:

Szerző: Bizó Dániel

2010. május 21. 11:48

Árprésben a Dell

Hasonlóan a többi globális IT óriáshoz, a Dell is dinamikusan erősödő első negyedéves eredményekről számolt be, ami a számítástechnikai piac, és ezen keresztül az általános gazdasági helyzet javulására utal. A cég azonban megszenvedte az emelkedő PC-alkatrészárakat.

Vegyes szájíz

A Dell forgalma 21 százalékkal 14,9 milliárd dollárra növekedett az áprilissal zárult negyedévben, miután a PC-k iránti kereslet megerősödött, és minden jel arra mutat, hogy a szerverpiac akár még ennél is meredekebb javulást érhetett el a tavaly év eleji drámai depressziót követően. A szinte az egész piacot lefedő Intel első negyedéves forgalma a PC- és szerverpiacon is több mint 40 százalékkal ugrott meg, utóbbi közelebb az 50 százalékhoz, ami arra utal, továbbra is erős marad a kereslet.

A forgalom 5 százalékkal felülmúlta az elemzők előzetes kalkulációit, miközben a profit 52 százalékkal 441 millióra ugrott meg - azonban így is messze elmarad Az elemzőknek ugyanakkor nem vált ínyére, hogy a cég termékeinek átlagos nyereséghányada eközben a vártnál alacsonyabb, amit a komponensek, mint például a memória emelkedő áraira vezetnek vissza, valamint a vezetők következő negyedévekre vonatkozó várakozásaik nem voltak olyan pozitív kicsengésűek, mint például HP vagy az Intel esetében, ami arra utalhat, hogy a cég részesedést veszít riválisaival szemben. A cég papírjai ezért gyengültek a számok közzétételét követően.

A dráguló alkatrészek, a teljes kiszervezettségre építő Acernél vagy a HP-nál magasabb termelési költségek a folyamatosan eső árakkal együtt présbe szorították a Dellt, amelynek otthoni felhasználókkal foglalkozó részlege például alig fél százalékos működési eredményt ért el, vagyis lényegében nem tudott nyereséget termelni 3,2 milliárdos értékesítés mellett sem. A Dell valószínűsíti, hogy az alkatrészárak tovább emelkednek, ahogyan szűkös az ellátás például DRAM-chipekből és LCD-panelekből is, ami egyúttal versenyfutást jelent a riválisokkal a szállításokért, amelyben a jelek szerint a HP és a gyorsan növekvő Acer is prioritást kap. A Dell PC-szállításai elmaradtak a riválisokétól, notebookból 18, desktopból csak 13 százalékkal adott el többet, miközben a HP PC-szállításai összességében 26 százalékkal nőttek. Az első negyedévben  25 százalékkal több PC-t adtak el világszerte az IDC adatai alapján, vagyis a Dell ismét részesedést vesztett.

A pozitívumok közé tartozik, hogy a Dell szervereladásai 39 százalékkal ugrottak meg a tavalyihoz képest, ami újabb megerősítése a vállalati büdzsék felolvadásának. Ez a produkció felülmúlja a piacvezető HP ProLiant gépek értékesítésének 27 százalékos növekedését is. A nagyvállalati részleg 25, a KKV 19 százalékkal növekedett, ez ugyanakkor részben a Perot szolgáltatóvállalat felvásárlásának hozadéka is. A Dell szerint a vállalati PC-parkok lecserélése is felgyorsulhat az év hátralevő részében, mivel a vállalati PC-k csak kevesebb mint 5 százalékán fut egyelőre Windows 7.

Még mindig csak feljövőben

A hagyományosan a közvetlen nagyvállalati és kormányzati értékesítésben erős Dell erősen megszenvedte a válságot, amely ezeken a területeken sújtott le leginkább. A vállalat azonban már a krízist megelőzően is krónikus problémákkal küzdött, ugyanis korábban az egész iparágat felrázó közvetlen értékesítési modellje kifulladt, ahogyan a PC-piac hangsúlya a fogyasztók és kisvállalatok felé tolódott át, és a riválisok sokkal nagyobb piaci lefedettséget értek el partnereiken keresztül. A Dellt előbb a HP, majd tavaly az Acer is megelőzte

A Dell korábbi szerverpiaci lendületét is elvesztette, részben szintén a megfelelő partnerhálózat hiányában, valamint a nagyobb vállalatok és IT-szolgáltatók egyre inkább átfogó, szofisztikált infrastruktúra megoldások felé fordultak a HP és az IBM részéről. Ez motiválta az informatikai szolgáltatásokat kínáló Perot tavalyi felvásárlását, valamint 2007-ben az adatközponti igényeket kiszolgáló részlegének létrehozását is.

A Dell az elmúlt években több ezer munkahelyet szüntetett meg, és a PC-összeszerelés nagy részét is kiszervezte, hogy növelje a cég valaha etalonnak számító költséghatékonyságát, amely mára elmarad mind a HP, mind az Acer mögött. Ezen túlmenően folyamatosan erőfeszítéseket tesz, hogy termékeit a megváltozott fogyasztói igényekhez igazítsa, valamint belépjen olyan jövőbeni területekre, mint az okostelefonok vagy a táblagépek. A cég Androidra és Windows 7 operációs rendszerre építő tableteket is fejleszt, amelyek még idén piacra kerülnek.

a címlapról