Mennybe megy vagy a pokolra jut a Pannon
A lehetőségek kapujában áll a névváltás előtt álló Pannon, véli Nagy Bálint, aki kommunikációs vezetőként korábban a Magyar Telekomnál és a Vodafone-nál egyaránt megfordult.
Az International Business School marketingtanszék-vezetőjeként is tevékenykedő szakember a Kreatív Onlne-ban közzétett esszéjében a Pannon múlt héten bejelentett névváltási stratégiáját értékeli. Szerinte a Pannon azzal, hogy néhány hónapon belül Telenorra változtatja a nevét, hatalmas lehetőséget kap, kérdéses ugyanakkor, hogy tud-e, mer-e élni a társaság ezzel, illetve, hogy miért hagyta ki ezt a lehetőséget anno, amikor a cég 2006-ban egyszer már imázst és logót váltott.
\"Logikus lépés lett volna\"
\"Logikus, professzionális és hatékony lépés lett volna. Annál is inkább, mert akkorra két nagynevű nemzetközi szolgáltató már jelen volt a piacon, közülük az egyik Magyarország talán legismertebb és legkedveltebb márkáját cserélte „globálisra” és hajtotta végre – kevéssé önszántából – óriási összegért a meglehetősen kockázatosnak tűnő mutatványt\" - írja a szakember, hozzátéve, hogy a Magyar Telekom mobilszolgáltatásának márkáját sikerült anélkül lecserélni, hogy a két rivális cég bármilyen előnyt tudott volna kovácsolni a helyzetből.
Nagy szerint a 2006-os imázsváltás valójában felemás helyzetet teremtett, egyfajta köztes lépcsőt az azt megelőző és a hamarosan bekövetkező, Telenor márkanévvel fémjelzett időszak közt. Nem kérdés, hogy a döntés akkor a norvég tulajdonos kezében volt, ugyanakkor valószínűleg soha nem fog kiderülni, pontosan milyen indíttatásból határoztak úgy, hogy megtartják a régi nevet. A szakember ugyanakkor utal rá, hogy a cég neve sokáig \"komoly ziccert\" is jelentett a távközlési multinak, mely különösen a régi logóval és támogatási programjával a vérbeli lokális vállalat látszatát kelthette.
Egy kis Pannon-történelem
A szakember úgy látja, hogy a Pannon a mostani névváltással újabb lehetőséghez juthat, ha az anyavállalat nevének felvételével együtt átfogó imázsváltás is történik. Nagy szerint, ha a Telenor Magyarország felvállalja a skandináv gyökereket, annak minden hagyományával és a kulturális közegével együtt, azzal jelentős szimpátiát ébreszthet a márka iránt.
Gödörbe kerültek
A Telenor magyarországi leányvállalata februárban számolt be az előző évi üzleti eredményeiről, melyek a cég üzemi szintű nyereségének drasztikus csökkenését mutatták. Ezzel párhuzamosan a vállalat vezetője, Anders Jensen költségcsökkentési intézkedéseket helyezett kilátásba, melyekről később kiderült, hogy a humánerőforrás leépítését is magába foglalják. A cég ezt követően - március közepén - jelentette be, hogy a nevét Telenorra változtatja.
A vállalat vezetése ugyanakkor egyelőre legfeljebb ködös utalásokat közölt csak arról, hogy mihez kezd az új márka bevezetése után: Laczkó-Tóth Gergely, a Pannon kereskedelmi vezérigazgató-helyettese a HWSW-nek a márkaváltás kapcsán kijelentette, a változás értéktelen és értelmetlen, ha a cég nem tud mögöttes értékeket felmutatni, ami az új termékek bevezetésétől az ügyfélkapcsolati rendszer továbbfejlesztéséig bezárólag széles skálán terjedhet.
A Pannon új imázsának, illetve törekvéseinek része lehet egyebek mellett két olyan termékújdonság, melyet az elmúlt hónapokban vezettek be, és amelyek teljesen egyedülállóak a hazai piacon. Az egyik az új, darabáras tarifacsalád, a \"Hívás\", a másik az idősávos rendszert használó internetcsomag, a Pannon Internet Prémium.
Az adatfronton dőlhet el
Kérdés, hogy mi történik akkor, ha a Pannonnak, illetve a Telenor Magyarországnak a névváltással és az új vállalati filozófia, valamint az új termékek bevezetésével sem sikerül kitörnie szerepéből. Egy ilyen lehetséges forgatókönyv legnagyobb nyertese minden bizonnyal a Vodafone Magyarország lehetne, mely a mobilinternet-piacon kiélezett versenyt folytat a Pannonnal.
Mára mindegyik piaci szereplő számára nyilvánvaló, hogy a szolgáltatók közt dúló verseny leginkább ezen a térfélen - vagyis az adatszolgáltatások piacán - folyhat majd az elkövetkezendő években, legalábbis aligha valószínű, hogy az egyébként egyre kevesebb bevételt produkáló és telített hangpiacon jelentősen változnának majd az erőviszonyok.
Ha ezt a meccset elveszti riválisaival szemben a Telenor, nehéz helyzetbe kerülhet a magyar piacon, ugyanakkor ha győztesen kerül ki, az nem csak a cég pozíciójára, hanem a teljes magyar mobilpiacra nézve pozitív hatással járhat.