:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. március 31. 14:07

Újabb magyar startupcsillag születhet

Harmadik alkalommal mutatkoztak be a fiatal informatikai vállalkozások, ötletek a Startup konferencián, a látogatók pedig az újoncok 8 perces bemutatói mellett gyorstalpaló tréningen estek át. Megtudták, mik a legfontosabb mérföldkövek egy startup életében, mire kell odafigyelni, hogyan lehet a tipikus veszélyeket elkerülni.

A tegnap tartott III. Startup konferencia első két előadója a már befutott vállalkozások vezetői közül került ki. Halácsy Péter, a Prezi.com egyik alapítója, illetve Fehér Gyula a Ustream részéről a történetmesélés mellett alapos, részletekbe menő tanácsokat adott a kezdő startupok számára a piacra lépésről, kommunikációról, befektetők, angyalok kereséséről.

Halácsy szerint az egyik legfontosabb segédeszköz a social networking lehet, ami nem azt jelenti, hogy Facebookra belinkeljük a termékünket, hanem azt, hogy sok emberrel kell megismerkedni a sikerhez. Fehér ezt azzal egészítette ki, hogy nem szabad rögtön beledőlni az első befektető ölébe, aki tulajdonrészért adna pénzt. Az induló stádiumban inkább kockázati befektetőt kell keresni, akinek nem csak pénze, de kapcsolatai, tapasztalata és az iparágon belüli szakértelme is van. Fehér szerint egy startup életében a pénz az egyik legkevésbé fontos tényező. Az ajtók csak sorban nyílnak meg minden új projekt előtt, nem árt ha támogat minket valaki, akinek van kulcsa néhány helyre.

Sok a gyenge ötlet

Az okításban azonban idén nem esett szó arról, hogy az eredetiség, az ötlet és azok termékké formálása milyen kritériumoknak kell megfeleljen. Pedig erre nagy szüksége lenne a hazai jelentkezőknek, látva a Startup verseny nyolc legígéretesebbnek ítélt szereplőjét. A bemutatkozásra azok jöhettek el, akik átestek egy előzetes szűrésen, s talán nem véletlen, hogy idén a tavalyinál kevesebb bemutatkozóval találkozhattunk. Ugyan volt 2-3 érdekes, értelmes vállalkozás, de a legtöbb esetben elég lett volna a családon és a barátokon kívül egy elfogulatlan véleményt meghallgatni ahhoz, hogy inkább ne is álljanak ki a porondra.

A versenyzők egy jó része továbbra is teljesen elképesztő, működésképtelen ötleteket vonultatott fel, a realitásérzék teljes hiánya volt érezhető egy-egy előadáson, de előfordultak már meglévő, tömött piaccal rendelkező, jól bejáratott funkciókra kitalált, de gyenge hátterű megoldások is. A bemutatkozó startupok közül sokan még a prezentációikat sem voltak képesek ízléses, érdekes formában elkészíteni. A hallgatóság könnyen a 90-es évek végén érezhette magát, pedig azt gondolhatnánk, hogy egy innovatív, kreatív, a piacot meghódítani akaró cégben meg kell legyen a jó ízlés és a precizitás képessége.

Oktatási intézményekre hajt a győztes

Érdekes módon a jó ötleteket felvonultató cégeknél a prezentáció és az előadás is minőségibbnek mutatkozott, az összefüggés tagadhatatlan. A versen győztese, a Webcam Laboratory oktatási segédszoftvert kifejlesztő cég lett, ahol látszólag tökéletes egyensúlyban van a kreatív, eredeti ötlet, a termékké fejleszthetőség, az üzleti cél, illetve a piac ismerete. A Webcam Laboratory főként amerikai oktatási intézményeket céloz meg csomagjaival, melyek PC-s szoftverek Windows környezetre. A szoftver segítségével a diákok egyetlen hétköznapi webkamera használatával végezhetnek természettudományos megfigyeléseket, kísérleteket. A négy jelenleg integrált megoldás a mozgásérzékelő, a stop motion felvétel, a mikroszkóp, illetve a képen megfigyelt tárgy mozgását grafikonokon vagy egyéb módon ábrázoló funkció.

A Webcam Laboratoryval  sokkal látványosabbá, érdekesebbé tehető a természettudományos tárgyak oktatása, s mivel ezen a területen komoly visszaesés tapasztalható a fiatalok érdeklődésében, ezért komoly igény van hatékony eszközökre a trend megfordításához. A terméklicenceket elsősorban az intézményeknek szánja a cég, akár olyan formában, hogy csak az adott intézményen belül használhatóak, de akár úgy is, hogy az iskola ingyen licenceket adhat ki tanulóinak. Emellett természetesen lenne egyedi felhasználók számára is egy otthoni verzió. Az előbbiek 1000 dollár körüli áron kelnének el, míg az egyedi változathoz már akár 30 dollárért is hozzá lehet jutni.

Szoftver és szolgáltatás, hardver felár nélkül

A hasonló megoldásokhoz képest a Webcam Laboratory legnagyobb előnye, hogy semmilyen extra hardverigénnyel nem rendelkezik, nem szükséges hozzá a piacinál feljebb árazott kiegészítőket vásárolni. Sok esetben a fejlesztőcégek az ilyen és ehhez hasonló szoftvereket ingyen vagy nagyon olcsón árulják, de melléjük több ezer dolláros speciális hardvereket kell venni. A magyar csapat egyszerűsítené ezt, s pusztán terméke jóságában és egy hozzáértő amerikai disztribútor révén szeretne eljutni minél több amerikai iskolába, majd később a világon bárhova. A termékről részletesebben hamarosan egy külön cikkben számolunk be, miután a Webcam Laboratory fejlesztői személyesen megmutatták a HWSW-nek alkotásukat. Addig is érdemes megnézeni a  bemutató videókat a cég hivatalos YouTube csatornáján.

A további bemutatkozók közül még három startup ötletét érdemes külön kiemelni. A 3Dvalóságvilág egy panorámafotó-alapú virtuális valóság szolgáltatás. Az alapkoncepció a Street View koppintása, de itt az utcákról be lehet sétálni épületekbe belső terekbe is. A termék kiválóan alkalmazható ingatlanhirdetések esetén: a panoráma alapjául szolgáló fotókat bárki meg tudja csinálni, az online felületre feltöltés után egy automata algoritmus építi fel a végleges látványt, ami Flash animációban bárhová beágyazható, ezért könnyen használható továbbértékesített szolgáltatásként. Elképzelhető, hogy hamarosan valamelyik ingatlanos oldalon választható extra lesz a panorámakép. Egy egész lakás digitalizálása akár 15 ezer forintból is megvan, ami még egy 1,5 szobás panelt eladni akarónak is vállalható költség.

Okostelefonos fogyás

Egy másik érdekes kezdeményezés, a Mobile in the sport, egy okostelefonokra optimalizált, videóalapú fitnesztréning-program. A szoftver fejlesztője edzőknek, trénereknek biztosítana lehetőséget arra, hogy 1-1,5 millió forintos áron teljes edzésterveket (képpel, videóval, szöveggel) készíthessenek el, majd azt mobilos környezetben terjesszék. A megoldás leginkább a fitnesz DVD leváltására hivatott előremutató ötlet lenne. A mobile in the sport sikere attól függ, hogy a fejlesztő mennyire profin képes az iPhone és Android platformokon terjeszteni parterei anyagait.

Érdekes színfolt volt még az Otthonrol.hu, egy alkalmi munkaerőszolgáltató , a gepelo.hu fejlesztőitől. Ugyan az ad hoc titkárnő szolgáltatásra már számtalan szereplő rástartolt, de ebben az esetben a szolgáltatás meg van fűszerezve a közösségi képességekkel is. A már működő otthonrol.hu-nak jelenleg is közel 9 ezer regisztrált tagja van, akik vállalnak adatbevitelt, hanganyagból szöveg készítést vagy éppen telemarketinges munkát. A megrendelő leadja igényét, a szolgáltató pedig gyorsan szétosztja a munkát, így egy 15 órás hanganyagból néhány óra alatt szöveg készülhet, vagy éppen 15 ezer telefonhívást el lehet intézni fél nap alatt. Az ötlet jó, a tervek között szerepel az EU-s terjeszkedés, amit leginkább az eltérő jogszabályi környezet akadályozhat.

Futottak még

Előfordulhat, hogy a fenti cégek is megbuknak, de a többi találmányról szinte biztosan nem hallunk soha többé. Az Akció Guru, a Mobil Hozzáférésű Szolgáltatás, a Maptimer mintapéldái annak, hogyan ne prezentáljunk, milyen ötleteket ne erőltessünk. Szerencsére a tavalyihoz képest ezen bekerülők aránya alacsonyabb volt, s több startup volt képes válaszolni a legfontosabb kérdésre, hogy kik a versenytársak, mi az üzleti modell, s mi pontosan a termék.

a címlapról