Budapesten is harcol az iPhone és az Android
Áprilisban a Wax kultúrgyárban találkozhatnak majd a hazai fejlesztők és a mobilos iparág további szereplői, hogy megvizsgálják, hogy áll kis hazánk az új generációs mobilplatformok tekintetében. Aki eddig lemaradt volna, megtudja, kik, mennyien, mit és hogyan csinálnak okostelefonjaikkal a mindennapokban.
Egymásnak eshet végre az Apple iPhone és a Google Android fejlesztők magyar elit alakulata. Az alig két hét múlva, április 8-án megrendezésre kerülő szakmai konferencia választ keres a legfontosabb fejlesztői kérdésekre az okostelefonok területén. Az időzítés mondhatni kitűnő, hisz ma már a \"buta\" telefonok is egyre okosabbak, s a lakossági szegmensben is egyre gyakrabban tűnnek fel androidos mobilok, az iPhone pedig ma már szinte hétköznapi megoldás.
Okostelefonokkal kapcsolatban vitatkozni sok mindenről lehet. Az alapvető kérdés mindig, hogy melyik platform legyen a nyerő az alkalmazások terén. A nagyon is zárt, de csúcsokig dizájnolt Apple termékek sikere egyelőre megkérdőjelezhetetlen, viszont a Google Android készülék- és gyártó függetlensége hamar felülkerekedhet a betonbiztosnak tűnő iPhone divaton. A siker egyre kevésbé függvénye a készülékek alapfelszereltségének, egyre kevésbé fontos, hogy milyen programok vannak eredetileg telepítve a mobilra, arról nem is beszélve, hogy ma már nincs sok fantázia az eszközök ergonómiájában sem, lévén az egész egy óriási érintőkijelzőből és néhány kötelező hardver gombból áll.
Vár a nagy világ
Itt nyílik ki a kapu a fejlesztők előtt, ezzel pedig lassan a mobil platform is annyira szabad és komplex lesz, mint amilyen a PC évtizedek óta. A különbség talán annyi, hogy mobilokat nem fogunk alkatrészenként összebarkácsolni, de a szoftverkiépítettség területe hasonló evolúciót mutathat majd. Semmi varázslat nincs abban, hogy pár évvel ezelőtt programozók hobbiból kezdtek játékokat és alkalmazásokat írni, majd kisebb garázscégek jelentek meg, amik már valamiféle profitot reméltek programjaikból. Ma az új generációs platformokon már a profi fejlesztőcégektől, a kis szereplőkön át, a hobbistákig egy teljesen eklektikus felhozatal meglelhető. Harcok dúlnak a platformok között is, s harcok dúlnak azokon belül is. Az informatika világa természetesen igyekszik újratermelni hatalmi pozícióit, de egyelőre még van esélye az új belépőknek is.
Magyarország egyelőre eléggé végvárakon túli szerepet kapott ebben a háborúban, s az itthoni felhasználók mondhatni halmozottan hátrányos helyzetűek. Ugyan az Apple már engedélyezte, hogy letöltsünk és vásároljunk az App Store-ból alkalmazásokat, az Android Marketről és Windows Marketplace for Mobile-on, viszont csak az ingyenes alkalmazások érhetőek el hazánk fiainak, Blackberry-n pedig még azok sem. A mobilinternet előfizetések terén is van még hová fejlődni, hisz messze van még a tényleg korlátlan, de elérhető áron vehető előfizetés, amivel nem fél senki aktívan szinkronizálni minden alkalmazását, s a napi betevő YouTube-ozás is beleférhet hazafelé a villamoson ülve.
A nép nem érti, de nem baj
Ahogyan a konferencia bemutató videójából is kiderült, egyelőre a laikusok, az \"utca embere\" még nem nagyon érti, hogy mi is az az okostelefon, ami ma nyilvánvalóan még csak kevesek játékszere. Az üzleti szektorban persze már teljesen megszokottnak tekinthető az Exchange szinkornizáció, a mobil Office vagy a készletnyilvántartás alkalmazás okostelefonon vagy PDA-n keresztüli elérése. Ami most következik, hogy a mindennapok igénye, a kommunikáció, a játék, a tartalomszolgáltatás is új dimenziókba kerül. Talán éppen ezért lesz az idén debütáló, de feltételezhetően évente megismétlődő okostelefon-konferencia programjában kevésbé erős fókusz a Windows Mobile-ra, Symbian-ra és Blackberry-re. A Symbian legalább még piaci részesedésben még tartja magát, a régi Windows Mobile az utolsókat rúgja, a Blackberry pedig nem tud kimászni az üzleti sznob kalitkából - legalábbis hazánkban. Elmondható tehát, hogy a jövőt leginkább meghatározó trendek jelenleg az iPhone és az Android körül vannak.
A magyar fejlesztők több válaszút elé is érkeztek. Ha nem készítik el programjaikat több platformra, akkor dönteni kell a mostani népszerű felületek és a jövő reménységei között. Aztán ki kellene fundálni, hogy a hazai piacban van-e akkora potenciál, hogy érdemes legyen ide célozni bármilyen lokális megoldást, vagy egyszerűen be kell állni a globális mainstreambe és eladni oda, ahol megveszik és azt, amit biztos megvesznek.
Nem mindegy az sem, hogy egy hazai cég, hogyan áll talpra. Ezért is szerencsés, hogy az első ilyen témájú hazai konferencia nem a fogyasztókat, hanem a fejlesztőket célozza meg. Az előzetes program szerint a látogatók pontos képet kapnak a hazai mobil piac jelenlegi állapotáról, a várható trendekről. Betekinthetünk majd a szolgáltatók és az okostelefongyártók jövőképébe, fókuszt kap a mobil játékok világa, illetve a mobil tartalompiac is, és nem utolsó sorban a hazai médiaügynökségek is beszélnek arról, hogyan készülnek fel az új platformok nyújtotta kommunikációs és hirdetési lehetőségek kiaknázására.
Ott leszünk
A rendezvényre jelentkezni a hivatalos weboldalon keresztül lehet, illetve természetesen a HWSW-n is nyomon követjük majd, hogy milyen fontos kijelentések, ígéretek és tanulságok hangzanak el április 8-án a WAX kultúrgyárban a \"fanboy-ok és a droidok\" szájából.