:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. május 26. 17:14

Kitiltja mások reklámjait hálózatáról a Twitter

A Twitter közölte, hogy a továbbiakban nem engedélyezi a Twitter API-ból táplálkozó külső szolgáltatóknak a hirdetések beszúrását az üzenetfolyamokba. A változtatás első lépése, hogy a fejlesztőknek szóló felhasználási feltételek megváltoztak.

Az ötlet motivációja egyszerű: nemrégiben a Twitter saját maga kezdett el hirdetéseket elhelyezni az üzenetfolyamokban, s ennek a terméknek a pozícióját igyekszik a szolgáltató erősíteni. Az úgynevezett \"Promoted Tweets\" hirdetési modell védelmére hozott szabály egy újabb lépés a külső szolgáltatók gyengítésére, miután nemrégiben az iPhone, Android és Blackberry platformokon is sikerült jelentősen háttérbe szorítani a natív klienssel a Twitter-lázba kapaszkodó fejlesztőket.
A Twitter közleménye szerint cél, hogy megőrizze a hálózat értékét, amibe úgy tűnik többé már nem fér bele a szabad felhasználhatóság. A kliensek üzenet feedjéből kitiltott reklámok a legtöbb esetben ellehetetlenítik a külső szolgáltatásokat, s azok innentől nehezebben szerezhetnek pénzt a felhasználói felületek fejlesztéséből.

A reklámüzenetek április 13-án startoltak a Twitteren, akkor a Best Buy, a Bravo, a Red Bull, a Sony Pictures, Starbucks és a Virgin láttak fantáziát a közösségi mikroblog-szolgáltatásban. A felhasználók ebből annyit vehettek észre, hogy bizonyos keresések esetén a találati lista első helyeit hirdetések foglalták el. A reklámok kizárólag releváns kereséseknél jelentek meg, a Google-hoz hasonlóan  a reklám igyekszik nem zavaró, hanem támogató formát ölteni. A különbség  annyi, hogy amennyiben a felhasználóknak tetszenek ezek a reklámok, akkor reagálhatnak rá, retwittelhetik azokat, csak úgy, mint a normál üzeneteket.

A Twitter magyarázata szerint a cég igyekszik megőrizni a hirdetések tervezésekor és integrálásakor is a rendszer eredeti értékeit, ami miatt ekkorára nőtt, s ami miatt a felhasználók kedvelik. A külső hirdetési rendszerek azonban nem feltétlenül törekszenek ugyanerre, ott általában a rövid távú bevételmaximalizálás a cél, ez pedig nem fair a Twitter szerint. A cég idén további üzleti lehetőségek elindítását tervezi, amivel vélhetően a vállalatok, márkák még egyszerűbb bevonódását segítik majd a közösségi kommunikációs csatornába. Az új lehetőségek viszont feltételezhetően újabb korlátozásokat és megszorításokat hoz majd a fejlesztők számára.

a címlapról