Aránytalan a mobil programok piaca, de az Apple mindent visz
A legtöbb mobil programot az USA-ban fejlesztik, s szokás szerint ott is a legolcsóbbak. Drágának Európa és a Blackberry platform számít, szegényesnek pedig a Windows Mobile piactere.
A Distimo, egy kifejezetten alkalmazás-piacterekre specializálódott elemzőcég tegnap tette közzé decemberi jelentését, tele érdekes összefüggésekkel és számokkal. A legifjabb mobilos platform a Google Android esetében például meglepő dominanciája van az amerikai fejlesztőknek, nem kevesebb, mint 65 százalékot harapnak ki a globális tortából, míg Európa 32 százalékot (ennek több mint harmada az Egyesült Királyság), Japán pedig mindössze 3 százalékon vegetál.
Van előny a tengeren túl
Az amerikai fölény oka feltételezések szerint az, hogy a fizetős alkalmazások ott jelentek meg elsőként, s több országban, köztük hazánkban, továbbra sincs lehetőség az eladható programok terjesztésére. Éppen ezért a fejlesztők közül csak azok aktívak, akik hobbiból készítenek alkalmazásokat vagy egy nagyobb projektet támogató, promóciós célú alkalmazásban gondolkodnak.
Árakban is hasonló a helyzet, ugyanis az Eurozónában ($4,42) közel másfélszeres az átlagos alkalmazás ár, mint az USA-ban ($2,96), de még az Egyesült Királyságban ($3,31) is drágábbak a programok, s csak az Android szempontjából vékonyka piacon, Japánban kérnek kevesebbet a programokért. Pedig a fizetős Android-programok amerikai toplistáján két nagyobb értékű program is szerepel. Rögtön az első helyen a TwiDroid PRO Twitter-kliens 5 dollárért, illetve a szintén a listán van a CoPilot navigációs szoftver 39 dollárért. Egyébként általában az 1-3 dolláros programok vezetik a listát, míg az Apple App Store-ban a leggyakoribb árcédula a $0,99, Blackberry-n pedig 4-8 dollár között van a legtöbb alkalmazás. Ez utóbbinak az oka, hogy az ottani alkalmazás-piactéren egy program vagy ingyenes vagy legalább 3 dollárba kell kerülnie.
Drágaszágom
A platformok harcában így értelemszerűen a Blackberry vezet drágaságban ($8,26), második helyen a Windows Mobile Marketplace áll ($6,99), az Apple, Android és Nokia Ovi platformok pedig minimális eltéréssel 3,3-3,6 dolláros átlagárakkal szerepelnek. Az elemző cég szerint amennyiben a Googlenek sikerül a területi fejlesztéseket befejezni, illetve a Google Checkout problémákat megoldani, akkor az átlagárak megszaladhatnak kissé, s több drágább program jelenhet meg és válhat népszerűvé.
Az összehasonlítás persze erősen torz, hiszen az Apple boltjában több mint 100 ezer alkalmazás van, a Microsoft Windows Mobile Marketplace katalógusában pedig mindössze 812 darab. Ebből 639 elérhető az USA-ban, de a második helyen álló Egyesült Királyságban már mindössze 264, Franciaországban 96, Hollandiában pedig már csupán 38. Szinte nevetséges.
Nem sikerülhet mindenkinek
Hiába stoppolta le minden gyártó és platformfejlesztő az alkalmazás-piacterét, hiába csinált divatot az Apple, nem mindenkinek sikerült ugyanaz a trükk. Amiben talán mégis megegyezik az összes piac, hogy a leginkább fogyó alkalmazások az üzenetküldők és a közösségi hálózatokhoz való kapcsolódási pontok, illetve a játékok. Az okostelefon-felhasználók imádnak mobilon is facebookozni, de nem vetik meg a pasziánszt vagy a Bejeweled-et, illetve a jó tower defense játékokat sem. A Facebook-kliens mindegyik platform ingyenes toplistáján ott vagy, együtt a Twitter-kliensekkel is.
A fizetős alkalmazások trendjeiből pedig arra következtet a Distimo, hogy bármilyen ellenkező híreszteléssel szemben az okostelefonok növekvő piacán nagyon is jól meg lehet élni a alkalmazásfejlesztésből. A természetes szelekció persze működik, így főként a gazdagabb kínálatban már nem lehet bármilyen hulladékkal sikert elérni. A jelentés publikus része elérhető a Distimo weboldalán keresztül.