Jönnek a korhatáros weboldalak?
Merőben szokatlan korhatár-besorolási rendszert vezetett be egy brit internetszolgáltató. A cég a világon eddig egyedülálló módon a filmeknél használatos korhatárrendszert ültette át weboldalakra.
A brit Tibboth a kvázi a helyi ORTT-nek megfelelő British Board of Film Classification (BBFC) szervezettel együttműködve vezette be ugyanazt a korhatáros rendszert, melyekkel a mozifilmeket vagy a tévéfilmeket is besorolják a szigetországban. A szolgáltatók, szoftvercégek, illetve a hálózati eszközök gyártói ugyan eddig is adtak az előfizetők kezébe olyan szülői felügyeleti eszközöket, melyekkel kisebb-nagyobb mértékben lehetett szűrni a nem gyermekeknek való tartalmat, a Tibboth rendszere azonban túlmutat ezeken.
A BBFC a filmeket öt kategóriába sorolja be, az \"U\" jelzésű alkotások mindenki számára, korhatár nélkül megtekinthetők, a \"PG\" jelzéssel ellátott filmeknél a kiskorúaknál szülői felügyelet javasolt, ezek mellett három konkrét korhatár létezik (12, 15 és 18 éven felülieknek). A Tibboth saját szűrési metodika alapján sorolja be ezekbe a korhatárokba a weboldalakat, a cég szerint a rendszer jelenleg mintegy hárommilliárd oldalt tud besorolni.
A Tibboth jelenleg kizárólag mobilinternet-szolgáltatás kiegészítőjeként kínálja a besorolási rendszert. A cégnél havidíjas előfizetés mellé vásárolható modem szoftverében minden családtag részére létrehozható egy személyes, jelszóval védett profil, ugyanakkor ha a számítógép más úton csatlakozik az internetre, értelemszerűen nem működnek a besorolások. A szolgáltatásért havonta 20 angol fontot (ez körülbelül 6000 forint) kell fizetni, ezért 15 gigabájtnyi adatforgalmat kap az előfizető.
A rendszer a népszerű közösségi szolgáltatásokhoz, illetve keresőoldalakhoz csak a 12 éven felüli korosztálynak enged hozzáférést, a legtöbb híroldal és a nagyobb társaságok weboldalai pedig bárki számára hozzáférhetők. A cég szóvivője úgy véli, a Facebook és a Twitter az üzemeltetők szerint sem való a 12 évnél fiatalabb korosztálynak, a népszerű keresőszolgáltatások, mint például a Bing vagy a Google emellett bizonyos keresésekre, illetve szponzorált linkeken keresztül olyan tartalmakat is listázhatnak, melyek szintén nem gyermekeknek valók.