Divat és informatika a divattervező szemével
Egyre több informatikai termék kerül piacra, amelynek megtervezésében ismert forma- vagy divattervezők is részt vesznek. A HWSW-n is bemutattunk már ilyen eszközöket, de elsősorban informatikai szempontból vizsgáltuk meg őket. Vajon egy divattervezőnek mi a véleménye ezekről az eszközökről?
S. Hegyi Lucia klasszikusan elegáns stílusban berendezett szalonjának egyik asztalát pakoltuk tele a kütyüinkkel: egy Karim Rashid-féle Eee PC-vel, Vivenne Tam lepkemintás MP Mini notebookjával, egy Sony Ericsson Jalou Dolce & Gabbana telefonnal és egy Alcatel Miss Sixty mobillal. Az volt a kritériumunk, hogy divattervezők által tervezett informatikai eszközöket vigyünk, ezért nem maradhatott ki a sorból a Samsung Armani mobilja és az LG Pradája sem, ám ezekből már nem lehet tesztkészüléket beszerezni, így csupán képeket vittünk róluk.
HWSW: Mit gondol a divattervezők és az informatikai gyártók együttműködéséről?
S. Hegyi Lucia: Mint divattervező, természetesen elfogult vagyok, hiszen terveztem már arculatot termékeknek, köztük telefonoknak is. Mégis kicsit vegyesek az érzéseim egy ilyen együttműködéssel kapcsolatban. Mellette vagyok, mert nagyon jó marketing- és image növelő eszköz, a másik oldalon viszont egy ilyen termék nagyon hamar kimegy a divatból. Nem úgy, mint egy ruha, amit valakinek a személyiségére szabva tervezünk, tehát évekig lehet hordani, mert nem a divatot követi, nem trendi. Ha valami az aktuális divatot követi, az nem időtálló. Lehet, hogy ma a lepke a divat, de holnap már a tulipán lesz a trendi.
HWSW: Ha már a lepke jött szóba, milyennek találja a Vivenne Tam mini notebookot?
S. Hegyi Lucia: Elégedett vagyok a színeivel és az arányaival. Nőies, és mellette fiatalos, trendi és stílusos. Teljes mértékben beleillik a környezetbe, akár itt a szalonunkban is el tudom képzelni. Azoknak a figyelmét kelti fel, akik nagyon követik a divatot. A gond az lehet egy ilyen géppel, hogy minden bizonnyal nem két fillérbe kerül, és ha megunjuk a lepkét, vagy nem olyan ruhát veszünk fel, máris nem tudjuk hordani. Nagyon oda kell arra figyelni, mit veszünk fel egy ilyen notebookhoz, nem minden szín passzol hozzá.
HWSW: Kiket tudna elképzelni a Vivienne Tam Minivel?
S. Hegyi Lucia: Harmincöt-negyven év alatti hölgyekhez illik ez a gép. Klasszikus, kosztümös felsővezetőt már kevésbé tudok vele elképzelni. Egy ilyen termék magasabbra pozicionálja az embereket, mert akinek van ilyen dizájnkütyüje, arra általában másképp tekintenek. Biztos, hogy azok használják ezeket, akik többet mozognak a médiában, reklám- vagy divatszakmában, illetve művészek között. Egy klasszikus üzletember számára ezek nem olyan fontos szempontok.
Könnyen feledésbe is merül egy ilyen látványos termék. A klasszikusabb vonal kevésbé megunható. A leegyszerűsített, tiszta forma időtállóbb, kevésbé megy ki a divatból, mint a csillivilli. Az egyszínű termék szintén sokkal kevésbé veszíti el az aktualitását, mint az, amin valamilyen konkrét forma található.
HWSW: A Karim Rashid-féle Eee PC kihez illik?
S. Hegyi Lucia: Ez már inkább a klasszikus vonalat képviseli, ezért férfi és nő egyaránt használhatja. Természetesen férfiakhoz inkább a bronzos vagy kakaóbarna illik, hölgyekhez a pink. Fiatal és középkorú férfiak kezében is el tudom képzelni a barna változatot, ez nem fog kimenni a divatból. Ami a kinézetét illeti, kicsit nyomasztó, hogy belül ennyire sok a fekete, de ettől függetlenül tetszik. A bőrhatású felület kívül nagyon szép, és praktikusnak is tűnik. Minden bizonnyal könnyen lehet tisztítani így, hogy nem valódi bőr, hanem utánzat.
HWSW: Térjünk át a telefonokra! Mit gondol a Sony Ericsson Jalou Dolce & Gabbana kiadásáról? (A Jalou-t mi is teszteltük, ám ebből a telefonból létezik egy D&G kiadás is, amit ugyan hazánkban nem forgalmaznak, de az interjúra kölcsönkaptunk egy példányt.)
S. Hegyi Lucia: Ezzel a telefonnal majdhogynem úgy bánnak, mint egy fehérneművel! A fehérneműt szoktuk ilyen selyem zsákocskákban tárolni. A körítés nagyon fontos a divattervezőknél, szeretnek természetes anyagokat használni, mint amilyen ez a selyem is. Maga a telefon nagyon könnyű, a formája érdekes és nőies, és a gombok dizájnja is gyönyörű. Hozzá kell tenni, hogy a Dolce & Gabbana korábbi együttműködése a Motorolával a V3 kapcsán ennél minőségibb vonalat képviselt, hiszen ott arany és ezüst limitált szériákat készítettek.
Ez már nagyon trendi, ezért hamarabb meg lehet unni. Ha egy nemzetközi tervező előrukkol egy új telefonnal, aminek nem letisztult és egyszerű a formája, az hamar kimegy a divatból. Ezt nagyon figyelik a trendkövetők, rögtök megjegyzik, hogy melyik a tavalyi modell. Mivel az ilyeneket a „trendi babák” veszik, ezért fontos szempont az ár is.
HWSW: Azt gondolná az ember, hogy akik ilyen divattelefonokat használnak, azoknál az ár nem lehet kérdés, nekik muszáj a legújabbat megvenniük...
S. Hegyi Lucia: Vannak olyanok, akik nagyon követik a divatot, de nem feltétlenül magas a fizetésük, ilyen például a Zara-célcsoport. Ők szeretnek gyorsan pörögni a trendekkel, de nem biztos, hogy megengedhetnek maguknak egy drága telefont.
HWSW: Az Alcatel Miss Sixty is hasonló célcsoportnak való?
S. Hegyi Lucia: A D&G a 18 év fölöttieké, a Miss Sixty a 18 év alatti korosztály divatmárkája, ezért a mobil is inkább nekik való. Itt is fontos tényező az ár, bár ebben az esetben természetesen többnyire a szülő veszi meg a gyereknek a telefont. Ez a forma – ami egyébként nagyon jól kézreáll –, teljesen a fiatalokra szabott, a Nintendóra emlékeztet. Nagyon összhangban van a mobil a kiegészítőkkel, jó választás volt, hogy bőrtokot adnak a telefonhoz. A hátlap is bőrhatású látványt nyújt, bár tapintásra már érződik rajta, hogy műanyag. Ez az anyagválasztás fiataloknak szóló terméknél megfelelő, de komolyabb korosztálynál már nem.
HWSW: Beszéljünk egy kicsit a Samsung-Armani és LG-Prada párosokról! Ezekről mi az Ön véleménye?
S. Hegyi Lucia: A két koreai cég között mindig is nagy verseny volt, ezért folyamatosan naprakésznek kell lenniük. Eléggé hasonlítanak egymásra, ezért itt inkább a név az, ami elviszi a dolgot. A divattervezőkkel közösen tervezett telefonjaik egy-két évig nem is mennek ki a divatból, és árban elfogadhatók, megfizethetők.
A pozícionálás itt nagyon fontos. Az LG és a Samsung is valahol egy prêt-à-porter vonal, ha a készülékeiket nézzük. (A pret-à-porter - franciául: „kész viselet” - olyan kollekciókat vagy darabokat takar, amelyeket a divatházak a tömegek számára készítenek, a hétköznapi divatot képviselik, és elérhető áron forgalmazzák őket. - a szerk) A Vertu az, ahova jobban el tudom képzelni a haute couture tervezőket. (Az haute couture ruhák teljesen egyediek, általában megrendelésre vagy egy bizonyos alkalomra készítik őket a divatházak. Különleges, drága anyagok felhasználásával, kézzel készülnek. - a szerk). Akinek van pret-à-porter vonala, mint ahogyan az Armaninak és a Pradának is van, ahhoz teljesen passzol egy ilyen együttműködés. De például egy Galianót csak egy nagyon magasra pozicionált, extra telefonhoz tudnék elképzelni.
Az LG-nek és a Samsungnak a készülékeit, a felszereltségét nem érzem olyan minőségűnek, mint mondjuk egy Nokiáét. Egy jó termék időtálló, én ennek vagyok a híve, és ezt számomra a Nokia képviseli. Öt éve ugyanaz a Nokia telefonom van, nagyon hűséges vagyok hozzá. A Nokia készülékei soha nem hagynak cserben, döbbenet, hogy az mennyire jól működnek.
HWSW: A Nokiával Ön is dolgozott együtt...
S. Hegyi Lucia: A L\'Amour vonalhoz terveztünk nekik arculati elemeket. Ugyanekkor volt egy együttműködésünk a Volvóval is, a C30-hoz készítettünk többféle látványtervet autó matricázásra, illetve az Electrolux fehéráru csoportjához is terveztünk motívumokat, arculati elemeket. A divattervező és a telefon nagyon jó kapcsolódási pont. Szerintem szorgalmazni kell az ilyen jellegű együttműködéseket, nagyon jó húzóerő lehet ez.
A mi példánk is mutatja, hogy ez már Magyarországon is működik, de még nem túl gyakori. Pedig fontos lenne, hogy a gyártók és forgalmazók éljenek ilyen lehetőségekkel. Jó lenne, ha a tervezők egy kis életet, leheletet vinnének bele ebbe a vonalba. Az autó, a háztartási elektronika vagy a mobilkommunikáció mind olyan terület, amiknél nagyon jól együtt lehetne működni a divattervezőkkel.
HWSW: Mi annak az oka, hogy ez ilyen ritka itthon?
S. Hegyi Lucia: Ezt valószínűleg a cégek tudnák megmondani, hogy miért nem tartják fontosnak. Mi szívesen teszünk eleget ilyen felkérésnek. Nagyon szép, kreatív feladat, ami mindig feldob minket.
HWSW: A divat és az informatika más ponton is összekapcsolódik, például ott, milyen kiegészítőkben hordjuk az elektronikai cikkeinket. Mobiltelefon tok és notebooktáska kiválasztásánál mik a fő szempontok? Természetesen férfiakra nézve, hiszen főként férfiak az olvasóink.
S. Hegyi Lucia: A laptopot és a műszaki cikkeinket, amikkel dolgozunk, pénzt keresünk, meg kell tisztelni azzal, hogy teremtünk nekik is egy fontos házat. Szerintem fontos lenne, hogy ezekre a dolgokra mindenki figyeljen oda picit. Egy hátizsák nem igazán méltó egy laptophoz. Az oldaltáska fazonú notebooktáska elegáns, és komollyá teszi a megjelenést. Nagyon férfias viselet mind a vállpántos, mind a kézitáska.
Anyagválasztásnál mind laptoptáska, mind mobiltelefon tok esetén a bőr az elegáns. Ez ugyanis természetes anyag, jó a kisugárzása. Én mindenképpen a bőrnek vagy a textilnek vagyok a híve, azon belül a plüss, a bársony vagy a hasított bőr kategória a szép. Természetesen a cipő meghatározó. Fekete cipőhöz fekete, barna cipőhöz barna táska illik, semmiképpen sem színes. Az a szép, ha minden egységes, tehát a bőrtok és bőrtáska együtt az igazi.