisainál sokkal gyorsabban reagált a kereslet visszatérésére. Ennek eredményeként a jelenleg zajló erős második negyedévet követően a harmadik negyedévben további 10-15 százalékos bevételnövekedéssel kalkulál, amit nagyrészt a notebookok eladásainak kell generálnia, hiszen az Acer forgalmának mintegy 70 százalékát adják a hordozható számítógépek.

Papírvékony nyereség

Az Acer sikerének egyik alappillére, a rendkívül karcsú szervezeti felépítés és az erőteljes viszonteladói ösztönzés mellett, hogy mindenkinél agresszívebben szorítja a padlóra a költségeket, és a lehető legalacsonyabbra igyekszik nyomni az árakat - jól jellemzi a helyzetet, hogy az Acer átlagosan harmadával olcsóbban ad el egy notebookot mint a HP, amely a prémium fogyasztói és az üzleti szegmensekben erősebb. A növekedés oltárán az Acer a profitot is beáldozta, nyeresége riválisainál jóval alacsonyabb, bruttó árrése évek óta 10-11 százalék körül mozog. Wang szerint, aki a nyereségesség további javulását várja az Acer divatos új gépeitől, a cég el tudja kerülni, hogy árakat emeljen Európában, az árfolyamok kedvezőtlen alakulása és a komponensek drágulása ellenére is.

Az értékesítés mennyiségének felfutásával az elmúlt években azonban stabilan elkezdte növelni vállalatszintű profitját az Acer, ami nem tört meg a válság alatt sem, miközben a HP a válság kitörése óta a nyereségesség romlásával küzd - ennek eredményeként az Acer immár a HP PC-részleg üzemi nyereségének 30 százalékát hozza, szemben a két évvel ezelőtti 15 százalékkal. A bevételeinek több mint 95 százalékát a PC-piacról szerző Acer eközben igyekszik a szerverek, tárolók, de leginkább az okostelefonok területére is terjeszkedni, idén hét modellt mutat be Android és Windows platformokon, miközben igyekszik meghódítani a hatalmas kínai és brazil piacokat is.

a címlapról