Végre nőttek a PC-eladások
A tavalyi gyenge első negyedév és a gyatra karácsonyi szezon után végre emelkedésnek indult a PC-piac, az IDC és a Gartner is a korábbi jóslatánál erősebb bővülést mért 2012 első három hónapjában.
A Gartner és az IDC is a PC-eladások növekedését jelentette az első negyedévben. Az előbbi elemzőcég szerint 1,9 százalékkal 87,3 millió darabra nőtt a forgalom, az eltérő metodikával dolgozó utóbbi 2,3 százalékos növekedést és 87,1 millió gép eladását adta hírül. A Gartner 1,2 százalékos, az IDC 0,9 százalékos piacbővülést prognosztizált korábban, a növekedés tehát várakozáson felüli volt.
Nem fájt annyira a merevlemez-hiány
Abban mindkét elemzőcég egyetért, hogy a tavaly őszi thaiföldi árvíz által okozott merevlemez-drágulá és -hiány csak korlátozott hatással volt az eladásokra, elsősorban a nagyon olcsó lakossági gépek és az ún. "white box", vagyis kis, helyi cégek által összeszerelt PC-k forgalmát korlátozta a szűkös kínálat. A nagy gyártók szinte mindegyike biztosítani tudta a szüksége HDD-mennyiséget, így a PC-piac forgalmát alig fogta vissza a kevés merevlemez.
A Gartner jelentése kitér arra, hogy feltűnően gyenge a kereslet a lakossági szektorban a fejlett piacokon, mivel a vásárlók pénztárcájáért továbbra is erős versenyben vannak az okostelefonok, tabletek, elektronikus könyvolvasók és más eszközök. Ezt erősíti a Windows 8 ősszel várható érkezésére való várakozás - az új operációs rendszer és a rá épülő újszerű PC-k (pl. érintőképernyős, esetleg lecsatolható billentyűzetes laptopok) megjelenése fel fogja élénkíteni a keresletet, addig azonban nehéz lesz új gépeket eladni. Az IDC szerint a vállalati vásárlók is kivárnak, bár őket inkább a gazdasági bizonytalanság fogja vissza.
Élen a HP, jön fel a Lenovo, leszakad az Acer
A HP növelte piaci részesedését és megszilárdította első helyét, az IDC szerint a vállalat PC-eladásai a piacnál gyorsabban, több mint 3 százalékkal nőttek éves összehasonlításban, ami 18 százalékos részesedés megszerzésére volt elég. A második helyen az Acer pár évvel ezelőtti teljesítményét idéző Lenovo állt, amely több mintegy 40 százalékkal több PC-t szállított le az első negyedévben mint egy évvel korábban - főleg az EMEA régióban ment jól a Lenovónak, ahol 50 százalék feletti bővülést ért el. Ezzel a kínai vállalat részesedése 13 százalék fölé nőtt, így már magabiztos megelőzi a harmadik helyen álló, 2 százalékos csökkenést bemutató Dellt. Az amerikai vállalatnál egy ideje már a nyereség a prioritás a piacrész bővítése helyett, a vállalat egyre inkább kivonul az olcsó lakossági gépek szegmenséből, amelyeket papírvékony profitot lehet elérni mindössze.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A nemrégiben még piacelsőségért csatázó Acer forgalma teljesen összeomlott, a lakossági szegmensre koncentráló, elsősorban netbookokkal nagy sikert elérő vállalat ma már csak a negyedik a PC-gyártók rangsorában, eladásai több mint 3 százalékkal estek vissza egy növekedő piacon. Az Acer 9,9 százalékos részesedéssel zárta az első negyedévet az IDC szerint. Az ötödik legnagyobb PC-gyártó az ASUS volt, amely laptopjai népszerűségének köszönhetően több mint 20 százalékkal tudta növelni PC-szállításait, részesedése 6 százalék volt az IDC szerint.
A számokból érdemes még kiemelni, hogy az amerikai piacon hosszú idő után nem az Apple volt a legnagyobb növekedést elérő PC-gyártó. A Gartner szerint a cupertinóiak 3,8 százalékkal, az IDC szerint 5,5 százalékkal növelték PC-eladásaikat az első negyedévben, amit meglepetésre megelőzött a 6 százalék feletti bővülést bemutató, piacvezető HP. Az öt nagy gyártók közül a többi három (Dell, Toshiba, Acer) egyaránt kevesebb PC-t adott el az USA-ban mint tavaly ugyanekkor.