:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. május 10. 11:44

Ezer milliárdokat költünk számítógépes játékokra

Mindenki játszik. Az univerzális állítás ha nem is jelenti, hogy minden ember a számítógépes játékok megszállottja, de azt mindenképp, hogy a könnyed szórakozás egy örök igény, s ahogy más területeken is, itt is a számítógépek viszik a prímet mostanság.

Az USA 308 milliós lakosságából egyes kutatások alapján körülbelül 183,5 millióan nyomkodnak billentyűket és kontrollereket szabadidejükben. A Newzoo piaci kutatócég friss felmérése szerint az amerikai fogyasztók több mint 25 milliárd dollárt, azaz nagyjából 5300 milliárd forintot költöttek tavaly videojátékokra, beleértve az új, a használt és az online piacot is. Az új dobozos játékok a piac 54 százalékát adják csupán, a többi 46 százalékon pedig a használt játék értékesítés, az online előfizetés, virtuális fizetőeszközök, mikro-fizetési rendszerek és a digitális terjesztés osztozik. Viszont az előbbi összegben még nincs benne, amit hardverre és kiegészítőkre áldoztak a játékosok, ez további 9,7 milliárd dollár egy másik kutatócég, az NPD szerint.

Legtöbbet a konzoljátékokra költünk

Egy másik felosztást nézve, az amerikai 25,3 milliárdos költés legnagyobb része (15,14 milliárd) a konzoljátékokra irányul, a PC-piac ma már jelentősen kisebb, mindössze 4,15 milliárdos, míg a külön kategóriaként kezelt MMO (Massive Multiplayer Online) kategória további 2,12 milliárdot hoz. Ez utóbbiból a World of Warcraft továbbra is utcahosszal vezet, a hatéves játék folyamatosan 12-14 millió felhasználót számlál, s a hamarosan megjelenő újabb kiegészítő tovább konzerválja majd a népszerűséget. A nem klasszikus játékok piaca szintén egyre komolyabb helyet foglal el. Az online portálok az USA-ban 2,78 milliárd, a mobil eszközökre készült játékok pedig 1,1 milliárdos forgalmat generálnak. Az arányok egyébként hasonlóak Európában is, a pontos adatok az alábbi táblázatban láthatóak.

\"\"

A felmérés összesen 13 ezer 8 évnél idősebb fogyasztó megkérdezésével készült, az érdekessége mégsem a széleskörű minta, hanem az, hogy nem kizárólag a dobozos játékokra fókuszál. Ennek eredménye, hogy az NPD által kalkulált 20,2 milliárdos amerikai értéktől jelentősen eltér a számítás, hisz itt nem a disztribútorok eladásaiból számolták vissza a piacot, hanem a valós fogyasztói szokásokat mérték fel a mintán, majd vetítették ki azt a teljes lakosságra.

Németország a PC-fellegvár

Az USA mellett a kutatásban 5 európai ország is szerepelt, mégpedig az Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Hollandia és Belgium. Habár a fő csapásirányok hasonlóak, érdekes eltérések tapasztalhatóak az egyébként szomszédos országok piacai között is. Franciaországban például a teljes játékra költött összeg jelentősebb része, 78 százalék megy el az új, dobozos játékokra, így a többi kategória (online, mobil, mmo, használt) csorbát szenved. Németországban pedig ugyan viszonylag alacsony a játékosok aránya (80 millióból 35 millió), de a PC-játék minden más országnál erősebb marad. A többi vizsgált országban a PC már alig 16-20 százalékát teszi ki a teljes tortának, Németországban ennek közel a duplája, 36 százalék. Ráadásul ez kizárólag konzol rovására, hiszen a többi alternatív platform az átlagnak megfelelően alakul.

\"\"

A piaci szeletek viszont nem jelentik azt, hogy a játékosok szigorúan ragaszkodnának valamelyik platformhoz. Aki játszik PC-n vagy konzolon, az általában vendégeskedik az online portálok valamelyikén is, de az MMO játékosok 42 százalékára is jellemző, hogy mobiltelefonjukon is játszanak valamit. A várható trendek szerint a mobil és a webes költés tovább hízik majd, a PC-s játék viszont megmenthetetlenül soványodik majd, s a régen megszokott műfaji sokszínűség korlátozódik a néhány PC-specifikus műfajra, illetve a másodkézből kapott konzol-átiratokra.

a címlapról