:

Szerző: Koi Tamás

2009. november 26. 14:00

A Posta nem mobilszolgáltató, csak viszontértékesítő

Nem bővült a mobilpiac újabb szereplővel, a Magyar Posta nem mobilszolgáltató és még csak nem is nyújt virtuális szolgáltatást. A virtuális üzleti modell bevezetésére tehát még várni kell itthon, a viszonteladói, rebranding konstrukciók viszont népszerűek lehetnek.

A hazai telekommunikációs szakma számára a múlt héten nagy port kavart hírnek számított, hogy a Magyar Posta mobilszolgáltatást nyújt a Vodafone közreműködésével. Az informatikai sajtó - beleértve a HWSW-t is - ezt a hírt zömében úgy értékelte, hogy ezzel megjelent az első virtuális mobilszolgáltató Magyarországon. Tévedtünk, a szolgáltatás nem klasszikus virtuális mobilszolgáltatás, hanem lényegében a Vodafone szolgáltatásának egyszerű újracsomagolása - ahogy erre a Magyar Posta a bejelentéskor a maga módján igyekezett is felhívni a sajtó figyelmét.

\"A Vodafone Magyarország Zrt. (Szolgáltató) Postafon márkanév alatt Előre Fizető mobilszolgáltatást nyújt\" - így kezdődik a Postafon weboldalán fellelhető Általános Szerződési Feltételek törzsszövege, mely egyebek mellett kifejti, hogy a szolgáltatást a Magyar Posta közreműködésével nyújtja a Vodafone. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a feltöltőkártyás csomagot valamint a hozzá tartozó telefont csak a postákon lehet beszerezni, a szerződést azonban a Vodafone-nal kell megkötni, és az ügyfelek 70-es hívószámot kapnak, telefonjuk pedig a Vodafone hálózatára csatlakozik, azaz Vodafone-előfizetők lesznek.

A Magyar Posta a fentiek alapján az úgynevezett branded reseller kategóriába tartozik, azaz maga intézi a disztribúciót és a márkázást, ezen kívül megegyezés alapján az ügyfélszolgálati tevékenységet is ellátja. A virtuális mobilszolgáltató (MVNO) ehhez képest ténylegesen szerződik az ügyfelekkel, saját maga is számláz, valamint a hálózati infrastruktúrát leszámítva gyakorlatilag teljesen egyedül rendelkezik a szolgáltatás felett, de adott esetben bizonyos hálózati elemeket is birtokolhat (ezekkel végezheti például az ügyfélhitelesítést).

Virtuális mobilszolgáltatók világszerte

A virtuális mobilszolgáltató intézménye külföldön egyáltalán nem új, vannak olyan, többnyire fejlettebb, nagyobb telekommunikációs piaccal rendelkező országok, ahol több tucat ilyen szolgáltató üzemel, sőt, van olyan piac, ahol a szabályozó hatóságok kötelezik az operátorokat a hálózatuk megnyitására, ezzel a vezetékes piachoz hasonló értékesítési modellek létrejöttét ösztönözve. Nyugat-Európában több áruházlánc is kínál mobilszolgáltatást, de több országban más, a telekommunikációs iparhoz egyáltalán nem kapcsolódó népszerű márkákhoz (pl. Tesco, Aldi, Virgin, Disney) is kötődik virtuális mobilszolgáltatás.

A virtuális mobilszolgáltatók piaci részesedése világviszonylatban ennek ellenére meglehetősen visszafogott, az ENSZ telekommunikációs szervezetének (ITU) statisztikái szerint alig éri el a két százalékot, és a prognózis alapján még 2012-ben is csak három százalék lesz. Hazánkban az elmúlt években több cég is próbált megegyezni az operátorokkal, a mobilszolgáltatók azonban mindeddig nem engedtek be saját piacukra más szereplőket, és lényegében a Postafon sem változtat ezen a helyzeten.

a címlapról