A Facebook lájkolja az internetet
Hamarosan élesedik az elmúlt időszak egyik legérdekesebb fejlesztése a Facebook háza táján. A \"lájkolás\" szinte cégérévé vált a nyugati világ legnagyobb közösségi szájtjának, s ezentúl a felhasználók külső weboldalak tartalmait is megjelölhetik.
Manapság már nagyon sok megoldás van arra, hogy egy tartalomszolgáltató lehetőséget adjon olvasóinak, látogatóinak, hogy a tartalmát megossza ismerőseivel a különböző közösségi szolgáltatásokon is. Ma már elképzelhetetlen, hogy valaki ilyen lehetőség nélkül üzemeltessen egy szájtot.
Csak egyszerűen
Az irányított, szerkesztett megosztás néha mégis túl hosszadalmas, bonyolult egy egyszerű olvasás során. Általában a felhasználók csak akkor használják, ha valami nagyon érdekeset találtak, s ha azt mindenképp el akarják mondani az ismerőseiknek.Jól látszik, hogy a Facebook hírfolyamban a megosztások jelentős része az automatikus feedekből származik, például ha valaki a YouTube-on kedvencek közé rakott egy videót, az megjelenik a Facebookon is.
Az új Like gomb viszont ennél jóval egyszerűbb: egyetlen gombnyomással jelezhetjük, hogy tetszett az adott tartalom. Körülbelül úgy kell elképzelni, mint ahogyan a Digg linkmegosztóban lévő találatok esetében szavazunk, vagy ahogyan a HWSW olvasók is jelezhetik, ha érdekesnek vagy hasznosnak találták az adott anyagot. A különbség csupán a kimenet. Az Amerikában népszerű Digget, vagy akár a Google Reader közösségi funkcióit is könnyen halálra ítélheti, ha a világszerte 400 milliónál is több felhasználót magáénak tudó Facebook elkezdi gyűjteni a felhasználói által fogyasztott tartalmat.
A Facebook mindent tudni akar rólad
Mivel a Facebook ismeri saját felhasználóit, tudja róluk, hogy milyen neműek, hol laknak, mennyi idősek, illetve a szájton belüli aktivitásuk alapján az érdeklődésük és kapcsolati hálójuk, információs becsatornázottságuk is könnyen kalkulálható, ezért nem lenne meglepő, ha a \"lájkolt\" tartalmak nem egyszerűen megjelennének a hírfolyamban, hanem személyre szabottan mindenki azokhoz a hírekhez, linkekhez, képekhez vagy videókhoz jutna hozzá, ami valóban érdekli.
Ha valamit sokan jelölnek meg, az bizonyára érdekes, fontos és közlésre méltó. Ha valamit egy adott országban, vagy egy adott nyelven beszélők favorizálnak, akkor az mindenkinek érdekes lehet az országból. Anélkül, hogy konspirációs elméleteket gyártanánk, könnyen kitalálható, hogy a Facebook, lelkes felhasználóinak keze munkája által hamar az egyik legmeghatározóbb kapuőri szerepet töltheti be a globális tömegkommunikációban. Ahogyan a Google-lel kapcsolatban is felmerültek kételyek és félelmek, úgy a Facebook viselkedése is arra enged következtetni, hogy a felhasználók kiszolgálása mellett az információs csatornák bekebelezése is célja a szolgáltatónak.
Megint aggódhatnak a személyiségi jogi aktivisták
Első körben azonban nem emiatt vált aggályossá az új Facebook-találmány, hanem amiatt, hogy a felhasználók webes (Facebookon kívüli) tevékenysége is részben ismertté válik a szolgáltató előtt, ami a magánszféra szintjén vet fel kérdéseket. Habár az emberek önként és elméletileg az adatvédelmi szabályzat ismeretével együtt vállalják a következményeket, de a szakma már egy nappal a hivatalos bejelentés előtt aggódik, hogy nem lehet tudni pontosan, hogy mit kezd az amerikai cég a begyűjtött adatokkal. Ezek ugyanis tökéletesen alkalmasak személyiségi profil építésre, a vallási, politikai, ideológiai és egyéb nézetek meghatározására, illetve természetesen arra is, hogy kereskedelmileg minél pontosabban definiáljanak egy-egy felhasználót, vásárlót.
Nem véletlen az sem, hogy a publikus bejelentés előtt néhány nappal éppen a hirdetői szakma elé tárt információk szivárogtak ki. Mielőtt a Facebook mindenkinek megmutatta volna, min dolgozott az elmúlt időben, előbb a marketingszakma előtt leplezte le újdonságait.
Holnap minden kiderül
A Facebook ugyan részleteket a bejelentésig nem árul el, de annyi kommentárt fűzött a sajtóban megjelent információkhoz, hogy semmilyen módon nem sérti meg a felhasználóik személyiségi jogait. A szolgáltató hangsúlyozta, hogy egyáltalán nem követi a felhasználók életét a weben, s továbbra is csak olyan célzást használ a hirdetéskiszolgálás során, amit a felhasználó saját maga által kitöltött profiljából kinyert információk alapján képes összerakni. A szkeptikusokat ennyi persze nem győzi meg, a továbbiak pedig csak a hivatalos debütáláskor derülnek ki.
Az új Like gomb mellett egyébként a Facebookon belül is készültnéhány újdonság. Mostantól az egyedi oldalaknak az emberek nem rajongói lesznek (\"I became a fan\"), hanem azokat is lájkolhatják. Ez szintén abba az irányba mutat, hogy ezek az oldalak már nem ügyek, celebek, zenészek és híres emberek számára készülnek leginkább, hanem bármely kereskedelmi vagy egyéb termék, szolgáltatás vagy téma kapcsán.