Szerző: Bodnár Ádám

2010. április 12. 13:20

Kinek kell a Palm?

Eladó a Palm, értesült a céghez közeli forrásokból a Bloomberg. A megállapodás akár a héten megszülethet, de hogy ki lehet a vevő, nem tudni.

A Pre és a pixi vártnál jóval gyengébb piaci szereplése és a legutóbbi negyedév pocsék eredménye után a Palm vezetői már pedzegették a cégeladás lehetőségét, amely látszólag már tettekké érett. A Bloomberg értesülései szerint a vállalat megbízta a Goldman Sachsot, hogy kutassa fel a megfelelő vásárlót, amely

A Palm esetleges eladásáról már a múlt héten is pletykáltak, lehetséges vevőként pedig a Lenovót jelölték meg jól értesült források. A hírre a részvények árfolyama több mint harmadával nőtt, a vállalat piaci kapitalizációja ezzel 870 millió dollárra emelkedett. A cég papírjainak értéke az év eleje óta folyamatosan zuhan, miután nyilvánvalóvá vált, hogy a régen várt Pre okostelefon totális kudarcot vallott a piacon az egyre erősebb riválisokkal szemben és a Palm zsebében nincs további ütőkártya.

A Pre érkezését óriási várakozás előzte meg, a 2009 elején bemutatott okostelefon azonban a boltokban már képtelen volt igazi érdeklődést generálni, részben azért is, mert a megjelenése majdnem egybeesett az iPhone 3GS bemutatásával. A Pre-t, illetve olcsóbb kistestvérét, a Pixit ráadásul csak egyetlen amerikai mobilszolgáltató, Sprint Nextel forgalmazta tavaly. Kezdetben úgy tűnt, a Palm újra talpra tud állni, azonban néhány hónap alatt kiderült, a Pre és a Pixi csak kevés vevőt tud elcsábítani a Blackberryktől, az iPhone-tól és az androidos telefonoktól.

Mire 2010 januárjában a készülékek bekerültek a Verizon kínálatába, teljesen érdektelenné váltak és hiába költött a cég rengeteget marketingre, az eladások nem pörögtek fel. A februárban véget ért negyedév során a Palm majdnem 1 millió telefont szállított le az értékesítési partnereinek, ezek több mint fele azonban a raktárakban és a boltok polcain maradt, csak alig több mint 400 ezer került ténylegesen a vásárlókhoz. A jelenlegi negyedévben ezért csak az elemzők által várt 300 millió dolláros forgalom felére van kilátás, ami

A cég kezében a Pre (és a Pixi) bukásával nem sok maradt. A márkaneve az Egyesült Államokban még viszonylag jól cseng, emellett vannak előremutató technológiái és okos szakemberei. Jól értesültek tudni vélik, a Palm iránt komolyan érdeklődik a Lenovo, a HTC, illetve két kínai gyártó, a Huawei és a ZTE, amelyek a márkanév segítségével megvethetnék a lábukat a hatalmas amerikai piacon és tovább terjeszkedhetnének például Nyugat-Európa felé. A Bloomberg úgy tudja, az okostelefonok szegmense felé mozgó Dell is a jelentkezők között volt, de végül úgy döntött, nem köt üzletet.

Amennyiben a Palmnak nem sikerül megegyeznie valamelyik kérőjével, valószínűleg lehúzhatja a rolót. Rövid távon, tűzoltásként ugyan megpróbálhatna windowsos vagy androidos készülékekkel piacra lépni, de ezek kifejlesztéséhez és sikeres piacra viteléhez valószínűleg sem anyagi, sem bizalmi tőkéje nincs a cégnek. Az egyetlen reális kiutat a felvásárlás jelentheti az 1992-ben alapított legendás cég számára.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról