Egyesíti mobiltelefonos erőit a Fujitsu és a Toshiba
Igaznak bizonyultak azok az értesülések, amelyek szerint a Toshiba és a Fujitsu egyesítik mobiltelefonos üzletágukat, hogy versenyképesebben léphessenek fel a piacon. A döntést az elmúlt években hirtelen beszűkülő japán piac nyomása magyarázza, de az egyesülés egyben felkészülés is a globális belépőre.
Szűkülő japán piac
A Fujitsu és a Toshiba szándéknyilatkozatot írtak alá mobiltelefonos tevékenységeik egyesítéséről. Ennek értelmében a két japán vállalat egy vegyesvállalatba szervezné ki a mobilos üzletágat, amelyben nagyobb piaci súlyának megfelelően a Fujitsu jutna többségi tulajdonhoz. A várakozások szerint júliusban írják alá a felek a megállapodást, és október elsejétől rajtolhat az új vállalat. Az összeolvadással a felek szerint Japán legnagyobb mobilgyártóvá akarnak válni, igaz, ez a rendelkezésre álló piackutatási számok alapján többéves célkitűzés lehet csak, ugyanis a Fujitsu és a Toshiba együttesen sem érik el a piacvezető Sharpot, amely az első negyedév során a japán piac 26 százalékát tudta magáénak, miközben a Fujitsu 15, a Toshiba pedig 3,7 százalékra rúgott, becsli az MM Research - elemzők szerint az összeolvadás volt a Toshiba egyetlen esélye a túlélésre.
Ahogyan a legtöbb piacon, úgy a mobiltelefonok terén is japán cégek uralják a terepet, és teljesen más a piac struktúrája is, gyakorlatilag olyan operátorok diktálják, milyen mobiltelefonokat és integrált szolgáltatásokat várnak el a gyártóktól, és a telefonokat többnyire saját márkanevük alatt forgalmazzák - az iPhone és más okostelefonok csak a közelmúltban kezdtek el terjedni. Japán a világ egyik legfejlettebb mobilpiaca, tavaly érte el 100 milliomodik 3G-felhasználóját, ami 90 százalék feletti penetrációt jelent a mobilozókra vetítve.
Ezzel együtt is a rendkívül értett és telített japán piac az elmúlt években drasztikusan beszűkült, ami konszolidációra kényszeríti az ipart, a japán elektronikai és informatikai iparágat tömörítő egy szövetség adatai szerint 2008-ban 30, 2009-ben 12 százalékkal estek a szállítások. A Casio, Hitachi és NEC tavaly jelentették be mobiltelefonos egyesülésüket, amely most lépett életbe. Japánban a mobiltelefonok mellett a PC-knek is egyre kisebb piaca van, ami elemzők szerint leginkább azzal magyarázható, hogy a fejlett termékeket már nem cserélik olyan gyakran a fogyasztók, és a figyelem leginkább az internetes televíziók felé fordult.
Technológiai parádé és globális belépés
A Fujitsu és a Toshiba azt remélik, hogy kutatás-fejlesztési erőforrásaik egyesítésével versenyképesebb modelleket dobhatnak piacra, különös tekintettel a kompakt kivitelezésű prémium telefonokra, ami következő generációs okostelefonokat takar. A Fujitsu Symbiant használ jelenleg, legújabb csúszkás-érintőképernyős modellje kiváló minőségű Full HD videót tud felvenni, forgatható kijelzőjével szélesvásznú filmnézésre is alkalmas, emellett teljesen vízálló.
A Fujitsu által gyártott DoCoMo F-06B képességei
A vállalatok arra is számítanak, hogy hatalmas technológiai tárházukra alapozva tesznek szert előnyre, így például a Fujitsu mikroelektronikai és szenzortervezési, szoftverfejlesztési kompetenciája, vagy a Toshiba házon belüli NAND flash és LCD-technológiája jelenthet előnyt. Ezen túlmenően a cégek természetesen költséghatékonyságbeli szinergiákat is keresnek, vagyis egyes területeken kétségtelenül leépítések vagy átszervezések is várhatóak.
A bejelentés láthatóan a japán piaci helyzet megszilárdítására koncentrál, a felek megemlítették, hogy Japánon kívüli piacok számára is terveznek mobiltelefonokat piacra dobni, és az összeolvadással globális összevetésben is javítani kívánják költségbeli versenyképességükön. Ennek részeként a Toshiba tavaly már bezárta japán gyárát, és a termelés nagyobb részét szerződéses bérgyártóknak adta át, és saját, felsőkategóriás telefonokat előállító üzemét Kínában állította fel. A döntéssel egy év alatt 45 millió dollárnyi megtakarítást ér el, becsli a cég.
Mindez azt szolgálja, hogy a Fujitsu és a Toshiba mobilos üzletága ne csak Japánban, de a nemzetközi piacokon is versenyképes legyen. A vezető japán üzleti napilap, a döntést már korábban kiszivárogtató Nikkei szerint a két cég az ázsiai piacokon akar erős jelenlétet kiépíteni, ami kétségtelenül elsősorban Kínát jelenti, de a célpontok között szerepelhet a fejlett dél-koreai piac, vagy Tajvan is és a dél-kelet-ázsiai országok is, ahogyan egyes nyugati piacok is, ahol rendkívül erős érdeklődés mutatkozik a felső-kategóriás okostelefonok iránt. A Sharp csak két éve lépett be például a kínai piacra, ahol felső kategóriás modellekkel kívánja megnyerni magának a nagyvárosokban kialakuló, több tízmilliós kínai középosztályt.