:

Szerző: Bizó Dániel

2010. június 2. 13:07

A Samsung legyűrheti az iPhone-t és Androidot

Miközben a mobil alkalmazásfejlesztők figyelmét leginkább az iPhone és az Android köti le, érdemes lesz odafigyelni a Samsungra. A dél-koreai vállalat ugyanis szó szerint nagy dobásra készül, Bada mobil platformját összes készülékére ki kívánja terjeszteni, amivel messze a riválisok elé ugrana.

Kezdődik a lambada

A Samsung megkezdte a felkészülést, már javában toborozza világszerte a fejlesztőket, hogy támogassák a Badát, a cég saját alkalmazásfuttatási környezetét. A fejlesztőket a Samsung egy globális és egy magyar versennyel, a Developer Challenge-dzsel kívánja támogatni, amelyek fődíja rendre 300 ezer dollár és 300 ezer forint. A cég emellett világszerte több tucat helyszínen szervezett előadásokat a platform ismertetésére. A budapesti állomásra múlt hét pénteken, május 28-án került sor, amely elvileg csak első a sorban, később a vállalat rendszeresen tarthat fejlesztői napokat, ahol tájékoztatja a szakmát a Bada helyzetéről.

A fejlesztői napon természetesen szó esett SDK-ről, IDE-ről, a Bada kernelhez konfigurálható, így operációs platformtól nem függő architektúrájáról, a legfontosabb azonban minden fejlesztő számára mégiscsak az: mennyit lehet ezzel kaszálni? Máshogyan megfogalmazva a kérdés az, egyáltalán miért volna érdemes a Badával foglalkozni, mikor már így is elég felhajtás és tolongás van az iPhone meg az Android körül? Ott van még ráadásul a 250 millió Symbian-felhasználó, a Blackberry-függők tömegei, a Windows Mobile és az érkezőben lévő új mobil Windows amely már  Phone. A sornak ráadásul még mindig nincs vége, a Nokia és az Intel hozza a MeeGót, és a HP is fel akarja futtatni immár saját operációs rendszerét, a Palm WebOS-t. Még egy mobil platformra tehát látszólag semmi szükség.

A kérdés eldöntéséhez, hogy megéri-e a Badával foglalkozni, két dolgot kell alapvetően tudni: mennyi felhasználót lehet vele elérni, és mekkora pénz illeti a fejlesztőket? Utóbbi egyszerű, ezért ezzel kezdjük: a Samsung ugyanúgy 70-30 százalékban állapította meg a bevételmegosztást, mint az Apple és ezt követően sokan mások. Ez  egyszerre nem meglepő és mégis az, ugyanis ésszerű feltételezésnek tűnt, hogy kihívóként a Samsung a versenytársak alá próbál menni, hogy így is vonzóbbá, szimpatikusabbá tegye a Badát, hiszen felmérések szerint a fejlesztők túlzónak tartják az Apple által kialakított gyakorlatot.

A budapesti fejlesztői napon Choi Wonjoonnak, a Samsung Electronics tartalomkiszolgálói csapata egyik vezetőjének is nekiszegeztük a kérdést, aki úgy felelt, hogy éppen azért 70-30 az arány, mert az Apple is így határozta meg, ami leegyszerűsíti a fejlesztők számára az árképzést. Hozzátette, lejjebb menni sem lehet sokkal, mivel egy ilyen platform üzemeltetése sok pénzt elemészt, a Samsung rengeteg szerveroldali szolgáltatást kínál a Badához. Mint elmondta, az Apple App Store alapos tanulmányozásával alakították ki a Samsung Apps rendszert, amely eredetileg Windows Mobile és S60 készülékekhez indult tavaly.

Hatalmas várható eladások

Ami a Bada várható térnyerését illeti, előadásában Choi elmondta, a Samsung 10 millió badás készülék eladásával számol 2010-ben és 20 millióval 2011-ben ezek azonban minimum célkitűzések. A Samsung a piaci helyzettől függően további 3-5 olcsóbb Bada-készüléket is piacra dob a zászlóshajó Wave után, és jövőre ezeket kétségtelenül újabb modellek követik. Choi elmondta, hogy valójában idén 40 millió badás készüléket terveznek értékesíteni, és megerősítette, hogy a Samsung tényleg általánossá akarja tenni portfólióján a Badát, amely a cég saját beágyazott valósidejű operációs rendszere mellett más platformokon is futhat - a tervekben Linux-alapú változat is szerepel.

A Samsung úgy fogalmaz, hogy célja mobil alkalmazások demokratizálása, vagyis hogy mindenki számára elérhetőek legyenek, ne csak az okostelefonokon. Ez azt jelenti, hogy a hagyományos készülékeket is ki akarja okosítani a Samsung. Arra a kérdésre, hogy ezt nagyjából milyen időtávon kívánja elérni a vállalat, Choi úgy felelt, hogy két év múlva, amit úgy is értelmezhetünk, hogy 2-3 év múlva évente akár több mint 200 millió badás Samsung mobil fogyhat, ami döbbenetes volumen az iPhone, Android vagy akár a Blackberryk eddigi sikereihez képest. Choi bólogatott, ugyanakkor mindez kétségtelenül annak is függvénye, a Bada mennyire válik be a gyakorlatban. A Samsung egyébként Androidban is utazik és méretéből fakadóan valószínűleg Windows Phone 7 telefonnal is jelentkezik majd.

A dél-koreai elektronikai óriás mintegy 160 országban forgalmazza készülékeit, és idén 80-ban be kívánja indítani a Samsung Appset. Choi leszögezte, hogy egyetlen globális piactér létrehozása a cél, ahol a magyar felhasználók is ugyanúgy látják az alkalmazásokat, mint bárki más, és a magyar fejlesztők is elérik a globális közönséget. Hozzátette, hogy mindez nem jelenti majd a lokális alkalmazások végét, hiszen a nyelvi lokalizáció, a helyfüggő szolgáltatások, helyi ízlés mind rendkívül fontosak, és tapasztalataik szerint egy-egy országban a mobil alkalmazások 70 százaléka helyi fejlesztésű lehet.

Amikor változatosság megrökönyödtet

A Bada széleskörű megjelenése ugyanakkor megkerülhetetlenül azt a problémát okozza, hogy a fejlesztők sokféle készülék teljesítményét, kijelzőjének nagyságát és felbontását kell figyelembe venni, ami nagyban megbonyolíthatja a helyzetet, a csúcskategóriás alkalmazásoknál pedig teljesítményproblémát okozhat. Mindez ráadásul azért is gond lehet, mert ezek a modellek egyidejűleg vannak jelen a piacon, míg az iPhone esetében az újabb modellek csak gyorsultak, miközben a Samsung Wave a legerősebb, és a következők lassabbak, gyengébbek lesznek.

Choi szerint a fejlesztőknek el kell dönteniük, hogy mely készülékeket céloznak meg, és ezt az SDK-ban található szimulátor támogatni fogja. Mivel a fejlesztők az alkalmazás feltöltetésekor beállíthatják, mely badás készülékekkel legyen kompatibilis a szoftver, ezért a felhasználók csak a számukra megfelelőt látják, mikor alkalmazásokat keresnek telefonjukról. Az alkalmazások közt PC-n is lehet böngészni, azokat meg is lehet vásárolni a szabadon letölthető sokoldalú Samsung Kies kezelőszoftver segítségével, amely egyelőre azt írja ki, Magyarországon nem elérhető az Apps szolgáltatás.

a címlapról