:

Szerző: Bodnár Ádám

2010. február 19. 11:10

Átveszi a Yahoo! keresőbizniszét a Microsoft

Az amerikai és európai versenyhatóságok feltétel nélkül jóváhagyták a Microsoft és a Yahoo! tavaly kötött megállapodását, amelynek értelmében a Microsoft átveszi a Yahoo! keresőit.

A két vállalat tavaly nyáron jelentette be 10 évre szóló szövetségét, amelynek a célja a Google hegemóniájának megtörése az online keresési és hirdetési piacon. A megállapodás értelmében a Yahoo! a Microsoft új keresőjét, a Binget fogja alkalmazni, ami azt jelenti, hogy a Microsoft hozzájut korábbi riválisának keresési forgalmához. Míg a Microsoft a keresőmotorra koncentrál, addig a keresőhöz kapcsolódó reklámhelyek értékesítése nagyobb részt a Yahoo! kezében összpontosul majd. A felek megosztoznak a bevételeken, a Microsoft a Yahoo! oldalain realizált bevétel 88 százalékát utalja át a Yahoo! számára az együttműködés első öt éve során.

A Microsoft tavaly újította meg keresőjét, a Live Search-öt leváltó Bing azóta folyamatosan teret nyer. A comScore amerikai adatai szerint a Bing részesedése a keresőpiacból már 11 százalék, a Yahoo! eközben 17 százalékon, a Google 65 százalékon áll. A hirdetők szempontjából a Microsoft-Yahoo! megállapodás hasznos, hiszen mindenki jól jár, ha van egy, a Google-lel azonos súlycsoportú versenyző. A Microsoft és a Yahoo! külön-külön nem tudná felvenni a harcot a Mountain View-i keresőóriással, erőik egyesítésével azonban olyan hirdetőket is elérhetnek, akiket korábban nem. Az Európai Bizottság szerint a megállapodás nem hátráltatja, hanem éppen ellenkezőleg, élénkíti a versenyt az internetes piacon. Az amerikai Igazságügyi Minisztérium nem kommentálta a döntését.

Amint az ismert, a Microsoft 2008-ban 44 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot tett a Yahoo!-ra, amelyet a cég végül nem fogadott el, vesztére. A több mint fél évig tartó huzavona Jerry Yang, a cég alapítójának állásába került, az összeolvadás ugyanis az ő egóján bukott el. Miután a válság hatására a cég papírjainak árfolyama kilátástalan távolságba került a Microsoft által kínált ártól, Yangnak is mennie kellett. A Microsoft ezt követően közölte, már nem érdekli többé a Yahoo! megszerzése, az új vezetéssel azonban szívesen tárgyalna valamilyen együttműködésről, ez a megállapodás tavaly júliusban meg is született.

Az ügylet érdekessége, hogy Jerry Yang a Google-lel is tárgyalt annak érdekében, hogy elkerülje a Microsoftba olvadást. A Yahoo! ugyanolyan megállapodást kötött a Google-lel mint most a Microsofttal, azonban az Igazságügyi Minisztérium nem engedélyezte arra hivatkozva, hogy versenyellenes: a két cég az amerikai online reklámpiac 90 százalékát birtokolta még akkor.

a címlapról