Egy hónap múlva változnak a mobil hívószámok
Már csak egy hónap van hátra, és újra változnak Magyarországon a mobil hívószámok. A mostani változás csak a hálózaton belül lebonyolított hívásokat érinti: megszűnik a hétszámjegyes tárcsázási lehetőség. A hatóság és a szolgáltatók szerint nem várható komoly fennakadás, de nem árt mihamarabb átböngészni a telefonok névjegyzékét.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) a nyár végén jelentette be, hogy egy a nyáron elfogadott kormányrendelet értelmében a mobiltelefon-előfizetőket 2010. január 16-tól csak a teljes hívószám, azaz mind a 11 számjegy tárcsázásával lehet hívni. Ez azt jelenti, hogy a hálózaton belüli hívások esetében is tárcsázni kell az összes előhívószámot (vagy az országhívót, vagy a belföldi előhívót, valamint a szolgáltató körzetszámát is be kell billentyűzni).
A változással valójában egyetlen telefonszám sem módosul, ezzel azonban elkerülhető lesz többek közt az a helyzet, hogy a számhordozás után valaki egy másik mobilelőfizetőt hívjon fel a telefonjegyzékében tárolt hétjegyű számot tárcsázva. Belföldön gyakorlatilag mindegy, hogy a hét számjegy elé a +36 országhívó, vagy a 06-os belföldi előhívó kerül, külföldön azonban szolgáltatótól függően csak a Magyarországot jelölő +36-os országhívó használható, ezért javasolt ebben a formátumban tárolni a későbbiekben a számokat.
Minden számot kiosztottak
Ezzel együtt január közepétől életbe lép az a változás is, mely engedélyezi a mobilszolgáltatóknak, hogy az általuk kiadott hétjegyű előfizetői számok 0-val, vagy 1-gyel is kezdődhessenek. A bővítés azért vált szükségessé, mert jelenleg a három magyarországi mobilszolgáltató közel 12 millió hívásfogadásra alkalmas SIM-kártyával rendelkezik, és hamarosan elfogynak a kiosztható számok.
A változás a szolgáltatók részéről komoly műszaki előkészületi munkát, valamint anyagi kiadást is igényel: \"A mobilszolgáltatóknak meg kell változtatniuk a forgalomirányítási rendszereikben (pl. a kapcsolóközpontokban), illetve a szolgáltatásvezérlő rendszerekben az irányítási-, információelemző funkciókat, annak érdekében, hogy január 16-tól a 7 számjeggyel tárcsázott hívások sikertelenek legyenek, és tájékoztató hangbemondásban végződjenek. A 0-ás és 1-es számsíkok megnyitása további irányítási, számlázási és informatikai támogató rendszerek átállításait is megkövetelik\" - tudtuk meg a T-Mobile sajtóosztályától, ahol lapunk kérdésére elmondták, az átállás összességében százmilliós költséggel jár a szolgáltató számára.
Nem ez az első változás
A szolgáltatók és a hatóság közösen tájékoztatják a mobiltelefont használókat, így például mindhárom szolgáltató weboldalán szerepel tájékoztató információ a január 16-i változásokról: \"A rendelkezésre álló csatornákon keresztül tájékoztatjuk az ügyfeleket: többek között weboldalunkon, wap portálunkon, 1220-as ügyfélszolgálati telefonszámunkon, illetve egy külön erre a célra kialakított, hamarosan induló 1747-es telefonszámon is adunk majd felvilágosítást. Emellett december 1-jén publikált Általános Szerződési Feltételek módosításában is nyújtottunk tájékoztatást\" - nyilatkozta a HWSW-nek Dr. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója. A Vodafone és a T-Mobile hasonló eszközökkel tájékoztat, ezen felül bizonyos ügyfélkört SMS-ben is értesít.
Komoly terhelést is okozhat az átállás
A szabályozás hatályba lépését követően (az összes szolgáltatónál egységesen) hangbemondással tájékoztatja az automata a hívót a hívószámok változásáról, SMS-küldésnél pedig a kézbesítés meghiúsulásáról SMS-ben kap majd értesítést a küldő. A megkérdezett operátorok a HWSW-nek úgy nyilatkoztak, hogy a hálózaton belüli hívásoknak jelenleg nagyjából tíz százalékát bonyolítják hétszámjegyű telefonszámokon keresztül - ez egybecseng a hatóság korábbi, a mobilszolgáltatók tájékoztatásán alapuló becslésével. \"Ez igen jelentős meddő forgalmat, terhelést is jelenthet az átállás időszakában, ezért fontos, hogy a lehető legtöbben értesüljenek a változásokról\" - hangsúlyozta lapunknak a T-Mobile sajtóosztálya.
A felkészülést azonnal megkezdték az operátorok a szabályozói oldal döntése után: \"Amint a várható szabályozási változásról értesültünk megkezdtük a felkészülést valamint mivel az átállás számos IT alkalmazást és belső folyamatot érint továbbá a Vodafone Magyarország legfőbb célja a szolgáltatás zökkenőmentes biztosítása ezért már október közepén elkezdtük a technológiai megvalósítást is\" - reagált lapunk kérdésére a Vodafone sajtóosztálya.