:

Szerző: Bizó Dániel

2010. január 12. 14:27

Holografikus okos kijelző az online vásárlás ellen

Intelligens reklámtáblákat dolgozott ki az Intel és a Microsoft, amelyek célja, hogy mérhetővé és interaktívvá váljanak a bolti és köztereken lévő kampányok. Mindez hatalmas versenyképességi tényező lehet az offline üzletek és reklámhordozók kezében.

Offline üzletek és hirdetők számára

Az elsődleges magyarázat, amiért az elmúlt évek során az üzletek és offline média folyamatosan teret veszítenek a webbel szemben, az valószínűleg az, hogy az online világban a médiafogyasztás és vásárlás minőségbeli ugrást képvisel, a felhasználók kényelmesen és gyorsan jutnak a kívánt információhoz, anélkül, hogy ezért el kellene hagyniuk az otthonukat vagy a munkahelyüket.

A web ráadásul a kereskedő és hirdető számára is rengeteg előnnyel szolgál, ugyanis hatalmas mennyiségű adatot tudnak olcsón szerezni a vevőkről, és ennek megfelelően testre szabni az ajánlatokat, és mérni azok eredményességét. Gondoljunk csak az Amazon kiforrt termékajánlási rendszerére, vagy a tartalom és viselkedés alapján célzott hirdetésekre.

Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a web teljesen helyettesítené tudná a személyes vásárlást, hatalmas tétje van azonban annak is, hogy hol alakul ki az online-offline egyensúly, vagyis hol áll meg az online kereskedelem térnyerése. Az üzleteknek és a fizikai reklámhordozókban érdekelteknek azonban szükségük van újításokra annak érdekében, hogy felvegyék a versenyt a web által kínált, elsősorban információs előnyökkel, hogy a vevők által tapasztalt vásárlási élményt a kor követelményeihez igazítsák.

Kibővített valóság

Az Intel és a Microsoft megoldása kihasználja az aktuálisan elérhető technológiákat, és egy olyan hirdetőtáblát eredményez, amely két hatalmas, 2 méter 30 centiméter magas kijelzőből áll, és kamerát valamint beágyazott számítógépet rejt - természetesen Intel Core i7 processzorral és Windows Embedded Standard 2011 operációs rendszerrel. A CES-en prezentált tábla egyik fele hagyományos LCD-panel, a másik egy transzparens, érintőképernyős holografikus kijelző, amely azt az érzetet kelti, hogy térben a vevő elé vetíti az információkat. A transzparenciát felhasználva akár az üzlet mögötte látható részéhez is igazíthatja azokat (például terméknevek, jellemzők, árak),  olyan hatást keltve így, mintha a termékekhez kapcsolódnának (augmented reality, kibővített valóság).

Egy ilyen tábla lehetőségei rendkívül tágasak. A kamerával egy beépített szoftver képes az előtte elhaladó vevőket demográfiailag csoportosítani, számára célzott hirdetést kínálni, és regisztrálni, hogy melyik hirdetésre figyelt fel. Ez egyből lehetővé teszi, hogy mérni lehessen a kampányok hatékonyságát, és optimalizálni rajtuk, így az intelligens hirdetőtábla ideális nagyáruházakban, bevásárlóközpontokban vagy forgalmas közterületeken történő hirdetési alkalmazásra.

\"\"

A kereskedő a bejáratnál és az üzletben máshol elhelyezett táblákkal képes lehet a vevő demográfiájának megfelelő termékeket és akciókat ajánlani, és a vevő által kézmozdulattal vagy szóval kiválasztotthoz egy térkép segítségével elkalauzolni őt. A tábla természetesen alkalmas arra is, hogy hagyományos információs kioszkként működjön. A tábla használatára lehet szoktatni a vevőket azzal, hogy az ott speciális akciókhoz, vagy a telefonra letöltött kuponokhoz lehet jutni.

Technikailag lehetségessé válhat az is, hogy az Amazon rendszeréhez hasonlóan a visszatérő látogatónak már előző vásárlásai alapján kínáljon az üzlet termékeket, ez azonban egyelőre csak konceptuálisan létezik, és adatvédelmi kérdéseket is felvet - a demózott tábla erre nem is képes. A további elképzelések közé tartozik az adott termékek részleteinek megjelenítése, a vevői vélemények és termékminősítések olvasása, vagy a szóval vezérelhető keresések.

A vevő okostelefonjával történő együttműködés révén például elképzelhető az akciós termékek listájának átküldése, vagy magának a készüléknek a beregisztrálása későbbi közvetlen megkeresésekhez, így ha a vevő az üzlet közelében jár, kaphat egy MMS-t az aktuális ajánlatokról. A CES-en bemutatott példány csak prototípus, és az Intel vagy a Microsoft természetesen nem fog belépni az interaktív hirdetőtáblák piacára, az ilyen termékeket partnereik fogják kidolgozni, egyelőre a HP-ról és az NCR-ről tudni, hogy foglalkozik a koncepció termékké alakításával.

a címlapról