Dől a lé a Samsunghoz
Erős eladásokat produkált a Samsung Electronics a negyedik negyedévben, a cég nyeresége azonban apadt az árverseny hatására. A vállalat a televíziók és mobiltelefonok piacán is tovább terjeszkedik, kilátásai biztatóak.
Dől a pénz
Ismét pénzbányává változott a Samsung chipgyártó részlege, miután a DDR3-árak 30, a DDR2-árak pedig 70 százalékkal ugrottak meg egy negyedév alatt. Eközben magához tért a PC-piac is, és emelkedett az egy PC-re eső átlagos memóriamennyiség is, immár körülbelül 2,6 GB RAM található egy átlagos új PC-ben. A DDR2-árak egyébként tavaly háromszorosukra emelkedtek, és egészséges szintet értek el, miután 2007 és 2008 során irreális, mélyen önköltségi szint alá süllyedtek.
A DRAM mellett a NAND flash is jelentősen drágult, a Samsung adatai alapján egy a 16 és 32 gigabites MLC chipek ára átlagosan több mint 10 százalékkal emelkedett három hónap alatt, miközben a kereslet is növekedett irántuk, elsősorban az okostelefonok révén. Ezzel párhuzamosan a Samsung fejlettebb, kisebb geometriájú félvezető eljárásokra mozgatta át termelésének növekvő részét, így leszorította fajlagos előállítási költségét is. Mindezek a tendenciák gyakorlatilag tökéletes együttállást eredményeztek a cég számára, így a részleg háromhavi üzemi nyeresége megközelítette a 1,5 milliárd amerikai dollárt, ami 21 százalékos hányad, és közel másfélszerese a harmadik negyedévesnek.
Tarolnak a Samsung mobilok
Jól szerepelt a piacon a Samsung Electronics másik fejőstehene, a mobilrészleg is, közel 69 millió Samsung mobil fogyott a negyedév során, ami a cég becslése szerint 23 százalék körüli globális részesedést eredményezett, az IDC adatai alapján pedig 21 százalék körülit. Ez a mennyiség 14 százalékkal több a harmadik negyedévesnél, és 31 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit, vagyis a cég tovább robog azon célkitűzése felé, hogy a világ legnagyobb mobilgyártójává nője ki magát. Az év egészében 227 millió mobilt adott el a Samsung, ami 16 százalékos növekedést jelent, és felülmúlja a terveket. A vállalat 2010-re 250 millió mobil eladásával tervezett korábban, de ezt a számot kétségtelenül inkább 270 millió közelébe módosítják majd.
A Samsung bár csak valamivel több mint fele annyi mobilt ad el jelenleg mint a Nokia, átlagos eladási ára mintegy harmadával magasabb, így a Samsung mobilos bevételei már nagyjából a 70 százalékát teszik ki a Nokia hasonló forgalmának. A Samsung különösen a fejlett európai és amerikai piacokon erős, itt részesedése már 28 százalék. Az üzemi hányad itt 10 százalék feletti, ezen azonban némileg ront a WiMAX és WCDMA hálózati infrastruktúrával foglalkozó részleg, amellyel közös elszámoláson vannak. A telekommunikációs üzleti egység üzemi nyeresége így 850 millió dollárnak felelt meg, ami valamivel gyengébb a harmadik negyedévesnél, és csak 9 százalékos hányad.
Ha lapostévé, akkor Samsung
Rendkívül jól fogytak a Samsung lapostévék is, a vállalat az LCD- és plazmaszettek terén egyaránt ugrásszerűen növelte részesedését, miután 11 milliót adott el, ami 40 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit. A Samsung megerősítette piacvezető szerepét az LCD-tévék piacán, részesedése 21 százalék magasságában található, míg a plazmák terén jelentősen csökkentette hátrányát a Panasonic-kal szemben. Jól fogytak a Samsung háztartási berendezések is, ennek ellenére a Digital Media üzleti egység nyeresége nagyrészt elolvadt a kemény árverseny hatására, és a 400 millió dollárnyi üzemi nyereség mindössze 3 százalékos hányad.
Globális szinten 33,8 milliárd dollár forgalmat bonyolított a Samsung Electronics, és 3,2 milliárd dollár működési, és 3,1 milliárd dollárnyi adózás előtti nyereséget termelt ki ebből. Az év egészében 117,3 milliárd dollárnak megfelelő árbevételre tett szert, és 10,25 milliárdos adózás előtti nyereséget ért el.