Túl divatos az iPhone, nem elég érett még az Android
Első alkalommal zajlott Budapesten az iPhone vs. Android konferencia, ahol a tartalomszolgáltatók, fejlesztők, ügynökségek prominensei vitatták meg a mobil web és mobil alkalmazások kihívásait. A fejlesztői eszmecsere programja igyekszik választ adni arra is, hol tartunk, mi magyarok a mobilos web területén, s mi vár még ránk.
Szűk réteg problémája
Az előadások többsége bizakodó, optimista volt, általában az előadók tisztán látják a helyzetüket, nem húzott el szerencsére senki a szélsőséges rajongás irányába. Ha valaki azt gondolta volna, hogy a konferencia egy elvakult iPhone- vagy Android-ajnározásba fullad, akkor kellemesen csalódhatott. Nem csak azért, mert szó esett a Blackberryről, a Nokiáról és Symbianról, illetve a Maemo platformról is, hanem azért, mert az iparág szereplői látszólag pontosan tudják, hogy egyelőre egy nagyon szűk kisebbség játékszere az okostelefonos webes élmény.
Ma hazánkban alig százezres nagyságrendű azok száma, akik érintőképernyős okostelefonnal rendelkeznek, pedig több, mint 10 millió mobil van az országban. A legtöbben nem is tudják, milyen operációs rendszer fut a telefonjukon, nem is érdekli őket. Sőt, sokan azt hiszik, hogy az ő mobiljukon nincs is operációs rendszer egyáltalán. Sajnos az újdonságok és a technológia felé nyitás nem csak a felhasználókat kerüli el, hanem a legtöbb esetben a tartalomszolgáltatók és a hirdetési piac is messziről elkerüli a bimbózó területet.
A konferencia előadásainak szummája alapján a megoldás az lehet, hogy a médiumok és tartalomtulajdonosok nem konkrét platformokra helyezik a fókuszt, nem az iPhone-ra vagy Androidra voksolnak, nem terhelik a népet a technológiával. Helyette igazi, érthető funkciókat és lehetőségeket mutatnak, mint amit az érintőképernyő jelent ma például, vagy a mobiltelefonos felületen futó navigáció. A platform pártatlanság a médiumok és a szoftverfejlesztő cégeknek is fontos, de az igazi áttöréshez mindenki szerint a mobilszolgáltatók és eszközgyártók segítsége kell, Nekik kell megteremteni azt az inspiráló kontextust, (elérhető, használható mobilinternet és olcsó eszközök) amihez a széles tömegek is szívesen csatlakoznak.
Olcsó mobil és mobilnet kell a népnek
A gyártók feladata, hogy minél hamarabb jussunk el arra a szintre, hogy az okostelefon funkciók elérhetőek legyenek a maximum 30 ezer forintos árú készülékszegmensben. A magyar felhasználók ugyanis többnyire ennyit hajlandóak költeni egy mobilra, ami ennél drágább, az csak a geekeket és a telefont státusszimbólumként használó réteget fogja meg. A szolgáltatók felé pedig az a kritika fogalmazódott meg, hogy a magyar piacon nem igyekeznek eléggé elérhető áron és konstrukcióban elérhetővé tenni a mobil szélessávot.
Hazánkban a mobilnet egyelőre inkább jelenti az asztali gépbe vagy noteszgépbe dugott USB-s modemet, mint a mobiltelefonos böngészést. Ráadásul ahogyan a Vodafone képviselője is elmondta, a magyar felhasználók többsége még mindig fél megnyomni az \"internet gombot\" telefonján, mert azt gondolja, hogy a telefonos internetezésért nagyon sokat kell majd utána fizetnie. Erről persze a szolgáltatók is tehetnek, hiszen dedikált mobilnet-előfizetés vagy díjcsomag nélküli felhasználóknak aranyáron mérik a kilobájtokat.
Egy automatikusan beállított, előfizetés nélküli mobilinternet-kapcsolattal néhány óra alatt több tízezres számlát lehet előállítani, ami miatt a legtöbb laikus felhasználó fél a mobiljába telepített böngészőtől, mint a tűztől. Ha magát a helyzetet sikerülne idővel javítani, illetve a félelem is kikopna a felhasználók fejéből, akkor szinte biztosan nagyságrendekkel növekedne a mobil web és a mobil alkalmazások forgalma. Magyarországon egyelőre 20 letöltéssel be lehet kerülni az App Store toplista élére, tehát még a \"geek telefont\" használó magyarok sem élnek lehetőségeikkel.
Az iPhone divatos, az Android gyorsabb
Pedig az iPhone az iparágon belül iskolapéldának számít, a legtöbb vállalat, aki okostelefon-alkalmazást fejlesztene, azonnal az iPhone-ra gondol. Vannak viszont árnyoldalai még ennek a szépnek tetsző világnak is. Ugyan az iPhone-ra a legdivatosabb fejleszteni, s valóban itt keletkezik a legtöbb felhasználói aktivitás, s a legtöbb pénzt is itt költik el a felhasználók, mégis vékony az a réteg, akit el lehet érni. Ugyanez a probléma egyelőre Androidon. Habár rohamtempóban növekszik az eladott androidos mobilok száma, de a teljes telefonpiacot tekintve még mindig nevetségesen alacsony arányban van jelen. Viszont a szakértők szerint jóval könnyebb erre a felületre a fejlesztés, gyorsabban el lehet sajátítani a szükséges programozói ismereteket, ráadásul többen vannak, akik értenek hozzá.
A jelenlegi győztes így a Symbian, amiről kevés szó esik, pedig továbbra is a legtöbb okostelefonon még ez az operációs rendszer fut, tömegeket tehát ezzel lehet elérni. Ami biztos, hogy a 6-8 évvel ezelőtt istenített Java mára tetszhalott, a jövő biztosan nem ebben van. Az Android és az iPhone esetében némi félelemre adhat okot, hogy anno a Java-t a teljes szakma istenítette, mindenki átütő sikereket várt tőle, m azonban már nem ez a legújabb fejlesztések fókusza.
A Java megoldotta volna a platformok közti átjárást, ami a jövőben biztosan nem fog megoldódni, maximum a webes alkalmazások révén. A két most divatos, de még kevés felhasználót magáénak tudó platform feltételezhetően tovább erősödik, a Symbian előnye viszont csökkenni fog, részesedésben közelebb kerülnek majd egymáshoz a különböző platformok. A Palm viszont már biztos kieső, a Windows Mobile-ra is elég kevesen mernének már fogadni.
Milyen alkalmazások mennek?
A BME oktatója, Dr. Forstner Bertalan is a platformok sokszínűségét emelte ki előadásában. Szerinte az alkalmazások terén a slágertémák a mobil biztonsággal, helyfüggő szolgáltatásokkal, közösségi hálózatokkal és a peer-to-peer letöltéssel kapcsolatos fejlesztések lehetnek itthon is. Forstner elmondása szerint idén az egyetemükön már négy különböző platformnak indultak fejlesztői tárgyai, s több mint 500 hallgató végzi el ebben az évben ezeket a kurzusokat. Külön szakirány is indult mobil fejlesztés témában, s az összesen 13 különböző szakirány közül jelenleg ez kiemelkedő népszerűségnek örvend. Utánpótlásban, mobilos fejlesztőben tehát nem lesz hiány, a magas érdeklődés mondhatni bizonyítja, hogy nem csak a technológiai média lát lehetőséget az okostelefon-piacon.
Az egész fejlődésben fontos szerepe lesz a mobilos játékoknak, ami nem véletlen, hiszen a mobilalkalmazás-piacnak jelentős része már most is innen származik. Sőt, ez a terület óriási robbanás előtt áll. A paletta nagyon széles, hisz lehet fejleszteni bonyolult, komplex stratégiai vagy szerepjátékokat, vagy minimál stílusban készült egyszerű, úgynevezett \"casual\" játékokat, amikkel akár a buszmegállóban töltött pár percet is el lehet ütni. A piac nyitott a játékok terén szinte mindenre, sőt egy új hős is születhet, a mobil platformok hozhatják el a közösségi játékok új reneszánszát. A Facebook már megmutatta az irányt a közösségi hálózatok és a szórakozás területén, a mobil felület viszont még ennél is összetettebb lehetőségeket hordoz magában.
Beethoven már minden dallamot megírt, a többi zene csak remix
Mégis nehéz elképzelni innen egy robbanást, mivel a verseny jelenleg is óriási. Az Apple App Store kínálatában szinte már nincs olyan ötlet, ami ne lenne megvalósítva. A konferencia előadói szerint a fejlesztők előtt a közeljövőben két út áll: vagy a meglévő alkalmazások, funkciók valamelyikét csiszolják tovább, dolgozzák át, javítják fel például a grafikát, vagy átmenekülnek egy másik platformra és ott próbálják meg betömni a még meglévő lyukakat. Az Android most egy ilyen menekülési útvonal, s érthető, hogy a mobil fejlesztők a növekedési potenciál láttán miért mutatnak ugyanakkora hajlandóságot oda fejleszteni, mint a menő iPhone-ra.
A könnyű préda viszont csalóka lehet, hiszen ha egy meghódítható területen nagyon könnyű eredményeket elérni, akkor az hamar népszerű, sőt, túltelített lesz, ami gyors kiegyenlítődéshez vezet. Az eredmény pedig az, hogy hiába lépett valaki elsőként, pár hónap múlva már csak egy lesz a sok között, mikro- és makroszinten is gyorsan véget érhet az \"aranyláz\". A harcban pedig hiába van a kis szereplőknek számos zseniális ötlete, az óriás fejlesztőcégek mégis előnyt élveznek. Ma már az ötlet alig 10 százalékos súlyt jelent a sikerben, ami persze elengedhetetlen, de nagyon sok szerencse, jó marketing és profi kivitelezés, illetve gyors reagálás és tisztánlátás is kell az érvényesüléshez. Azzal is számolnia kell egy mobilos fejlesztőnek, hogy több projektje is megbukhat, mire egy befut. Ez szintén a nagy cégeknek kedvez, akik bírják likvid tőkével a bizonytalan megtérülést.
Csak keményen kell dolgozni
A mobilos alkalmazásboltokban elérhető 15 legnépszerűbb alkalmazás alapján például az Android a \"dolgozók\" felülete, míg az iPhone a játékosoké. A helyzet persze gyorsan változhat, egészen váratlan fordulatok is jöhetnek, erre jó példa maga az Android, ami két évvel ezelőtt szinte nem is létezett még. A konferencia első számú üzenete a fejlesztők felé tehát az lehet, hogy folyamatosan figyelni kell a trendeket, az igényeket, nem lehet belekényelmesedni egy jól sikerült sorozatba, de nem érdemes vakon sem rohanni a legfrissebb divatok után. Magyarországon az okostelefon-piac már érik, robbanni is fog, a releváns, helyi, jó minőségű tartalmat kell mindössze a médiumoknak és a fejlesztőknek szolgáltatni. A többi megtörténik majd akkor is, ha nem akarjuk.
További részletek, információk, gondolatok a konferenciáról a HWSW hivatalos Twitter-csatornáján találhatóak.