:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. március 19. 12:04

Tudd meg miről beszélnek a közösségi oldalakon!

A közösségi oldalakon zajló tevékenységekről többnyire homályos elképzeléseink vannak. Mindenki tudja, hogy mire lehet használni ezeket, de az általánosságokon túl viszonylag ritkán hallunk adatokat. Az amerikai Chitika online hirdetéskiszolgáló hálózat által készített felmérés azonban pontosítja a meglévő teóriákat.

A Chitika felmérése ugyan csak négy jelentős közösségi hálózatot, a Twittert, Facebookot, MySpace-t és Digg-et vizsgál, de azokat mélyen és átfogóan. Az eredmények alapján a különböző szolgáltatások különböző felhasználókat vonzanak, különböző ízléssel és érdeklődéssel. - számol be a kutatásról a Mashable. Természetesen a legaktívabb hírfogyasztók a Twitter-felhasználók, míg a MySpace-en lévők inkább játékokkal és szórakozással foglalkoznak, ami a szájt zenei fókuszából adódik. Eközben a Facebook egy kiegyensúlyozott elegye a hírfogyasztásnak és a közösségi kommunikációnak, de a legvegyesebb képet a Digg produkálja.

\"\"

A jelen felmérés a közösségi oldalakra írt üzenetek tartalmát vizsgálta, de korábban már készült egy kutatás, ami a kifelé mutató linkek alapján osztotta fel az érdeklődést. A Twitter statisztikákhoz akkor 973 ezer inputot dolgoztak fel, s ezekből kiderül, hogy a kívülre mutató linkek 28 százaléka valamilyen aktuális hírrel kapcsolatos tartalomra mutat, 23 százaléka filmekkel, mozival kapcsolatos, 8 százaléka pedig valamilyen egészségügyi téma. Az a prekoncepció, hogy a Twitter a geekek hazai pályája, az USA-ban már biztosan nem állja meg a helyét, látszik ez abból is, hogy a linkeknek csak 13 százaléka kötődik technológiai témákhoz. Magyarországon ez feltételezhetően még másképp van, hisz jóval szűkebb és koncentráltabb közösség használja jelenleg a szolgáltatást. A Yamm.hu-tól kapott információ szerint az aktív felhasználók száma 15 ezer körül van, de az összes magyar regisztráló sem több 40 ezernél.

A twitterezők híreket akarnak, itt és most

A mostani kutatásban nem csak a linkeket vizsgálták, hanem a szöveget is, így még árnyaltabb lett a kép. A Twitteren nagyon erősek a hírek, a teljes üzenetforgalom 47 százaléka volt valamilyen hírrel kapcsolatos üzenet, 10 százalék celebekről és szórakozásról szól, egy másik tized technológiai témákban íródik, 6 százalék mozikról szól, a beszélgetések 4 százaléka pedig tippeket, tanácsokat, ötleteket, kérdésre adott válaszokat tartalmaz egyéb témákban.

\"\"

Ez utóbbi elég alacsonynak számít, főleg, ha a Facebook hasonló számaival vetjük össze. Míg Twitteren csak minden huszonötödik üzenet tartalmaz tanácsokat, addig a jóval erősebb közösségi kötődéseket felépíteni képes Facebookon ugyanez az arány 13 százalék. Sőt, hírekről csak a bejegyzések 28 százaléka szól, technológiáról is csak 7 százalék. A közösségi témák és a vásárlási szokásokkal kapcsolatos szövegek viszont 17 illetve 8 százalékot tesznek ki a teljes tortából.

Vegyesfelvágott

A MySpace felhozatalában viszont már kiszorulnak a toplistából a hírek, a csevejek negyede celebekről és szórakozásról, egy másik negyede pedig videojátékokról szól. A leginkább vegyes képet a Digg adja, ami talán a MySpace és a Facebook között van valahol félúton. Egyaránt jellemzőek a hírek, a technológia, a videojátékok, illetve a praktikus dolgok.

Ilyen információkat olvasgatni alapjában is érdekes dolog, de a hirdetéstervezőknek, illetve webes és közösségi médiakampányokat tervező cégeknek, csapatoknak létfontossaágúak lehetnek az adatok. Könnyen mellé lehet nyúlni egy tervezésben pusztán azért, mert valaki egyszerűen a felhajtást követve a Facebook-ot választotta. Hazánkban lassan kiegyenlítődik a Facebook és az iWiW felhasználói tábora, az amerikai közösségi oldal egy éven belül utolérheti magyar felhasználók számában az iWiW-et, illetve egyéb tematikus hálózatok is életben vannak, mint a MyVIP, Network. Választék van, s valószínűleg itthon is legalább ennyire szegmentáltak a különböző platformok.

a címlapról