:

Szerzők: Bodnár Ádám, Bizó Dániel

2010. június 16. 16:56

A jelentéktelenség felé robog a Nokia

Profitfigyelmeztetést tett közzé a Nokia, amely az egyre nehezedő piaci versennyel magyarázza, miért tud csak kevesebb felső kategóriás készüléket eladni.

Nem jönnek a számok

Már napokkal ezelőtt szárnyra kaptak azok a piaci pletykák, amelyek szerint a Nokia nem tudja tartani korábbi piaci és pénzügyi célkitűzéseit. A cég ma hivatalosan is profitfigyelmeztetést tett közzé, amelyet a kompetitív körülményekkel magyaráz. A világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója közölte, a felső kategóriában rendkívül erős versennyel kell szembenézzen, ezért a termékmixe az alacsonyabb nyereséget hozó, olcsóbb készülékek felé tolódott el. Emellett az euró árfolyamváltozása is hátrányosan érintette a céget, olvasható a közleményben.

A legfrissebb előrejelzés szerint a második negyedévben a készülékek és szolgáltatások értékesítéséből származó forgalom a korábbi 6,7-7,2 milliárd eurós előrejelzés alját fogja közelíteni, ami a vártnál kevesebb készülék eladásával és a kereslet olcsóbb modellek felé eltolódásával magyarázható. A Nokia 9-12 százalék közötti eredményhányadot vár a készülék- és szolgáltatásértékesítési tevékenységtől, ami jóval alacsonyabb mint a 11-13 százalékos korábbi előrejelzés. Az első negyedévben a finn vállalat 6,66 milliárd eurós forgalmat és 12,5 százalékos eredményhányadot jelentett a Devices and Services vonalon.

A cég középtávon sem lát túl sok biztatót. A most közzétett előrejelzés szerint a mobilpiac 10 százalékkal fog bővülni idén, a Nokia saját részesedését változatlannak látja ha az eladási darabszámokat vesszük alapul, a készülékek értékét tekintve azonban csökkenés várható, ami szintén a drágább készülékek iránti kereslet apadásával magyarázható. A finn vállalat potens ellenfeleket kapott az okostelefonok szegmensében, amelyet korábban toronymagasan uralt. Míg az elmúlt 2-3 évben az Apple, a Research In Motion és az Androidra építő gyártók lendületet vettek, a Nokia elkényelmesedett, nem lépett időben az érintőképernyős készülékek piacára és okostelefonos operációs rendszerét, a Symbiant sem fejlesztette megfelelő ütemben.

Úton a súlytalanság felé

A Nokia nem mást kockáztat, minthogy elveszti relevanciáját a vevők, de még inkább a fejlesztők körében, akik figyelme más gyártók és más szoftverplatformok felé fordul. A iPhone okostelefon piacra gyakorolt hatására nem a Nokiától érkezett eddig hatásos válasz, hanem a Google Android vezetésével a Motorola, a HTC és a Samsung részéről, de már a Symbiant támogató Sony Ericsson is észhez tért az Xperia X10-zel. A Nokia egyre inkább csak a piac alsóbb részein tud versenyképes maradni, ahogyan a piac közepét a Samsung ostromolja divatos mobiljainak hadával.

Mobiltelefon-eladások a legutóbbi negyedévben

(Millió darab)

A Nokia nagy dobásának kellene lennie az N8 modellnek, amely a Symbian következő, harmadik generációjára épít. A cég állítása szerint alapjaiban dolgozták át a platformot, hogy modernizálják azt, és alkalmas legyen a modern értelemben vett okostelefonos funkciók betöltésére, mint amilyen az érintőképernyő kezelése, a látványos és folyékony felület, a fejlesztő- és felhasználóbarát alkalmazásbolt, vagy a szoftveres szintű integráció a közösségi szolgáltatásokkal. Elemzők szerint azonban ha ez sikerül is a Nokiának, legalább egy évet vesz igénybe, mire ezt a bizalmat felépíti, és további fejlesztéseivel is versenyképesnek kell maradnia, így 2011-12 előtt nem fejti ki teljes erejét a piacon.

A Nokia némi arroganciával továbbra is azt hangoztatja, vezeti az okostelefonok piacát, részesedése azonban rohamosan olvad az iPhone, az Android és a Blackberry javára, amelyek learatják a piac vastagon nyereséges szegmensét. A Nokia stratégiai mulasztása, hogy nem bírta megvetni a lábát az Egyesült Államok piacán, így az ott kialakuló, és az Európára is átterjedő okostelefonos trendek fenyegetésére sem tud reagálni, nincsenek meg hozzá az eszközei, mivel nem tud magának jelenlétet felépíteni a világ legnagyobb egységes piacán - enélkül pedig szinte esélytelen, hogy a fejlesztők körében elsődleges platformnmá váljon valaha is.

A Nokia problémái bár itt gyökereznek, azonban nem csak az abszolút felső kategóriát kell féltenie riválisaitól, de a tömegpiacot is, különösen a hagyományosan hazai pályának számító Európában. A két dél-koreai gyártó, a Samsung Electronics és az LG Electronics ugyanis egymással versengve darálják be a Nokia pozícióit. Különösen a Nokia skalpjára hajtó Samsung bizonyult eredményesnek ebben a versenyszámban, a koreai cég folyamatosan tör előre, amit egyértelművé tesznek a számok: két évvel ezelőtt a Samsung mobiltelefon-eladásai a Nokia 40 százalékát tette ki, a mostani első negyedévben már 60 százalékot.

Egy mobiltelefonra jutó átlagos eladási ár

(Euró)

Ennél is látványosabbá teszi a Nokia problémáit az árbevétel alakulása: a Samsung Nokiához viszonyított mobiltelefonos forgalma a két évvel ezelőtti 37 százalékról 86 százalék fölé nőtt. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg zajló második negyedévben a Samsungnak esélye lehet 10 százalékon belülre közelíteni a Nokiához, ami a bevételeket illeti, mivel a cég egyértelműen növekedést jósolt a negyedév elején. A Samsung különösen erős Európában, az Egyesült Királyságban például átvette a piacvezető szerepet, köszönhetően rendkívül széles és divatos és kiváló ár-érték arányú termékválasztékának.

A csúcsról a mélybe

A Nokia számára tovább fenyegetést jelent, hogy a Samsung kifejezett célja, hogy a Bada néven ismert alkalmazásfuttatási platformjával a közönséges telefonokat is felruházza az olyan prémium alkalmazásokkal és szolgáltatásokkal, mint amilyenekkel jelenleg a közép- és felsőkategóriás okostelefonok rendelkeznek, ezzel pedig tovább erősítheti magát a tömegpiac derekán, ami a Nokiát tovább szorítja a piac alja felé. Figyelemre méltó, hogy a Nokia átlagos eladási ára már csak 62 euró volt az első negyedévben, miközben a második legnagyobb tömeggyártó, a Samsung Electronics is 90 euróról számolt be. Mindez azt jelzi, hogy a Nokia telefonokat ma többségében azok vásárolják, akiknek nincsenek kifinomult igényeik, és költeni sem igazán akarnak mobilra - a valaha a minőséget és etalont jelentő márka ma leginkább a piac alján képviselteti magát.

a címlapról