Vegyél mobilt a nagyinak is!
Az idősek nem szeretik a mobilokat, mert nem látják a kijelzőt, nem értik a menüt és még ahhoz is szemüveget kell használni, hogy fogadjanak egy hívást. A magyar piacra most belépő Emporia Telecom ezt a piaci rést próbálja betömni speciális készülékeivel.
2009-ben már közel 2,3 millió 60 évesnél idősebb él Magyarországon, s a lakosság folyamatos idősödésével az arányuk csak tovább nő majd. A technológia fejlődésével közülük is sokan szeretnék felvenni a ritmust, de manapság például a 20-30 éveseknek tervezett mobiltelefonokkal nem tudnak mit kezdeni.
Korábban már hazánkban is próbálkozott a Vodafone, illetve a Pannon is időseknek ajánlott készülékek forgalmazásával, de mindkettő csúfos kudarc lett. 2009 decemberében viszont egy egészen elhivatott gyártó érkezik a hazai piacra, s a kifejezetten az idősek igényeit, életstílusát, fizikai korlátait figyelembe véve tervezett telefonjaival, és a termékbevezetéshez kapcsolódó marketing kampánnyal az osztrák Emporia akár sikeres is lehet. A cég képviselői szerint a korábbi hasonló próbálkozások kudarca abból fakadt, hogy a fiatalos imázsú vállalatok nem tudták elhitetni az idősekkel, hogy tényleg nekik szólnak az adott készülékek.
A szemész és fülorvos áldásával
Az időskorúak mobiltelefonnal kapcsolatos elvárása, hogy legyen nagy a kijelző, az azon megjelenő betűk szintén nagyok és kontrasztosak legyenek. A használat legyen egyszerű, ne legyenek többszintű, bonyolult menük, a készülék viszont legyen kicsi. A hívás jelzésnek egyértelműnek, észlelhetőnek kell lennie, még akkor is ha a felhasználó valamilyen érzékszervi hiányossággal küzd. A családi vállalkozásként működő Emporia a szemészek, fülorvosok és egyéb szakemberek véleményét, az időskorúak tapasztalatait egybegyúrva készíti el eszközeit, melyeknek a szlogenje is merőben eltér minden más gyártó üzeneteitől. Az Emporia azzal reklámozza magát, hogy ezek a mobilok csak telefonok, s nincs bennük semmilyen felesleges extra.
A Budapesten ma bemutatott Emporia Talk Prémium, a cég jelenlegi zászlóshajója körülbelül ezt kínálja. Mivel a célcsoport a 60 évesnél idősebb népesség, ezért sem Wi-Fi, sem HSDPA, sem Bluetooth, sem GPS, sem kamera nincs benne, nem lehet vele MMS-t küldeni, nincs színes kijelzője, sőt a Java játékok és az érintőképernyő is hiányoznak belőle.
Idősek is elkezdhetik - mobiltelefon az idősek szemszögéből
Ellenben nagyon hangosan is képes csörögni, híváskor minden oldalon erősen világít, villog. Mivel az időseknek nagy segítség, ha egy gomb megnyomásakor egyértelmű visszacsatolás is van, így az SMS és a menü gombok inkább egy csúszkához hasonlítanak. Fontos, hogy az SMS-írás is egy külön dedikált gombot kapott, a vezérlő gombok pedig hangsúlyosak, nagy felületűek és különböző színnel világítanak. A töltő sem egy apró csatlakozóval van megoldva, hanem a telefonhoz kapott bölcsőbe belehelyezve lehet az akkumulátort etetni.
Vészhelyzetben is lehet rá számítani
Egy gombnyomással zseblámpaként is használható a telefon, ami sötétebb helyeken könnyítheti meg az olvasást. Ennél jóval izgalmasabb az egyelőre Magyarországon még nem kapható Emporia Life készülék hátulján elhelyezett vészhívás gomb: a mobilba 5 fontos telefonszámot lehet táplálni, s a vészhívó aktiválásakor automatikusan egy sms-t küldd az első kontaktnak, hogy baj van, majd hívni is kezdi. Amennyiben nem sikerül összekapcsolni a hozzátartozóval a bajbakerült felhasználót, akkor jön a második, harmadik, negyedik és ötödik kontakt. Egészen addig ismételgeti a hívást a készülék, amíg valamelyik megadott szám tulajdonosa fel nem veszi a telefont és nem nyomja meg háromszor a nulla gombot, jelezve, hogy észlelte a vészhívást. Sajnos ezt funkciót a T-Mobile kínálatában is kapható Talk Premium nem tudja.
Az Emporia megoldásai viszont valóban egyedülállóak a piacon, s a gyártó többek közt ezekkel is szeretné felhívni magára a figyelmet. Nagyon ötletes módon a marketing kommunikációt nem közvetlenül az idősekre irányítja, hanem a közép- és fiatalkorúakra, akik idősebb szüleiknek, nagyszüleiknek a biztonságérzet fokozása miatt vásárolnak majd Emporia mobilt. A terv eddig sikeresnek látszik, Ausztriában a Gfk kutatásai szerint a prepaid piacon az Emporia az elmúlt hónapokban a Sony Ericssonnal azonos eladási eredményeket ért el, megelőzve a Samsungot. (Ezek a számok nem tartalmazzák az utólag fizetős ügyfelek vásárlásait és a retail eladásokat)
Designed in Austria, manufactured in China
A gyártó jelenleg Németországban, Ausztriában, Svájcban és Lengyelországban értékesít mobilokat. A szeptemberi lengyel start óta ott havi 10 ezer darabos értékesítést tudtak elérni, Magyarországon ennek a fele a cél. A Linzben fejlesztett, de a Nokia által mostanra levetett kínai gyártósorokon készülő mobilokból idén a cég összesen félmillió darabot szeretne értékesíteni, jövőre pedig már ennek a duplája a cél. Magyarországon elsőként a T-Mobile kínálatában jelenik majd meg a Talk Premium. Előfizetéssel, egy év hűséggel 990 forintba, Dominoval pedig 20-29 ezer forintba fog kerülni a mobil, kártyafüggetlenül pedig 149 euróért lehet elvinni az Emporia legdrágább modelljét.